Lahja downinsyndroomaiselle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija42342
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija42342

Vieras
Kyseessä on siis aikuinen, hoitokodissa asuva nainen. Ei ole järin omatoiminen, mutta sosiaalinen tapaus. Mitähän hankkisi lahjaksi? Pitää makeasta ja kauniista asioista, mutta varmasti mieluinen karkkipuoli lie vähän poissuljettu koska yrittävät hoitokodissa pudottaa painoa/pitää sitä kurissa. Monistakaan käyttöesineistä ei ole hyötyä ja omille tavaroillekkin on vain oma pikkuruinen huone. Onko ideoita mitä ostaisi?

Kaverini hoitaa kehareita ja sen mielestä on aika turhaa ostaa niille mitään. Yleensä ne ei ymmärrä mitä ne sai ja niitä raahataan katsomaan kaikenlaista ja vaikka mihin juhliin ja ne ei ymmärrä siitä mitään. Menisit tekemään sen kanssa jotain mitä se tykkää tehdä oli se mitä tahansa etkä välitä jos sut nolataan.

Kaverini hoitaa kehareita ja sen mielestä on aika turhaa ostaa niille mitään. Yleensä ne ei ymmärrä mitä ne sai ja niitä raahataan katsomaan kaikenlaista ja vaikka mihin juhliin ja ne ei ymmärrä siitä mitään. Menisit tekemään sen kanssa jotain mitä se tykkää tehdä oli se mitä tahansa etkä välitä jos sut nolataan.

olen kyllä samalla viettämässä hänen kanssaan pari päivää, kun tulen toiselta puolen suomea moikkaamaan :) hän kyllä ymmärtää lahjojen päälle ja on hyvinkin aidosti onnellinen jotain kivaa saadessaan. Mikään juhlatilaisuus ei ole kyseessä. Toisaalta nyt kun asiaa pohdiskelin niin taidan yhdistää neuvosi ja viedä hänet shoppaamaan itselleen jonkun lahjan, mitä nyt ikinä haluaakaan, tykkää kovasti käydä kaupoilla mutta epäilen ettei nykyään hoitokodissa hirveästi pääse sitä tekemään.

olen kyllä samalla viettämässä hänen kanssaan pari päivää, kun tulen toiselta puolen suomea moikkaamaan :) hän kyllä ymmärtää lahjojen päälle ja on hyvinkin aidosti onnellinen jotain kivaa saadessaan. Mikään juhlatilaisuus ei ole kyseessä. Toisaalta nyt kun asiaa pohdiskelin niin taidan yhdistää neuvosi ja viedä hänet shoppaamaan itselleen jonkun lahjan, mitä nyt ikinä haluaakaan, tykkää kovasti käydä kaupoilla mutta epäilen ettei nykyään hoitokodissa hirveästi pääse sitä tekemään.

Tämä kuulostaa tosi hyvältä! Itse ohjaan kehitysvammaisia työkseni. Kommentit siitä, etteivät ymmärrä, mitä saavat tai etteivät nauti eri paikoissa käymisestä ovat minusta aika tökeröitä. Väittäisin, että suuri osa jopa syvästi kehitysvammaisista (niitä "liikuntakyvyttömiä kuolaajia") voi nauttia ympäristön vaihdoksesta, lahjoista eivät tietysti aina ymmärrä. Kenenkään pään sisään ei pääse, eikä varsinkaan niin, että OLETTAA jonkun asian olevan lähtökohtaisesti turhaa! Ilmeitä ja eleitä seuraamalla huomaa kyllä monesta, että joku meille hyvin vähäpätöinen asia voi olla pieni taivas toiselle :)

Mulla on lievästi kehitysvammainen sisko. Mä olen antanut ihan vaatetta, tai cd-levyjä, koruja, huulipunaa, tai huulirasvaa, karkkia. CD-levyt on ainakin ollut tosi mieluisia, kun tiedän musiikista pitävän. Jollen itse ole keksinyt, sisko on osannut kyllä kertoa...

Toi on ihana idea, hän saa sitten valita mieluisen lahjan ja pääsee kaupoille. (y):)
Voi olla ettei ainakaan työntekijöillä ole hirveesti aikaa lähteä ostoksille, ainakaan niin usein kuin haluaisi.
Eikö hänellä ole avustajaa,joka voisi viedä ostoksille ?

Eivät kehitysvammaiset lahjoja tarvitse, koska he eivät ymmärrä niiden päälle yhtään mitään. Jos jotain kuitenkin haluat välttämättä viedä, niin vie sille vaikka helistin tai joku muu vauvojen lelu, koska niillähän ainakin kaikkein älykkäimmät kehitysvammaiset osaavat leikkiä.

Mieti vähän mitä kirjoitat, aika typerää kirjoitusta sinulta. Et kyllä taida ymmärtää yhtään kehitysvammaisuudesta tai sulla jotain älyttömiä ennakkoluuloja. (n)

Yhteistyössä