Jos lähivanhemmalla on peliriippuvuus, joka nielee rahat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ongelmapelaajan eksä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

Ongelmapelaajan eksä

Vieras
Mitenköhän toimitaan silloin, jos lähivanhemmalla on peliriippuvuus ja rahat menevät siihen? Jos kyse on vaikka teini-ikäisistä lapsista, jotka haluavat asua juuri tämän vanhemman luona, ja jos vanhemmuudessa sinänsä ei ole ongelmaa. Jos siis ongelma on tuo rahankäyttö, ja jos etävanhempi ostaa lapsille suurimman osan vaatteista ja tavaroista. Lähivanhempi saa toimeentulotukea.

Onko mitenkään mahdollista tehdä sellaista sopimusta, että elatusmaksuja ei makseta ja lapsilisät tulisivat etävanhemmalle, jos tämä hoitaa kaikki lasten hankinnat?

Itselleni saattaa tulla tällainen tilanne - olisin siis tuo "etävanhempi". Meille tuli ero juuri tuon pelaamisen vuoksi, kun mies pelasi omat ja minunkin rahat, enkä haluaisi enää rahoittaa hänen pelaamistaan. Turhauttaa maksaa hänelle ensin pelirahaa ja sitten maksaa kaikki lasten vaatteet, harrastukset, tavarat, yms. Lähivanhemman asumismenoihinhan minun maksuillani ei ole vaikutusta, sillä sossuhan hänen vuokransa maksaa, vähentää vaan minun osuuteni.

Ongelma on vaan se, että eksä ei myönnä olevansa peliongelmainen, ei myöntänyt koskaan suhteenkaan aikana - vaikka saattoi pelata vuokrarahat. Minä sitten pyysin vanhemmiltani rahaa arjen pyörittämiseen. Aina ei toki noin huonosti ollut asiat, mutta sitäkin sattui. Eli ei varmasti lastenvalvojalla myöntäisi ongelmaansa, enkä pystyisi sitä mitenkään todistamaan. Mutta JOS lähivanhemmalle olisi ok, niin voitaisiinkohan lastenvalvojalla vähentää lasten kulut (jotka minä maksan) elatusmaksuista? Voin ottaa vaikka kuitit mukaan.

Itse voisin vaikka ostaa ruuatkin heille, kunhan vaan ei tarvitsisi antaa rahaa ihmiselle, joka voi pelata tuloistaan suurimman osan ihan surutta. Aikoinaan tuloistani meni suurin osa hänen pelaamisensa vuoksi, ja todellakin vituttaa, jos vielä eronkin jälkeen maksan itseni kipeäksi mahdollistaakseni sen pelaamisen.

Tuohon tilanteeseen ei ole muuta ratkaisua kuin edunvalvojan määrääminen lasten taloudellisiin asioihin, kunnes lapset ovat täysi-ikäisiä. Edunvalvoja huolehtii siitä, että rahat käytetään lapsiin ja lasten tarvitsemiin hankintoihin.

keskenään voitte toki sopia ihan miten vaan haluatte ja saatte lapsilisätkin itse päättää ja toki ehdottaa niin lastenvalvojalle. Ongelma on jos ex on erimieltä ja hänen mielestään hänellä ei ongelmaa ole. Silloin on kyllä harvinaista että kukaan määräisi rahat etähuoltajalle. Ajatteleppa nyt hyvin narsistista ja kontrolloivaa exää.. Liian monta riskitapausta tulisi.

Koita siis puhua exän kanssa ja tehkää kompromissi.

Tietäjä -

Et tunne peliongelmaista?

Peliongelmainen ei luovu eurostakaan suosiolla. Kaikki rahat käytetään pelaamiseen, lainaksi asti. Usein ongelmainen on veloissa korviaan myöten ja jokainen euro on välttämätön. Jopa lapsilisän maksupäivää odotetaan kielipitkällä, joko pelaamista tai pelivelan maksua varten.

tunnempa montakin ja tiedän kuinka laajalti heitä on erilaisia. Moni voisi suostua tuollaiseen turvatakseen lasten olot, mutta kuten sanoin että jos kieltää niin se on sana sanaa vastaan lastenvalvojalla, jolloin tuo järjestely olisi poikkeava.
Itse voisin hyvin tuollaisen tapauksen kanssa tehdä aluksi sopimuksen ja käydä valvojalla vahvistamassa sen. Vaikka antaa satanen sopimuksesta ja toinen vahvistamisesta.... Kiero taidan olla.

Ennen kuin väität olevasi tietäjä, tarkista faktat. Jösses mitä neuvoja.

Lastenvalvoja ei voi vahvistella mitä tahansa "musta tuntuu" juttuja.

Hakemus vain maistraattiin! Perusteeksi riittää epäselvyys tai epäilys lasten rahojen väärinkäytöstä.

Ennen kuin väität olevasi tietäjä, tarkista faktat. Jösses mitä neuvoja.

Lastenvalvoja ei voi vahvistella mitä tahansa "musta tuntuu" juttuja.

Hakemus vain maistraattiin! Perusteeksi riittää epäselvyys tai epäilys lasten rahojen väärinkäytöstä.

Noup. Jos vanhemmat suostuvat ja sen kertovat siellä niin usein tuossa tapauksessa vahvistaa noilla perusteilla.

Kunnianloukkaussyytettä sinä yrität aloittajalle saada.

Tietäjä ei ainakaan ole lastenvalvoja?

"Usein" tuon tyyppisissä tilanteissa - on perustelusi. Mikä on tausta-aineistosi tässä?

Ihan vain mielenkiinnosta kysyn. En todellakaan jaksa jauhaa asiasta tämän enempää. Enkä jaksa provosoitua edellisestä viestistä enemmälti.

Kaikkea hyvää. Jokainen tehköön omassa tilanteessaan "lasten edun" mukaisia ratkaisuja.