Palkkataisto töissä+oppisopimus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Oppisopimus..
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

Oppisopimus..

Vieras
Opiskelen erikoisammattitutkintoa, valmistun esimieheksi. Yksi vaatimus tähän opiskeluun on se että työskentelee ja toimii esimiestehtävissä. Ala on ravintola-ala. Nyt kun sain palkkani, niin palkkani on laskettu ensinnäkin "työntekijä" tessin mukaan, ei ole katsottu esimies tessiä ja sieltä palkkaustani. Kysyin asiaa pomoltani joka oli kovasti sitä mieltä että minulle ei voida maksaa esimies tessin mukaista palkkaa, vasta sitten kun olen valmistunut niin sitten saan esimiehen palkkaa! Oppisopimus opiskelijalle kuuluu maksaa tessin mukaista palkkaa, joten eikö niin että minun kuuluu saada esimiehen liksaakin!
Kyllä, olen huomenna yhteydessä liittoon... Mutta kuka tässä on oikeassa? Minä vai pomoni?

Jaa-a, kyllähän tuo oudolta kuulostaisi ettei palkkaa makseta siitä työstä mitä tekee. Teetkö siis aivan samaa esimiestyötä kuin muut, vai onko sinulle vaan annettu myös tämän tason hommia jotta voit suorittaa ko. tutkinnon? Työntekijän tekemä työ on mielestäni se, jonka pitää palkka määrittää.

Ja ihan vinkkinä, jos epäilet virhettä tapahtuneen, niin keskustele asiasta uudelleen esimiehesi kanssa ja tuo eriävä mielipiteesi esiin ennen kuin alat liitosta edes puhumaan - jos siis mielit joskus vaikka edetä työmaallasi.

Olet siis ihan oikeasti esimiesasemassa? Eihän oppisopimuskoulutuksen aloittaminen sinänsä palkkaa nosta. Enkä usko, että tutkinnon suorittaminen edellyttää täyttää esimiesasemaa koko oppisopimuskoulutuksen ajan, vaan varmasti riittäisi että tehtäviä pääsee harjoittelemaan riittävästi. Mutta jos päätyösi on edelleen tehdä samaa työtä muiden rinnalla, ei ne harjoittelut vielä nosta sinua esimiestason palkoille.

Ja ihan vinkkinä, jos epäilet virhettä tapahtuneen, niin keskustele asiasta uudelleen esimiehesi kanssa ja tuo eriävä mielipiteesi esiin ennen kuin alat liitosta edes puhumaan - jos siis mielit joskus vaikka edetä työmaallasi.

Tähän vielä. Joo, liitolla ei kannata alkaa kevein perustein "uhkailemaan". Mutta voi kyllä olla järkevää varmistaa asia liitosta ennen kuin kovin tiukkaan sävyyn asiasta esimiehen kanssa alkaa vääntämään. Nimittäin jos onkin itse väärässä, liitossa kyllä kerrotaan sekin eikä sitten tarvitse turhaa taistelua aloittaa edes työpaikan sisällä.

Opiskelen erikoisammattitutkintoa, valmistun esimieheksi. Yksi vaatimus tähän opiskeluun on se että työskentelee ja toimii esimiestehtävissä. Ala on ravintola-ala. Nyt kun sain palkkani, niin palkkani on laskettu ensinnäkin "työntekijä" tessin mukaan, ei ole katsottu esimies tessiä ja sieltä palkkaustani. Kysyin asiaa pomoltani joka oli kovasti sitä mieltä että minulle ei voida maksaa esimies tessin mukaista palkkaa, vasta sitten kun olen valmistunut niin sitten saan esimiehen palkkaa! Oppisopimus opiskelijalle kuuluu maksaa tessin mukaista palkkaa, joten eikö niin että minun kuuluu saada esimiehen liksaakin!
Kyllä, olen huomenna yhteydessä liittoon... Mutta kuka tässä on oikeassa? Minä vai pomoni?

Valmistut esimieheksi !?!?
LOL

Yhteistyössä