Onko perinnönjako pakko tehdä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Minulla tilanne, jossa olen toinen perillinen (meitä siis vain kaksi sisarusta). Veljeni haluaa heti oman osansa vanhempiemme omaisuudesta ja minä en halua jakaa perintöä tai siis myydä omaisuutta, jotta voisimme jakaa perinnön. Ainoa mitä perimme on omakotitalo ja veljeni ei sitä halua pitää, vaan halua siitä puolet rahana itselleen. Onko pakko myydä talo, jotta veljeni saa osansa? Sillä en saa lainaa pankista, jolla voisin lunastaa talon kokonaan itselleni. Vai voiko perinnön jaon jättää tekemättä vaikka toinen sitä vaatii?

Eli pakko myydä talo, jos ei muuten ole rahaa maksaa osuutta? Eihän tuossa ole mitään järkeä. Vanhempien toive oli, että talo pysyy suvussa ja nyt veljeni saa määrätä, että talo myydään... :(
Niin, sinun kannaltasi varmasti tuntuu ettei ole järkeä. Siinä vasta järkeä ei olisi jos perintöä ei tarvitsisi jakaa jos yksi ei niin halua.

Näin se vaan menee, että sun on pakko hankkia rahoitus jostain jotta voit lunastaa veljesikin osuuden talosta, tai muuten on talo pistettävä myyntiin jos veljesi niin haluaa, valitettavasti.

Minulla tilanne, jossa olen toinen perillinen (meitä siis vain kaksi sisarusta). Veljeni haluaa heti oman osansa vanhempiemme omaisuudesta ja minä en halua jakaa perintöä tai siis myydä omaisuutta, jotta voisimme jakaa perinnön. Ainoa mitä perimme on omakotitalo ja veljeni ei sitä halua pitää, vaan halua siitä puolet rahana itselleen. Onko pakko myydä talo, jotta veljeni saa osansa? Sillä en saa lainaa pankista, jolla voisin lunastaa talon kokonaan itselleni. Vai voiko perinnön jaon jättää tekemättä vaikka toinen sitä vaatii?

Miksi et saa lainaa? Oletko jo käynyt kysymässä? Tuon mielestäni pitäisi olla läpihuutojuttu, jos jo omistaa 50% talosta, koska pankilla olisi siinä pieni riski esim vrt pari vuotta sitten ja varmaan nykyääkin aika moni ottaa jopa lainaa > 100% ja talojen arvot laskee.

Ehkä voisit sit tehdä myös maksusuunnitelman veljesi kanssa?