Taivaslaulu nyt näytelmä Oulussa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Cirsi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Cirsi

Uusi jäsen
04.04.2009
4
0
1
Luin viime keväänä Pauliina Rauhalan kirjoittaman kirjan Taivaslaulu. Täällä Oulussa on tehty kirjasta nyt näytelmä, josta on ollut juttua lehdissä

Kirja oli minusta oikein hyvä.
En ole lestaadiolainen mutta uskova ihminen. Se oli siksi hyvä kirja kkun kuvattiin normaalia elämää jossa ei lähetä pettämään aviopuolisoa tms jota kaikki lehdet ja telkkuohjelmat on täynnä. Eikä siinä pilkattu uskontoa mitenkään.

Kerrottiin kyllä siitä miten raskasta on olla joka suhteessa "oikea oppinen".

https://freepathways.wordpress.com/...itys-tanaan-28-8-tampereella-ja-12-9-oulussa/

Nappasin kirjan lomalle mukaan, mulla ei ollut mitään ennekko odotuksia. Minusta kirja enempi kertoi uskon liian tiukoista raameista, joihin on pakko mahtua, oman terveyden kustannuksella, mikäli tahtoo pysyä väleissä uskon veljien kanssa. Ei mikään ihan mieletön kirja, mutta luettava.

Nappasin kirjan lomalle mukaan, mulla ei ollut mitään ennekko odotuksia. Minusta kirja enempi kertoi uskon liian tiukoista raameista, joihin on pakko mahtua, oman terveyden kustannuksella, mikäli tahtoo pysyä väleissä uskon veljien kanssa. Ei mikään ihan mieletön kirja, mutta luettava.

Näin minäkin sen näen.
Ei tosin kiehdo niin paljoa, että näytelmää mneisin katsomaan.

Minusta kertoi myös siitä, kuinka päähenkilö itse asetti itselleen vaatimuksia, teki niistä pakon itselleen ja kuinkas sitten kävikään. En halua millään tavalla väheksyä, etteikö tuollainen yhteisö painostaisi jäseniään, mutta minun mielestäni kirjassa kuvattiin hienosti prosessia siitä, mitä voi tapahtua, kun ihminen on armoton itseään kohtaan, vaatii itseltään mahdottomia, on kyseessä sitten mikä viitekehys tahansa, uskonyhteisö, työelämä tai vaikkapa äitiys itsessään. Lisäksi oli mielestäni kirjallisilta ansioiltaankin hieno lukukokemus.
Vaikea kuvitella, että näytelmäversio yltäisi lähellekään, joten se ei kiinnosta.

Minusta kertoi myös siitä, kuinka päähenkilö itse asetti itselleen vaatimuksia, teki niistä pakon itselleen ja kuinkas sitten kävikään. En halua millään tavalla väheksyä, etteikö tuollainen yhteisö painostaisi jäseniään, mutta minun mielestäni kirjassa kuvattiin hienosti prosessia siitä, mitä voi tapahtua, kun ihminen on armoton itseään kohtaan, vaatii itseltään mahdottomia, on kyseessä sitten mikä viitekehys tahansa, uskonyhteisö, työelämä tai vaikkapa äitiys itsessään. Lisäksi oli mielestäni kirjallisilta ansioiltaankin hieno lukukokemus.
Vaikea kuvitella, että näytelmäversio yltäisi lähellekään, joten se ei kiinnosta.

Kiitos kiinnostavasta analyysista!
Kirkon lehden Kotimaan toimittaja Olli Seppälä pitää teatterisovitusta hyvin onnistuneena.
https://www.kotimaa24.fi/rakkautta-tiukan-yhteison-keskella/

Taivaslaulu mediassa
Lestadiolaisten lisääntymispakkoa kuvaava Taivaslaulu vetää väkeä teatteriin Oulussa
Helsingin Sanomat/Mari Koppinen 22.9.2015

Taivaslaulu kantaa kauas
Kaleva/Eeva Kauppinen 14.9.2015

Taivaslaulu kuohuttaa – lestadiolaisäidin väsymyksestä syksyn teatteriteko, katso uutisvideo
MTV/Outi Airola

Taivaslaulu lunasti ja ylitti odotukset
Raahen Seutu/Sari Jaatinen 14.9.2015

Taivaslaulun rakkaustarina koskettaa jokaista
Rauhan Tervehdys/Jaana Skyttä 16.9.2015

Kun enkelit katosivat näyttöruudulta, arvio
Rauhan Tervehdys/Timo Juntunen 16.9.2015

Taivaslaulu toi tunteen tiedon rinnalle
Oululehti/Heli Rintala 16.9.2015

Taivaslaulu tarttui kipeään asiaan, sivulla 7
Kotipitäjä/Ilkka Hietala 23.9.2015

Taivaslaulu soi Oulun murteella Uskosta ja rakkaudesta ymmärtävästi Tampereella
Keskipohjanmaa/Leena Nygård 25.9.2015

Liikkeestä lähtenyt nainen katsoi nuoren lestadiolaisparin tarinan: –Tutut ajatukset näyttämöllä
Lapin Kansa ja Lännen Median lukuisat lehdet/Hanna Kuonanoja 4.10.2015,
koko juttu luettavissaTwitterin kautta #Taivaslaulu

Vanhoillislestadiolaisuudeen kupla puhkeaa Oulussa
Kotimaa/Olli Seppälä 5.10.2015

Yhteistyössä