Auttakaa! - miten selvitän kamalan sekamelskan

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Sikolätti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Sikolätti

Vieras
En tiedä mistä alottaisin, mutta pakko on jotain tehdä. Mulla on monta komeroa ja kaikki pursuu. Tavaroita on ihan röykkiöittäin.. vaatteet, kirjat, lelut, tärkeät paperit.. kaikki semmosissa isoissa kasoissa sekaisin. Komeroihin ei pääse sisälle, koska tavaraa on niin paljon :( Tänään koitin raivata sieltä jotain, niin osa tavaroista on mennyt rikki, tärkeitä papereita revennyt ja huovutusvilloissa näkyi jotain kuoriaisia. Ahdistaa.

Asia painaa mieltäni ihan kauheasti. En tiedä jaksanko yksin sotkua selvittää, mutta en haluaisi ketään apuunkaan pyytää, koska siellä tavaroiden joukossa on tiliotteita ja vaikka mitä. Lapsetkin on jo melko isoja ja mulla on heidän vauva-aikaisia vaatteita sekä leluja kaapit pullollaan eli reippaasti yli 10 vuoden takaisia.

Havahduin tähän kaaokseen vasta, kun lähiomainen kuoli ja jouduttiin hänen sekamelskaansa siivoamaan useita päiviä. En halua, että kukaan joutuu siivoamaan mun kaaosta. Suoraan kaatikselle ei voi niitä viedä, koska tarvitsen sieltä esim. todistuksiani, valokuvia, koruja yms.

Kertokaa kiltit, mistä aloitan ja miten toimin. En halua mitään ilkeitä viestejä, vaan ihan hyviä vinkkejä, jotta jaksaisin sotkut selvittää.

Mitä jos alottasit vaikka yhdestä kaapista kerrallaan?
Kolme laatikkoa: yksi johon lajittelet roskiin menevät, toinen jotka voi viedä kierrätykseen ja kolmas niille jotka säästetään

Lajittelu. Tämä roskiin, tämä tarvitaan itselle vielä ja tämä tarpeeton joka menee eteenpäin. Kaikkea ei todellakaan tarvi ja kannata säästää tavaroista vaikka sille tuntus. Me tehtiin aika raakasti vaan lajittelu ja esim lapsen jutuista säästin kaksi tärkeää vaatetta muistoksi ja lelun. Loput lähti muille tai meni roskiin kunnosta riippuen. Samaten muut tavarat. Tee vähitellen ja hissukseen, kerralla ei kannata tehä ja aatella koko urakkaa. Ota alue kerrallaan minkä käsittelet.

Ymmärrän hyvin tilanteesi, sillä olen samanlainen "hamsteri", kuin sinä, ja jouduin anoppini asunnon tyhjentämään vajaa vuosi sitten. Silmäni aukesivat, kun tajusin, että mulla on ihan liikaa kamaa, ajatellen omaa kuolemaa: mitään kun ei mukaan saa. Itse aloitin siivoamisen niin, että kaikki mahdolliset lelut ja pelit keräsin kasaan, ja lahjoitin lähi-leikkipuistoomme. Vaatteita, verhoja yms.lahjoitin Fidaann, UFF:iin jne. Paljon on edelleen tavaraa ja ahdistaa, mutta joka ikinen pussi ja nyssäkkä, jonka saan selvitettyä,on ilon aihe, ja ehkä joku pvä on sellainen, että voin kiljua riemusta asian suhteen. Älä ota liian suurta urakkaa kerrallaan selvitettäväksi, vaan päätä päivä/hetki kerrallaan, että nyt käyt yhden kaapin tai kasan läpi, ja heität pois ylimääräisen, joko roskiin tai kiertoon. Tsemppiä! Se fiilis, jonka saat siitä, kun olet onnistunut luopumaan turhasta, on niin upea, ettei kantsi jättää kokematta!

Ennekuin kukaan heittää tavaroita roskiin, kannattaisi katsoa sen arvo esim. ebay.com:sta tai huuto.neti:tä.

Eräskin siivooja oli heittänyt roskana pois vanhan Nokia 9000 - puhelimen.
kun oli toiminut, muttei ollut enää laturiakaan...

... ulkomailla kun tuon nokia_roskan arvo (ilman laturiakin) lasketaan satasissa, niin on toisilla kalliit roskat. Sellainen suomalaisen nokia-mikälie-kännykkävirma ollut, ensimmäinen älypuhelin vuodelta 1996..

Kaappi per päivä siistiksi. Otat tosiaan pahvilaatikkoja: yhteen selvät roskat, yhteen paperit, yhteen muut säästettävät, yhteen lahjoitukset, yhteen myytävät, yhteen epäselvät. Kun oot saanu kaapin tyhjäksi niin mietit mitä haluat siinä kaapissa säilyttää ja sitä mukaa kun kyseisenlaista kamaa tulee vastaan niin järjestät ne sinne kaappiin siististi. Ja toki niistä laatikoistaki laitat tavaraa paikoilleen sitä mukaa ku niille paikka järjestyy. Lahjotettavat viet johonki keräykseen aina ku laatikko on tullu täyteen. Roskilootan tyhjäät roskiin kun täynnä. Myytäviä paat vaikka kerran viikos toriin tms. myyntiin, jos ei paris viikos mee niin lahjoita pois.

Sitten kun olet käynyt kaikki kaapit ja muut säilytystilat läpi niin käyt samalla tyylillä läpi vielä muuten vaan ties missä lojuvat kamat.
Ja hommaa papereille ja valokuville yms. kunnolliset säilytyssysteemit ja jatkossa säilö ne sitä mukaa ku niitä tulee.

Voi kiitos paljon vastauksista :)

Tarvii vaan tosiaan edetä siihen tahtiin kun jaksaa ja koittaa olla panikoimatta (tavaramäärä on hurja!). Haen heti huomenna laatikoita ja aloitan tuon erittelyn.
Kiitos vielä vinkeistä!

Suosittelen sellaisia isoja läpinäkyviä kannellisia laatikoita, ovat aika tyyriitä, mutta niille on aina käyttöä.
Kun urakka on iso, nii myöhemmin niistä näkee helposti mitä tavaraa on missäkin laatikossa. On kannet, nii saa päällekäin. Kannet myös suojaa niiltä kuoriaisilta.
Ja uusiokäyttöä kyllä löytyy kotona niille laatikoille.

koitat vaan välttää sen mitä mää aina teen, otan liian ison tavaramäärän kerrallaan, lajittelen muka - sängylle, lattialle, sohville, keittiön pöydälle. Eikä lopulta millekään tavaralle ole fiksua paikkaa - ja koko kämppä on leväytetty täyteen tavaraa ... ..

Suosittelen sellaisia isoja läpinäkyviä kannellisia laatikoita, ovat aika tyyriitä, mutta niille on aina käyttöä.
Kun urakka on iso, nii myöhemmin niistä näkee helposti mitä tavaraa on missäkin laatikossa. On kannet, nii saa päällekäin. Kannet myös suojaa niiltä kuoriaisilta.
Ja uusiokäyttöä kyllä löytyy kotona niille laatikoille.

koitat vaan välttää sen mitä mää aina teen, otan liian ison tavaramäärän kerrallaan, lajittelen muka - sängylle, lattialle, sohville, keittiön pöydälle. Eikä lopulta millekään tavaralle ole fiksua paikkaa - ja koko kämppä on leväytetty täyteen tavaraa ... ..

Juu, monesti olen koittanut siivota aiemminkin vähän komeroita ja se on päättynyt niin, että joka paikka on sekaisin ja lopulta olen tunkenut tavarat takaisin komeroon. Usein ystäväni päivittelee, että "onpa sulla siistiä aina".. näkisivätpä komeroni, niin järkyttyisivät :D

Yhteistyössä