Minä vuodenaikana on mielestäsi hienointa matkustaa Lappiin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Echo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Echo

Tunnettu jäsen
01.09.2008
56 799
19 180
113
...jos ajattelee että matkustaa joka tapauksessa tunturi-Lapin puolelle eikä soille, koska tuntureita pitää mulle näkyä. :D Napapiirin yläpuolelle.

Mulla on ollut vuosia Lapin reissu suunnitelmissa, mutta kun se on hankalantuntuinen järjestää niin tiedän jo nyt että niitä reissuja ei tule kuin 1-2 lasten kanssa. Ja siksi haluaisin valita sen ajankohdan tarkkaan. Ohjelma aika vapaa, patikointia, mökkimajoitus, talvella ehkä hiihtoa, laskettelua. Tuntuu että joka ajankohdassa on ne hyvät ja huonot puolet -marraskuu taitaa olla kuitenkin kaikista ankein?

Tietty vinkkejä joistain hienoista ja monipuolisistakin kohteista voi heittää.

Ruska-aikaahan ainakin moni Lapsissa kehuu ja moni käykin siellä silloin.
Kai siellä talvellakin on se oma "hohtonsa" ainakin jos on tottunut näihin etelän ankeisiin talviin mitä nyt parina vuotena ollut.

Kesällä tietenkin. Yötön yö ja keskiyön aurinko. :love:
Tai talvella. Lunta, pakkasta ja kaamos revontulineen. :love:
Syksyllä kun on niin kaunis ruska. :love:
Keväällä laskettelemaan hangilla auringon paistaessa. :love:
Tai jossakin noiden välissä :) :love:

• Tykkää
Reactions: famipala
Kesällä tietenkin. Yötön yö ja keskiyön aurinko. :love:
Tai talvella. Lunta, pakkasta ja kaamos revontulineen. :love:
Syksyllä kun on niin kaunis ruska. :love:
Keväällä laskettelemaan hangilla auringon paistaessa. :love:
Tai jossakin noiden välissä :) :love:
No nuo ois just ne parhaat ajat.
Olisi ihana olla joulu jossain mökissä, kinkku kainalossa.
Tai pääsiäslomien aikaan kirkkaalla keväthangilla laskettelemassa.
Kesällä kun kävis niin yötön yö olisi ihana, niinkuin Menolippu Mombasaaan-leffassa.
Ruskan keskellä patikointi, jossain Halti-Saana-akselilla. Tunturivarvut ja jäkälät ja ruska, ah.

Onko kukaan mennyt Norjan puolelle, Tromssaan tai jäämerelle?

Jokusen kerran käynyt ja tulen käymäänkin vielä monta kertaa, niin monta paikkaa käymättä sielläkin - Lofootit kokonaan, oisko ens kesänä sinne. Mahtava luonto olen ihan rakastunut Pohjois-Norjaan :love: ja sen maisemiin.
Tässä ollaan vähän ylempänä
yD3Y.jpg

• Tykkää
Reactions: famipala
Jokusen kerran käynyt ja tulen käymäänkin vielä monta kertaa, niin monta paikkaa käymättä sielläkin - Lofootit kokonaan, oisko ens kesänä sinne. Mahtava luonto olen ihan rakastunut Pohjois-Norjaan :love: ja sen maisemiin.
Tässä ollaan vähän ylempänä
yD3Y.jpg
Just tuommoista, eli ei puskia liikaa kun niitä näkee tarpeeksi etelämpänäkin.

Mä olen jotenkin niin karu ihminen että karut maisemat sopii. :D

Tuo vesi/räntäsade sopii ainakin etelän talviin jotka on olleet ihan pepusta tässä lähitalvina. Ei voi oikein talveksi sanoa.

Helteet nyt ehkä kestää enemmän kuin puolipäivää jos niitä on :D

Olikos se nyt 2 vuotta sitten kun Lapissa alkoi kesä aiemmin kuin etelässä, jo toukokuussa. Ehkä poikkeuksellista kuitenkin.

Joulun aikaan, kun on paukkupakkaset ja revontulet loimuaa tähtitaivaalla puiden nuokkuessa paksujen lumikinosten alla.
Paljon lyhtyjä, kynttilöitä, porontalja, vilttejä, moottorikelkka-ajelua tunturin yössä.

Tai sitten helmikuussa puuterilumella tunturissa laskettelu, kun puut on vielä lumessa ja ympärillä kimaltelee lumivaippa kauttaaltaan - se on hieno näky.
Keväthangilla on kyllä lepponen hiihtää ja lasketella, mutta ei niin kaunista.

Muina aikoina en sitten menisikään enkä ainakaan pitkäksi aikaa.
Minusta Lappi on pääsääntöisesti ruma ja kolkko paikka, vain lumi kaunistaa ja kesällä joissain paikoissa on kaunista (lähinnä jokivarressa).
Venäjää kohti mentäessä: maisemat rumenee mitä lähemmäs itää mennään ja taas toisinpäin lännessä on kaunista.

Mä oon siis sieltä kotoisin, enkä nyt varsinaisesti mikään Lappi-fani ole.
Oikein runsaslumiset talvet revontulineen on kaunista, mutta muuten tylsä ja ruma paikka.
Kesällä aivan liian valoisaa, ei mitään tunnelmaa missään ja hyttyset inisee niin kovaa, että ne vie sen viimeisenkin tunnelman hippusen, mitä ehkä kesällä siellä voi saada.

• Tykkää
Reactions: Echo

Yhteistyössä