ei kyllä ymmärrä

viisikymppinen isoäiti

Tunnettu jäsen
27.04.2012
33 333
2 849
113
jatkuvaa rahanpuutteen valitusta ihmiseltä, joka polttaa kaksi askia kessua päivässä. ymmärrän kyllä, että sairaspäiväraha, jota saa on pieni, koska se on se pienin mahdollinen, mutta sitä en, että olettaa, että ystävät maksaa kaiken sen puolesta, jos on tulossa kylään, niin ensin vinkuu rahaa, että pystyisi ostamaan bensaa. sitten kaikki pitäs ostaa sille, jos kauppaan mennään, kun on niin tiukilla rahan kanssa. pyytää jopa rahaa lainaan, vaikka entisiäkään ei ole maksanut. no ehkä antasinkin, mutta kun kerta itse ei nää edes sitä vaivaa että jättäs jonkun kessuaskin ostamatta, vaan siihen on rahaa, niin olkoon ilman ja mököttäköön mökillään

Mikset sano tota sille? Sillähän menee vähintään kymppi päivässä hukkaan, 300 kuussa. Tolla rahalla saa helposti kahden kuukauden ruoat. En minäkään alkaisi tuollaista hyysäämään.

Mikset sano tota sille? Sillähän menee vähintään kymppi päivässä hukkaan, 300 kuussa. Tolla rahalla saa helposti kahden kuukauden ruoat. En minäkään alkaisi tuollaista hyysäämään.
Oon sanonut, ihan nätisti sanoin, vetosin myös siihen, että on jo kerran sairastanut veritulpankin, no eihän tupakoitsijoille voi sanoo tästä, ne vetää heti herneet nokkaan. Toki ei kaikki, moni kyllä itse sanoo, että pitäs lopettaa, mutta ei vaan pysty.

Oon sanonut, ihan nätisti sanoin, vetosin myös siihen, että on jo kerran sairastanut veritulpankin, no eihän tupakoitsijoille voi sanoo tästä, ne vetää heti herneet nokkaan. Toki ei kaikki, moni kyllä itse sanoo, että pitäs lopettaa, mutta ei vaan pysty.
Pöh! Kyllä aikuisen ihmisen pitäisi ottaa vähän vastuuta. Sano vain vastaisuudessa, ettei sulla ole varaa ruokkia sitä tai maksaa sen kuluja. Ei ole reilua tommoinen.

Pöh! Kyllä aikuisen ihmisen pitäisi ottaa vähän vastuuta. Sano vain vastaisuudessa, ettei sulla ole varaa ruokkia sitä tai maksaa sen kuluja. Ei ole reilua tommoinen.
Tänään sille sanoinkin, että jos ei oo varaa itse ostaa bensaa, niin se on sitten voi voi. Että oletan häneltä sitä että itse maksaa matkana meille ja takaisin, koska mä oo luvannut majoituksen meilä ja ruuat ja vielä tarjota ruuan, jos mennään ulos syömään. En niin kovasti häntä tänne oota, että matkatkin maksaisin

Hmmh.

Vaikka nikotiiniriippuvuus voi ollakin paha ja sairaalle ehkä se viimeinen hermojen rauhoittelukeino niin ei voi vaatia muiden kustantavan muuta elämää. Piste.
Itse entisenä tupakoitsijana osasin tiukkina aikoina sätkiä kiertää. Vaikkei saisikaan rizloja Tallinnasta tms paikasta niin tulee silti halvemmaksi. Sätkiä tulee poltettuakin yleensä vähemmän kun ne joutuu tekemään itse. ;) Useimmiten poltin kotona sätkiä ja muualla sitten askitupakkaa, jos en ollut kiertänyt söpöön savukelaatikkoon valmiiksi niitä.

Ei armoa enää. Jos ei halua säästää tuosta "luksuksesta" yhtään siirtymällä sätkiin niin olkoot. Kuulostaa julmalta mutta.. On tässä yks syöpäkin selätetty sätkillä. Heh.
Tutulle voisi myös suositella sähkötupakkaa. Huomattavasti terveellisempi vaihtoehto ja saa nikotiinia tilattua Espanjasta ainakin turvallisesti. Mistään Kiinasta ei kannata tilata! Niin siinäkin joutuisi toki vaivaa itse vähän näkemään.. mutta aikuiselta, sairaaltakin, voi jotain vaatia tekemään kyllä edistääkseen omaa hyvinvointiaan!

Hienolta jo kuulostaa kun ruuat tarjotaan hyvää hyvyyttään. :)

Noin se tuppaa olemaan: röökisti, alkkis tai narkki lopettaa liian usein vasta sitten, kun rahat loppuvat. Pahinta on tukea toimintaa antamalla rahaa.

Mitäpäs jos näyttäisit kaverillesi alla olevan (varoitus) videon tupakoitsijan ja terveen ihmisen keuhkoista?

Olen samaa mieltä, ettei sääliä. Mutta olen myös lukenut hyvän kirjan addiktioista ja yleensä yksi voitettu addiktio vaihtuu toiseen. Jos kaverisi riippuvuus on tunnepohjaista, niin ei siinä sun järkipuheesi rahankäytöstä auta. Ne ongelmat ovat jo lapsuudesta, eikä aina edes selvää mistä syystä. Etenkään, jos kaverisi ei ole edes halukas selvittämään riippuvuutensa syitä.

Et voi tehdä muuta kuin päättää tahollasi, mihin suostut ja mihin et. Sun on pakko pyytää kaveriasi lopettamaan rahan kerjääminen, valittaminen rahapulasta ja vaatimaan, ettei hänen taloudellisesta tilanteesta vaihdeta enää yhtäkään sanaa. Voi olla, että suuttuu, mutta ei sunkaan homma ole kaikkea ymmärtää.

Yhteistyössä