Älykkyys on kykyä hahmottaa suuria kokonaisuuksia ja tekemään toistuvasti rationaalisia päätöksiä joista on etua itselle, lähipiirille ja mahdollisesti ympäristölle tai yhteisölle.
Muun muassa monet historialliset valtionpäämiehet, huumekauppiaat kuten Pablo Escobar tai lukuisat tiedemiehet, shakkinerot jne. ovat aidosti älykkäitä ja kykenevät kytkemään ilmiöitä, syitä ja seurauksia toisiinsa lennosta, ja keksimään nopeasti ad hoc- ratkaisuja akuutteihin ongelmiin.
Se että on päntännyt jotain ulkoa tai on huippu-urheilija ei vielä tee kenestäkään älykästä. Hyvin, hyvin pieni osa maailman väestöstä on oikeasti älykkäitä. Älykäs ihminen kykenee rationaaliseen keskusteluun aivan kenen tahansa kanssa oli keskustelukumppanina sitten kerjäläinen, keisari, hindu, muslimi, ateisti tai kristitty.
Valtaosa ihmisistä ei pysty suhtautumaan muihin objektiivisesti vaan he ovat täynnä ennakkoluuloja, perustelemattomia mielipiteitä, katkeruutta ja tietämättömyyttä. Itsekin lukeudun tähän vellovaan massaan eikä minulla sinänsä ole ongelmia myöntää sitä. Miten koira oppisi uusia temppuja, vai miten se sanonta menee. Minä olen elämäni varrella tavannut yhden käden sormilla laskettavan määrän aidosti älykkäitä ihmisiä. Ei heitä kasva ihan joka puussa.