Osa-aikatyöntekijän äitiysloma

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Heippa!

Olen raskaana vk 14+. Pääsääntöisesti olen opiskelija, mutta viikonloppuisin teen töitä. En ole vielä kertonut raskaudesta esimiehelle. Työsopimukseni on toistaiseksi voimassa oleva, eli vakituinen, mutta kuten sanoin, sopimuksessa on hyvin vähäiset työtunnit, sillä pääsääntöisesti teen vain viikonloppuvuoroja.

Olen tässä yrittänyt löytää tietoa/kokemusta siitä, miten äitiysloma-asiat hoituvat osa-aikaisen kohdalla? Alan TESsin mukaan ilmeisesti työnantaja maksaa minulle palkkaa sen 3kk, ja kela sitten työnantajalle äitiysrahat. Mietin tässä vain, että millä perusteella palkka minulle maksetaan, kun tuloni ei tuntityöläisenä kovin kummoiset tai säännölliset ole. Puhutaan siis muutamasta satasesta kuukaudessa. Jostain luin, että katsottaisiin viimeisen puolen vuoden tuloja, joiden perusteella laskettaisiin äitiysloman palkka, mutta jossain tapauksissa tulot katsotaan verojen perusteella, eli minulta katsottaisiin vuoden 2014 tuloja kun lapsi syntyy 2016 ja tämä tapa olisi minulle eduksi, sillä tein lähes koko vuoden 2014 täyspäiväisesti töitä kyseisessä firmassa, kun minulla oli välivuotta opiskeluista.

Olisi mukava kuulla muiden osa-aikaisten kokemuksia äitiysloma-asioiden järjestymisestä. Tilanne tuntuu olevat "harvinainen", sillä selvää rautalangasta väännettyä mallia en ole netistä löytänyt osa-aikaisesti työskentelevän opiskelijan äitiylomista.

Eli tilanne on se, että äitiyspäiväraha tulee olemaan isompi kuin mitä työnantajan maksama palkka olisi. Siinä tilanteessa kannattaa hakea äitiyspäiväraha itselle eikä kannata antaa sitä työnantajalle.

Eli tilanne on se, että äitiyspäiväraha tulee olemaan isompi kuin mitä työnantajan maksama palkka olisi. Siinä tilanteessa kannattaa hakea äitiyspäiväraha itselle eikä kannata antaa sitä työnantajalle.

Voiko näin tehdä, vaikka alan työehtosopimuksen mukaan nimenomaan työnantaja maksaa työntekijälle?

Olen tässä olettanut ja oletan edelleen että kuitenkin vakituisena työntekijänä minulla on ihan samat oikeudet osa-aikaisena kuin kokoaikaisillakin ja näin ollen minulle ei voi ehdottaa esim. työsuhteen purkamista.

tämän löysin:

1. Ajalta, jolta työnantaja on maksanut äitiysvapaa-ajan tai isyysvapaa-ajan palkkaa, työnantajalla on oikeus saada toimihenkilölle lain tai sopimuksen perusteella tuleva päiväraha tai siihen verrattava korvaus, ei kuitenkaan enempää kuin maksamansa määrä.

Onko sulla työsopimuksessa tuntumäärää vai oletko tarvittaessa töihin kutsuttava (nollasopimus) . Sairauslomatapauksissahan käy yleensä niin, että nollasopimuslaisille ei laiteta työvuorolistaan tunteja, jolloin ei tarvitse maksaa sairausajan palkkaa. En tiedä, onko äitiysvapaan kanssa sama.

Onko sulla työsopimuksessa tuntumäärää vai oletko tarvittaessa töihin kutsuttava (nollasopimus) . Sairauslomatapauksissahan käy yleensä niin, että nollasopimuslaisille ei laiteta työvuorolistaan tunteja, jolloin ei tarvitse maksaa sairausajan palkkaa. En tiedä, onko äitiysvapaan kanssa sama.
On mulla tunteja sopimuksessa mutta niitä tosiaan on tyyliin 15-20h/kk (en muista sitä tarkkaa määrää kun samalla sopparilla on menty nyt n. 5 vuotta)
Toisaalta odotettavaa on että mahdollisesti saadut tunnit vähenee tuohon minimiin raskauden paljastuttua, mutta potkujahan en jokatapauksessa voi saada?

Yhteistyössä