Näkyykö EKG:saa kaikki sydän sairaudet?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "apuva"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"apuva"

Vieras
Minulla on nyt keuhkokuume päällä. Viime yönä jouduimme tilaamaan ambulanssin kun minulla alkoi aivan helvetilliset rintakivut, siitä hetken päästä alkoi hengitys salpaantua ja jouduin tosissani haukkomaan ilmaa. Tilanne rauhottui ambulanssin saavuttua, rintakipu jatkui.
EKG-saa ei ollut mitään poikkeavaa. Sovimme että aamulla menen päivystykseen.
Tänään TK-Lääkäri sanoi näiden olevan normaalia.
mitään lisä tutkimuksia ei tehty, paitsi tulehdusarvot otettiin ja ne oli lähtenyt laskuun.

tänään rintakipu on ollut kokoajan viiltävää, kipeämpi kuin keuhkokuumeenalussa.
Niin ja rintakipu on vasemmalla puolella. Huimausta kokoajan.

Nyt pelottaa tuleva yö, jos tuo viime öinen toistuukin. Oli yksi pelottavampia hetkiä elämässäni.

En nyt haluu pelotella, mutta mun isällä oli outoa kipua rinnassa. Vasta kolme päivää kärvisteltyään meni lääkäriin. Siitä suoraan pallolaajennukseen. Oli lievähkö infarkti, josta on toipinut hyvin. Tosin lääkkeitä syö lopun ikää.

Sydänlihastulehduksessa on kipua, mutta yleensä se näkyy ekg:ssa. Ilmeisesti lievempää kipua voi aiheuttaa sydänpussin ärsytys(sanoo google). Joka tapauksessa olisi hyvä välttää liikuntaa ja ottaa tulehduskipulääkettä.

[QUOTE="vieras";26014621]Sydänlihastulehduksessa on kipua, mutta yleensä se näkyy ekg:ssa. Ilmeisesti lievempää kipua voi aiheuttaa sydänpussin ärsytys(sanoo google). Joka tapauksessa olisi hyvä välttää liikuntaa ja ottaa tulehduskipulääkettä.[/QUOTE]
Ja hoitoon, jos oireet jatkuvat.

Minulla tulee tosi kovia kipuja rintalastan kohdalle, jos olen ollut kovassa flunssassa ja yskinyt ja niistänyt paljon. Rintakehän pikkulihakset jumittavat silloin pahasti.

Koita ottaa rauhallisesti ja katso miten tilanne kehittyy.

Kiitos vastauksista.

Kysyin päivystävältä lääkäriltä mitä teen jos viime öinen toistuu, sanoi että ota kipulääkettä ja kattoi ventomoni (siis sen astma lääke) reseptin. Sanoi että ottaa niitä jos viime öinen toistuu, lääkäriin ei tarvitse tulla eikä ambulanssia soittaa.
Nyt mietin että entä jos onkin jotain vakavempaa mutta lääkäri ei ottanut minun oireita tosissaan?
Minä en hevillä muutenkaan lääkäriin mene ja viime yönä puolisoni soitti ambulanssin siinä vaiheessa kun lakkasin saamasta henkeä.
Pelottaa tosissaan jos ens yönä sama toistuu pahempana, eikä mulla ole "lupaa" soittaa hätänumeroon. Tai jos on niin paha/ menen tajuttomaksi että puoliso soittaa.. Onko sir jo myöhästä.
Eli vaikka viime yönä otettiin lyhyt EKG, niin se ei todista vielä kaikkea? Miksi tätä ei tutkittu tänään paremmin. Anteeksi kun täältä kyselen, mutta itsepohtimallaben fiksummaksi tule. Eikä lääkäri vastannut kysymyksiini :(

Kauheaa kun kirjotus. Olen kännykällä täällä, ja puhelimessa sanaehdotukset.. Menee välillä niin hebreaksi. Anteeksi.

Lääkäri kyllä totesi ettei nämä ole lihaskipuja, kun paineli kylkeä ja rintaa. Eikä ne siltä tunnukkaan.

Tämä keuhkokuumekkin joka minulla nyt on ei heti ekalla lääkäri käynnillä selvinnyt, koska lääkäri ei suostunut ottamaan verikokeita, keihkokuvaa silloin. Viikko myöhemmin menin uudestaan koska olo ei ollut helpottunut, ja vaadin lisä tutkimuksia. Kun keuhkokuvassa sitten näkyikin keuhkokuume tokaisi lääkäri "olet sitten mennyt keuhkokuumeen itsellesi hankkimaan"

ilmanmuuta menet suoraan päivystykseen mikäli viimeöinen toistuu, ei nyt ambulanssilla vaan soitat taksin ja suoraan sinne. Ensiavussa on kaikkein pätevimmät lekurit ( siis jos asut jossakin yliopistosairaalan) alueella. Heidät on koulutettu erikoistumaan äkillisiin ja tehohoitoa vaativiin tapauksiin. Normi tk lekurit nyt ei aina kyllä tiedä/osaa kaikkea niin ensiluokkaisesti. Paljon tapahtunut virhearviointeja. Tyhmästi oli sinun lääkäriltä sanottu että ei saa yöllä soittaa tai hälyttää apua..just joo. Jos ihmisellä on hätä niin tottakai apua on pyydettävä, ei kukaan soita ambulanssia ihan pienen hengityskatkon vuoksi. Onneksi et ole yksin vaan puolison kanssa, yksin ollessa tuollainen on todella pelottava kokemus.

Kiitos vastauksesta. Voi kun asuisin lähellä kunnon sairaalaa. Täällä terveyskeskuksessa ei ole edes mangeetikuvausta, Ei synnäriä yms..
Lähimpään kunnon sairaalan on 50km.

Rintakipupotilaan on paras unohtaa TK ja hakeutua heti lähimmän sairaalan oilille!

Huom! Ankarakaan rintakipu ei aina ole sydäninfarktin merkki, sillä rintakipu voi olla oire myös hyperventilaatiosta, paniikkihäiriöstä tai muusta hengitys- ja verenkiertoelimistön, ruuansulatuskanavan tai rintakehän alueen sairaudesta.

... mutta kyllä tietysti etenkin vanhempana kannattaa hakeutua helposti näytille. Aortan repeämisen tietää siitä, että tuntuu hapen loppuvan vaikka mitä tekisi...

Uusimmat

Yhteistyössä