joulu(lahja) ongelma

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mitä tekisit ?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mitä tekisit ?

Vieras
Tilanne on siis se, että minut on kutsuttu joulunviettoon sisareni luokse, jonne on tulossa paljon muitakin sukulaisia ja ennen kaikkea lapsivieraita. Jo aikaisemmin oli sovittu että lahjoja hankitaan pääasiassa lapsille, mutta sukulaiseni tuntien, niitä lahjoja on myös ostettu aikuisille.

No, ongelma on nyt siinä, että minulle tuli nyt joulukuussa yllättäviä menoja, ja tilanne on se, että minulla ei todellakaan ole varaa ostaa kaikille (edes kaikille lapsille) lahjoja, ja kenties joudun tyytymään siihen, että vien jonkin yhteisen lahjan kaikille.

Ja nyt en sitten tiedä, että menenkö vai enkö, kun kaikilla muilla on takuulla lahja minulle, niin on se nyt aika noloa, kun minulla ei ole vastavuoroisesti antaa lahjoja muille . Mutta sitten taas olen jo luvannut mennä sinne kylään jouluksi, ja tiedän sisareni (ja vanhempieni) pettyvän suuresti, jos en nyt sitten menekään.

Mä menisin.

Jätät aikuisille lahjat ostamatta, kuten on sovittu. Jos joku on sinulle hankkinut niin kiität kauniisti ja toteat että onpa tämä nyt yllätys, eihän aikuisten kesken pitänyt mitään.

Emännälle veisin vaikka suklaata+glögipullon, noin 10 euron satsaus. Tai leivot vaikka joulukakun. Lapsille sitten jotain edullisempia lahjoja. Kuinka paljon ja minkä ikäisiä? Jos ostaisit vaikka muutaman sarjalipun johonkin leffateatteriin, leffalippu+suklaalevy per tenava on ihan ok muistaminen noin 5-10 euron budjetissa. Ellei lapsia nyt ihan mahdotonta liutaa ole niin uskoisin että alle satasella selviäisit reissusta.

Itsetekemällä pääset halvalla jos vaan on ylimääräistä aikaa. Vaikka huovasta pannunaluset jossei neulominen oo tuttua. Tai teet itte jotain karamellejä tms ja pakkaat purkkiin(purkki kierrätyskeskuksestä, googlella tai youtubesta vinkkejä niiden korosteluun)

Mä menisin.

Jätät aikuisille lahjat ostamatta, kuten on sovittu. Jos joku on sinulle hankkinut niin kiität kauniisti ja toteat että onpa tämä nyt yllätys, eihän aikuisten kesken pitänyt mitään.

Emännälle veisin vaikka suklaata+glögipullon, noin 10 euron satsaus. Tai leivot vaikka joulukakun. Lapsille sitten jotain edullisempia lahjoja. Kuinka paljon ja minkä ikäisiä? Jos ostaisit vaikka muutaman sarjalipun johonkin leffateatteriin, leffalippu+suklaalevy per tenava on ihan ok muistaminen noin 5-10 euron budjetissa. Ellei lapsia nyt ihan mahdotonta liutaa ole niin uskoisin että alle satasella selviäisit reissusta.

Satasella! No, sanoit alle, mutta lähellekin satasta on iiiiiso raha jos rahaa ei ole.

Kaikki vaan ei näköjään pysty ymmärtämään.

Itsetekemällä pääset halvalla jos vaan on ylimääräistä aikaa. Vaikka huovasta pannunaluset jossei neulominen oo tuttua. Tai teet itte jotain karamellejä tms ja pakkaat purkkiin(purkki kierrätyskeskuksestä, googlella tai youtubesta vinkkejä niiden korosteluun)

En kyllä haluaisi saada mitään limaista kierrätyskeskuksen purkkia, enkä mitään itsetehtyjä pannunalusia.

Satasella! No, sanoit alle, mutta lähellekin satasta on iiiiiso raha jos rahaa ei ole.

Kaikki vaan ei näköjään pysty ymmärtämään.

Kyllä mä kuule ymmärrän, satanen on meidän perheen viikon ruokabudjetti eikä meilläkään lahjoihin pistetä mitään älyttömiä summia. Ap sanoi että hänellä on ollut yllättäviä menoja, ei että pitää selvitä loppukuu kympillä. Tulkitsin aloitusviestin siten, että hänen on ollut tarkoitus ostella aikuisille kaikenlaista ja lapsille vähän enemmän, ja yritin osoittaa että budjettia pienentämällä pystyy kyllä ihan kivat lahjat viemään. Auttaisi tietysti kun tietäisi lasten lukumäärän ja iät.

Useimmat ihmiset, jos tietävät että jouluksi pitäisi hankkia yhtä sun toista lahjaa, ovat siihen etukäteen varautuneet. Siksi oletin että ap:lla on käytössä edes jonkin verran rahaa, vaikkei alkuperäisen suunnitelman mukaan pystyisi menemään.

En kyllä haluaisi saada mitään limaista kierrätyskeskuksen purkkia, enkä mitään itsetehtyjä pannunalusia.

Mistä sä tiedät että lahjaksi saamasi purkki on kierrätyskeskuksestä? Tai että
Pannunalunen on itsetehty? Huopa on toetysti kohtalaisen kallista, ehkäpä pitäisi tyytyä johonkin kierrätysmateriaaliimn jos sellaista löytäisi. Tietysti jos ap:lla ei ole minkäänlaista käsityöinnostusta niin lopputulos voi olla jonkinverran kotikutoinen. Ajatus silti tärkein.

Yhteistyössä