Kaupan gluteenittomat leivät

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mitä ostaa ?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mitä ostaa ?

Vieras
Joo, eli kysytäänpäs nyt sitten vaikka täältä, että jos paikalle sattuisi joku gluteenittomasta ruokavaliosta tietävä/kokemusta omaava.

Eli kylään on tulossa keliakiaa sairastava, ja ajattelin tarjota pöydässä myös gluteenitonta leipää. Ongelma on nyt vaan siinä, että minulla ei ole aavitustakaan, että mitkä noista kaupan gluteenittomista leivistä on hyviä ja mitkä ei. (Kuulemma jotkut gluteenittomat leipomukset kun maistuvat lähinnä sahajauholle.)

Leivän leipominen itse on tietysti yksi vaihtoehto, mutta mieluummin ostan valmista, sillä en ole ikinä leiponut gluteenitonta leipää, ja ymmärtääkseni se on aika vaikeaa saada mitään onnistunutta aikaiseksi.

Kannattaa varmaan kysyä siltä tulijalta itseltään, mikä on hyvää tai tarvitseeko ylipäätään leipää.

Kaikille keliaakikoille ei riitä, että on gluteeniton leipä, joillekin pitää olla luontaisesti gluteeniton. Luontaisesti gluteenittomat sopii yleensä kaikille.

Luontaisesti gluteeniton = maissi, tattari, riisi, peruna, hirssi, kvinoa, aitokaura (ei ole ollut missään prosessin vaiheessa tekemisissä gluteenipitoisten viljojen kanssa)

Gluteeniton = gluteeni poistettu (vehnä, ohra, ruis ja tavallinen kaura) prosessissa, ei ole siis luontaisesti gluteenitonta. Aiheuttaa oireita herkille keliaakikoille ja vilja-allergikoille.

Keliakia on elinikäinen vehnän, ohran ja rukiin sisältämän valkuaisaineen, gluteenin, aiheuttama sairaus. Sen ainoa hoito on gluteeniton ruokavalio. Vain ihokeliakiassa voidaan alkuun tarvita lisänä myös lääkehoitoa.

Kannattaa olla tarkkana, jos ostaa esim. kauraleipää. Yleensä siinä on myös vehnää. Ei kai se vieras välttämättä edes tykkää leivästä? Niin voihan siltä kysyä, haluaako edes. Mun kokemuksen mukaan gluteenittomat leivät on superkuivia.

Vuohelan leipomon luontaisesti gluteenittomat tattarileivät ovat varma valinta niin sopivuutensa kuin makunsakin suhteen. Löytyy marketeista. Ja tuotevalikoimissa on muitakin tuotteita kuin vain leipää. Kaikki sopivat keliaakikolle, koska firman omistaja ja perustaja on kertonut lehdissä itsekin olevansa keliaakikko.

https://www.vuohelanherkku.fi/tuotteet

8.jpg

9.jpg

10.jpg

11.jpg

13.jpg

12.jpg

• Tykkää
Reactions: papumössö

Yhteistyössä