Elatusmaksun suuruus....

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Mulla kolme lasta 14v . 10v. Ja 6v. Lastenvalvojalla laskettiin sitten Mitä miehen tulisi maksaa elareita. Miehellä oli tilinauhat mukana mutta ihmeen kaupalla valvoja ei pystynyt niistä lapuista laskemaan miehen todellisia vuosituloja jotka mies väitti pienemmäksi mitä todellisuudessa ovat. Olisin saanut vain alle minimaksut miehen tulojen mukaan mutta suostui maksamaan sen verran mitä kelan minimaksu on per lapsi. Tarkastuksen olisi halunnut vasta kahden vuoden päähän mutta itse vaadin että viimeistää ensi syksynä kun nuorimmainen menee kouluun. Esimerkki...mies tienaa bruttona 2600/kk ja minä 1600/kk. Voinko pyytää tuota tarkistusta jo aiemmin sillä nyt mies maksaa minulle kolmesta lapsesta yht. 360€./kk... joka minusta on vähän. ?

Kelan elatustuen määrä on 154,77 euroa/lapsi, joten minimin mukaan isän pitäisi maksaa yhteensä 464.31euroa. Isän vuosiansion voisi arvioida vaikka edellisestä verotuspäätöksestä. Uuden sopimuksen voi tehdä myös ennen edellisen sopimuksen umpeutumista, mutta molempien on suostuttava uuden sopimuksen tekoon.

Otetaanhan elatusmaksun suuruuteen huomioon myös molempien asumismenot ja mahdolliset asumistuet jos sellaisia saa ja lapsilisät. Ei pelkät tulot mitään kerro elatuskyvystä.

Olisin saanut vain alle minimaksut miehen tulojen mukaan mutta suostui maksamaan sen verran mitä kelan minimaksu on per lapsi. Tarkastuksen olisi halunnut vasta kahden vuoden päähän mutta itse vaadin että viimeistää ensi syksynä kun nuorimmainen menee kouluun. Esimerkki...mies tienaa bruttona 2600/kk ja minä 1600/kk. Voinko pyytää tuota tarkistusta jo aiemmin sillä nyt mies maksaa minulle kolmesta lapsesta yht. 360€./kk... joka minusta on vähän. ?

Olisithan saanut/saathan loput tuohon minimiin kelasta, jos mies maksaa 360e kuussa vai millaisen sopimuksen teitte kun nythän tuo jää pienemmäksi kuin kelan minimi.

Olisithan saanut/saathan loput tuohon minimiin kelasta, jos mies maksaa 360e kuussa vai millaisen sopimuksen teitte kun nythän tuo jää pienemmäksi kuin kelan minimi.

En saa loppu osaa kelasta. Ei se täti siellä edes kertonut moisesta... Kyllä mua harmittaa kun en osannut olla muutenkaan tarpeeksi jämpti ja vaatinut kaikkea kirjallisena paperille.Olis voinu se ttätikin siellä vähän vinkata millaisia juttuja yleensä kirjataan ylös. Mä olin niin shokissa vielä erosta että en tajunnutsiellä mitään mistään. Nytkinmies maksaa ne elarit kun jaksaa kuitenkin on maksanut mutta saan aina kysellä perään.. Eikö tästäkin syystä vois jo soittaa...?

On tuo nytkin sovittu maksu imho ihan iso summa ottaen huomioon tulonne. Omasta mielestäni ei voi laskea ihan niin, että jos yhteen lapseen menee summa x, että toiseen menee sitten x+x ja niin edelleen, koska sisarukset voivat usein jakaa huoneen/huoneita, jos heitä on monta (yhdelle lapselle melkein se yksi oma huone pitää olla), tarvikkeita voi kierrättää jne. Harrastusmaksut ovat yleensä jokaiselle omat, mutta joskus niissäkin on sisarusalennuksia yms. yms.

Jos olette tehneet lastenvalvojan luona elatussopimuksen niin voit hakea loppuosan kelasta. Jos sopimusta ei paperilla ole, sitten et voi hakea kelasta loppuja. Sinne tarvitaan aina lastenvalvojan hyväksymä elatussopimus.
Muuten odotat sinne ensi syksyyn jos olette silloin tekemässä uuden sopimuksen tai koitat saada entisen miehen tekeen sen sopimuksen paperille. Melko lyhyt aika kuitenkin, toki "menetät" noin satkun kuussa elareissa.
Oletko hakenut lapsilisiin yksihuoltajakorotuksen?