Sapatti eli lauantai sopisi paremmin pyhäpäiväksi kuin sunnuntai

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Echo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Echo

Tunnettu jäsen
01.09.2008
56 930
19 190
113
Siis tämä niille jotka edes aavistuksen miettivät pyhäpäivän pitämistä. En siis välttämättä tarvitse semmoisia "mä pidän silloin kuin haluan"-vastauksia koska tää ei koske heitä.
Nykyään vuorotyö ym. tekee sen että vapaapäivä on pidettävä silloin kun pystyy.
Ja loput pitää vapaata silloin kuin haluaa ja osa ei halua pitää ollenkaan.

Mutta jos ajatellaan semmoisten suhteen jotka yrittää huomioida vielä sunnuntain olevan pyhäpäivä, niin eikö olisi järkevää:tulet töistä perjantaina, käyt kaupassa, ehkä viikkosiivousta, ja sit viikonloppu vapaa?

Me herätään miehen kanssa ihan taju kankaalla la-aamuna, chillaillaan koko päivä, ja sunnuntaina tekee mieli tehdä vasta jotain pientä askaretta. Ja lauantaina voisi olla kaupat kiinni, sunnuntaina ihan normaalisti auki.

Iso hyöty olisi sapatin pitämisessä senkin takia, että kun sunnuntaina olisi totuttanut itsensä pieneen touhuiluun niin ei tulisi ns.sunnuntai-illan ahdistusta ennen töihin menoa.

Lauantaihan on se alkuperäinen pyhäpäivä, katolinen kirkko halusi vaan vääntää sunnuntain pyhäpäiväksi pakanallisen auringonpalvontaperinteen mukaan.

Viimeksi muokattu:
Tää sopisi kyllä paremmin johonkin uskispalstalle...:D

• Tykkää
Reactions: päätön
.

Lauantaihan on se alkuperäinen pyhäpäivä, katolinen kirkko halusi vaan vääntää sunnuntain pyhäpäiväksi pakanallisen auringonpalvontaperinteen mukaan.

Tämä totta, ja samaa mieltä: lauantai olisi pyhäpäivänä parempi ja toimivampi. Heti perjantaista saisi laskeutua pyhään ja lepoon, ja sunnuntai olisi pehmeä lasku arkeen. Nyt sunnuntai epäluontevasti muka pyhäpäivänä muuttuu yhden yön aikana maanantaiaamun kaaokseksi. No, siksi katoliset uskonmädättäjät varmasti pyhäpäivän paikkaa muuttivat, jotta saavat sen mitätöityä.

• Tykkää
Reactions: Echo
Tämä totta, ja samaa mieltä: lauantai olisi pyhäpäivänä parempi ja toimivampi. Heti perjantaista saisi laskeutua pyhään ja lepoon, ja sunnuntai olisi pehmeä lasku arkeen. Nyt sunnuntai epäluontevasti muka pyhäpäivänä muuttuu yhden yön aikana maanantaiaamun kaaokseksi. No, siksi katoliset uskonmädättäjät varmasti pyhäpäivän paikkaa muuttivat, jotta saavat sen mitätöityä.
Aivan. Sitä en muista että miten monta työpäivää nyky-Israelissa on, 5 vai 6, eli menevätkö jo sunnuntaina töihin, mutta tää sapattimalli sopisi hyvin suomalaiseen 5-päiväiseen viikkoon ja 2-päiväiseen perusviikonloppuun.

Ja jumalanpalvelus EI olisi lauantaina jo klo 10 vaan vaikka klo 16 niin ehtii sinne menijät herätä, kammata tukkansa ja kömpiä koloistaan. :D

Ja siis, Jeesushan sanoi että ihminen ei ole sapattia varten vaan sapatti ihmistä varten, eli siitä ei saa tehdä mitään orjallista juttua.

Mutta kun vielä on prosentin sitä vanhaa kollektiivisuutta jäljellä, niin heitin vaan ilmaan tämän ajatuksen. Ihmisen on helpompi huilata silloin kun muutkin huilaavat, ja silloin kun kaupunki ei kuhise elämää ja vilskettä.

Viimeksi muokattu:
Pidä pyhäpäiväsi ihan vapaasti lauantaina, mutta älä rupea sanelemaan, että kauppojen pitäisi olla kiinni silloin kun sinä haluat pyhiäsi pitää.

Ja olen vahvasti eri mieltä tuosta että ihmisen olisi muka helpompi huilata silloin kuin muut huilaavat. Minulle huilaaminen ma-pe päiväsaikaan on kaikista mukavinta, ja töissä on helpoin keskittyä myöhään illalla ja viikonloppuisin. Ma-pe päiväsaikaan kotona ei kertakaikkiaan ole mitään häiriötekijää, joten silloin on helpointa ja mukavinta nukkua, ja illalla ja viikonloppuisin taas saa töissä tehtyä tuplasti sen määrän hommia kuin ma-pe päiväsaikaan, kun kaikki juoruilijat ja häiriköt ovat kotonaan. Ja kun päiväsaikaan on kotona, pystyy käymään lenkilläkin valoisaan aikaan, ja sitten illalla töissä ei haittaa yhtään, että ulkona on pimeää, koska ei töistä sinne ulos mennä kuitenkaan.

Mä olen miettinyt samaa. Ja nykyään usein mä enemmän pyhitän lauantain. Luen Raamattua ja lepäilen (sen verran kun lasten hoidolta nyt ehdin) ja sunnuntaina sit kirkon jälkeen (miks sen tosiaan pitää olla niin aikasin?) siivoan ja muutenkin touhuan. Mutta olis kiva kun kirkko olis lauantaina. Oli kyllä vaikea päästä ajatuksesta "sunnuntaina ei saa siivota". :rolleyes:

• Tykkää
Reactions: Echo
Pidä pyhäpäiväsi ihan vapaasti lauantaina, mutta älä rupea sanelemaan, että kauppojen pitäisi olla kiinni silloin kun sinä haluat pyhiäsi pitää.

Ja olen vahvasti eri mieltä tuosta että ihmisen olisi muka helpompi huilata silloin kuin muut huilaavat. Minulle huilaaminen ma-pe päiväsaikaan on kaikista mukavinta, ja töissä on helpoin keskittyä myöhään illalla ja viikonloppuisin. Ma-pe päiväsaikaan kotona ei kertakaikkiaan ole mitään häiriötekijää, joten silloin on helpointa ja mukavinta nukkua, ja illalla ja viikonloppuisin taas saa töissä tehtyä tuplasti sen määrän hommia kuin ma-pe päiväsaikaan, kun kaikki juoruilijat ja häiriköt ovat kotonaan. Ja kun päiväsaikaan on kotona, pystyy käymään lenkilläkin valoisaan aikaan, ja sitten illalla töissä ei haittaa yhtään, että ulkona on pimeää, koska ei töistä sinne ulos mennä kuitenkaan.
Eli tämä ketju ei koske sua, ks.aloitusviesti.

Edelleenkö maailman pitäisi pyöriä sen sun napasi ympärillä.
Aloituksen sävy on niin nasrisitisen lapsellinen että en viitsi edes pohtia asiaa.
Olen kyllä sitä mieltä että kaupat voisivat hyvin olla kiinni yhtenä päivänä viikossa, mutta sunnuntai se päivä olisi, koska MINÄ HALUAN käydä kaupassa lauantaina. MINÄMINÄMINÄ.

Joo paula, voisitko olla nostelematta mun vanhoja ketjuja, kiitos. Vaikka sanoin sulle tiukasti tässä pari pv sitten niin se ei tarkoita sitä että saisit kostaa ja vainota mua loputtomiin.

Yhteistyössä