Tunnetteko yhtään normaalia ihmistä, joka ei osaa kirjoittaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Suhteellisen usein törmää esim. uutisia lukiessa kommenttibokseissa viesteihin, jotka ovat kuin kehitysvammaisen alakoululaisen kirjoittamia.
Näiden kirjoittajat ovat useimmiten ihan päällisinpuolin normaaleita,30-60-vuotiaita ihmisiä jotka kirjoittavat tyyliin: "Tänään menin linja autolla kaupaan kyllä oli paljon porukkaa hirveä määrä miksi noin paljon ihmisiä kysyn ja ihmettelen mitä kaikki siellä tekivä minä ostin sipuleita omenaa."
Ovatko nämä kaikki kehitysvammaisia vai mikä ihme saa ihmisen kirjoittamaan noin huonoa suomea?

Minä sorrun herkästi tuohon tabletti-/kännykkälaitteella. Ei vaan jaksa etsiä niitä pisteitä ja pilkkuja sinne tekstin väliin. Lukihäiriö mulla tutkitusti on, mutta silti pyrin kirjoittamaan oikein.

Mun veli (yli 50 v) on huono kirjoittamaan. Epäilen, että kyse on jonkinlaisesta lukihäiriöstä, mutta silloin kansakouluaikaan siihen ei saanut apua. Itselläkin on ollut kielellistä ongelmaa, mutta minun aikaani oli jo peruskoulu ja sain ongelmiini lukiopetusta. Arvelen, että kansakouluaikana minulle olisi käynyt samoin kuin veljelleni.

Luulen, että monella muulla kirjoitusongelmaisella on ollut samanlainen tuen tarve, mutta tukea ei ole saanut riittävästi. Helposti tuen tarvitsija ( etenkin pojat) leimataan häiriökäyttäytyjäksi tai laiskaksi, kun annetut tehtävät eivät suju. Se taas vähentää oppimishaluja entisestään. Vaikka minäkin sain tukea ja apua, niin olen silti joutunut itse tekemään suurimman työn lukemisen ja kirjoittamisen tason nostamiseksi.

Yksi kaveri löytyy joka ei osaa yhdyssanoja tai oikeastaan yhtään kirjoitussääntöjä. Antaa vähän yksinkertaisen kuvan ja niitä tekstejä on todella vaikeaa tajuta.
Ei hän kyllä yksinkertainen ole joten en tiedä missä mättää enkä kehtaa kysyäkkään.

Tiedän, että lukihäiriö ei tarkoita sitä, että olisi keskimääräistä yksinkertaisempi, mutta omalle kohdalleni on sattunut kyllä monta lukihäiriön omaavaa, joilla on selvästi vaikeutta ymmärtää etenkin yhtään käsitteellisempiä asioita. Ja moni ei tunnu tarkastavan tekstejään. Uskoisin, että lukihäiriöisenäkin huomaisivat edes jotkut virheensä. Teksti voi olla tämänkaltaista: "hyvääkeski viikkoakaikilleolen joalkanut aamu kuudeltasiivoamaavieraita tulos". Eikö tuosta nyt luulisi bongaavan joitakin virheitä, jos lukisi tuon ennen kuin päivittää?

"Tänään menin linja autolla kaupaan kyllä oli paljon porukkaa hirveä määrä miksi noin paljon ihmisiä kysyn ja ihmettelen mitä kaikki siellä tekivä minä ostin sipuleita omenaa."
Ovatko nämä kaikki kehitysvammaisia vai mikä ihme saa ihmisen kirjoittamaan noin huonoa suomea?

Kyllä tuo kuulostaa tarkoituksenmukaiselta. Jätetään välimerkit pois ja suolletaan tajunnanvirtaa ja kai siinä yritetään saada tuollainen täysin arkinen asia kuulostamaan vähän vähemmän tylsältä ja tavalliselta.

Tiedän, että lukihäiriö ei tarkoita sitä, että olisi keskimääräistä yksinkertaisempi, mutta omalle kohdalleni on sattunut kyllä monta lukihäiriön omaavaa, joilla on selvästi vaikeutta ymmärtää etenkin yhtään käsitteellisempiä asioita. Ja moni ei tunnu tarkastavan tekstejään. Uskoisin, että lukihäiriöisenäkin huomaisivat edes jotkut virheensä. Teksti voi olla tämänkaltaista: "hyvääkeski viikkoakaikilleolen joalkanut aamu kuudeltasiivoamaavieraita tulos". Eikö tuosta nyt luulisi bongaavan joitakin virheitä, jos lukisi tuon ennen kuin päivittää?

Juu siis ymmärrän että on lukihäiriötä ym. mutta monesti miettinyt että eivätkö nämä lukihäiriöiset edes YRITÄ kirjoittaa kohtalaisesti, lue läpi tekstejään ennen lähetystä jne.?
Ymmärrän että hankala kirjoittaa virheetöntä tekstiä jos on lukihäiriö, enhän kirjoita itsekään vaikka en lukihäiriötä omaakaan.
Mietityttää vain miten kukaan pääsee peruskoulunsa loppuun niin ettei edelleenkään tiedä YHTÄÄN minne pilkut tai pisteet kuuluisi lauseessa sijoittaa ja voiko tälläinen ihminen oikeasti olla ihan normaali älyltään ja kehitykseltään.

Riippuu mihin rima nostetaan.

Kaikki eivät voi olla Saarikoskia jotka vielä viidessä promillessa kirjoittavat paremmin kuin äidinkielen professorit.

Tunnen useita hemmetin fiksuja henkilöitä joilla verbaalinen ulosanti ei tosiaankaan ole sitä ominta aluetta. Ei suullisesti eikä kirjallisesti.

Tunnen myös heitä, joille on lahjana annettu isolla kauhalla sanan säilää, mutta turhan vähän sanottavaa.

Niimpäs jos joku somessa kirjoittaa, että:
Söin maksalaatikkoa ja kävin paskalla
tai
söimmaksalatikoa ja kävimpaskalla

niin kyllä mä molemmilla tavoilla ilmaistuna ymmärrän sisällöstä sen oleellisen.

Juu siis ymmärrän että on lukihäiriötä ym. mutta monesti miettinyt että eivätkö nämä lukihäiriöiset edes YRITÄ kirjoittaa kohtalaisesti, lue läpi tekstejään ennen lähetystä jne.?
Ymmärrän että hankala kirjoittaa virheetöntä tekstiä jos on lukihäiriö, enhän kirjoita itsekään vaikka en lukihäiriötä omaakaan.
Mietityttää vain miten kukaan pääsee peruskoulunsa loppuun niin ettei edelleenkään tiedä YHTÄÄN minne pilkut tai pisteet kuuluisi lauseessa sijoittaa ja voiko tälläinen ihminen oikeasti olla ihan normaali älyltään ja kehitykseltään.
Haluatko, että mä korjaan kirjoitus- ja kielioppivirheet tekstistäsi?
Niitä on aika paljon sellaiselle joka perää virheetöntä tekstiä pilkkuineen.

Tunnen useamman aikuisen mamun, jotka hädin tuskin osaavat kirjoittaa oman nimensä vapisevin tikkukirjaimin. Kyseisen henkilöiden kotimaassa ei ole toimivaa koulujärjestelmää.

En ymmärrä näitä pilkun nussijoita joita kiinnostaa miten jotkut kirjoittaa ku pitäisi vaan keskittyä sisältöön eikä johonkin helvetin pilkkuihin ja kieli asuun.

Pisteiden, pilkkujen ja isojen alkukirjainten käyttämättömyys voi olla tapa. Niitä ei nähdä tarpeelliseksi. Ajatellaan, että ne vain hidastavat kirjoittamista, ja sen vuoksi ne on helpoin jättää pois. Jotkut kirjoittavat kaikki sähköpostiviestit isoilla kirjaimilla tietokoneella kirjoittaessaan, jotta ei tarvitse vaivautua kirjoittamaan alkukirjaimia Shift-näppäimen kanssa. Eli ei tarvitse olla edes minkäänlaista kilelellistä ongelmaa.

Jotkut taas eivät ilmeisesti viitsi keskittyä kirjoittamiseen. Muuta selitystä en ole keksinyt yhden lukion käyneen heikoille sähköpostiviesteille, joissa lauseet ovat miten sattuu.

Mulla on lukihäiriö ja siihen auttaa harjoittelu harjoittelu ja vähän lisää harjoittelua. Ei se ole pysyvä vamma vaan sitä oppii vähän hitaammin.
Ei sen taakse voi mennä piiloon ja suoltaa ulos siansaksaa.
Ei edes tarvitse. Lukihärössä ei ole mitään hävettävää.

Rakennustermein; lukihärö on pikku pintavika jota harva edes huomaa.
Siansaksan suoltaminen sit taas on suunnittelu- tai rakennusvirhe. Helvetisti vaikeempi korjata.

Haluatko, että mä korjaan kirjoitus- ja kielioppivirheet tekstistäsi?
Niitä on aika paljon sellaiselle joka perää virheetöntä tekstiä pilkkuineen.

Häh
Mielestäni sanoin selvästi että YMMÄRRÄN KYLLÄ JOS JOKU LUKIHÄIRIÖN OMAAVA EI KIRJOITA VIRHEETÖNTÄ TEKSTIÄ, KUN EN KIRJOITA SELLAISTA ITSEKÄÄN VAIKKA EN KÄRSI EDES LUKIHÄIRIÖSTÄ.
Ihmettelin vain miten joku on voinut päästä läpi peruskoulusta jos ei omaa MINKÄÄNLAISTA käsitystä siitä, minne pilkut tai isot alkukirjaimet tulevat.
Useimmilla kuitenkin on jonkinlainen käsitys asiasta, vaikka kirjoitusvirheitä tuleekin.
Moni kirjoittaa ihan sujuvaa ja ymmärrettävää suomen kieltä, vaikka teksti ei olisikaan virheetöntä.

En ymmärrä näitä pilkun nussijoita joita kiinnostaa miten jotkut kirjoittaa ku pitäisi vaan keskittyä sisältöön eikä johonkin helvetin pilkkuihin ja kieli asuun.
Ongelma onkin se, että kun tekstissä on liikaa virheitä, ei sisältöön enää kykene keskittymään, kun virheet ahdistavat liikaa. Minulta ainakin menee sisältö täysin ohi, jos virheitä on liikaa, ja minua ärsyttää ja vituttaa, kun kirjoittaja on ollut laiska paska, joka ei yhtään ota lukijoitaan huomioon.

Yhteistyössä