Kahvin vaikutus mielenterveysoireiseen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
En oikein osannut muotoilla otsikkoa järkevästi.

Eli kiinnostaisi tietää kuinka kahvinjuonti vaikuttaa teillä esim. masennukseen ja ahdistukseen? Lisääkö oireita, vai kenties auttaa? Paljonko juotte päivässä?

Olen suuri kahvin ystävä ja kaipaan sitä kovasti. Olen nyt ollut täysin kahvitta pari viikkoa, kun aina saa lukea siitä kuinka kofeiinilla on huono vaikutus lähes kaikkeen. Sen olen kyllä itsekin huomannut, että liian monen kupin jälkeen paniikkioireet lisääntyvät helposti ja krapulaisena en voisi edes kuvitella juovani kahvia. Mutta kofeiiniton kahvi ei vaan kertakaikkiaan maistu samalta...

Eli juodakko, vai eikö juoda?

No mä juon vain kupin kahvia päivässä, enkä koskaan ole kokeillut olla ilman, mutta en kyllä usko että kuppi kovin pahasti voi pahentaa ahdistustani ym. Toisaalta varmaan pitäisi testata.

Oletko huomannut mitään eroa oireissasi nyt kun et ole kahvia juonut?

En oikein osannut muotoilla otsikkoa järkevästi.

Eli kiinnostaisi tietää kuinka kahvinjuonti vaikuttaa teillä esim. masennukseen ja ahdistukseen? Lisääkö oireita, vai kenties auttaa? Paljonko juotte päivässä?

Olen suuri kahvin ystävä ja kaipaan sitä kovasti. Olen nyt ollut täysin kahvitta pari viikkoa, kun aina saa lukea siitä kuinka kofeiinilla on huono vaikutus lähes kaikkeen. Sen olen kyllä itsekin huomannut, että liian monen kupin jälkeen paniikkioireet lisääntyvät helposti ja krapulaisena en voisi edes kuvitella juovani kahvia. Mutta kofeiiniton kahvi ei vaan kertakaikkiaan maistu samalta...

Eli juodakko, vai eikö juoda?

Ehdottomasti nostaa stressitasoa, ja aiheuttaa ahdistusta samalla kun ajattelee liian nopeasti vaan ei "selkeesti".

Itsellä ainakin tekee aika sekavan olon jos ei voi purkaa sitä oloa vaikka siivoomiseen yms.
Kyllä itsellä paljon selvempi fiilis ja vähemmän ahdistunut ilman. Mutta sitten taas välillä tuntuu ettei ilmankaan jaksa mitään.
Usein jo kun muutenkin sellasella "varaustilassa" normaalistikin koko aika niin saattaa aiheuttaa lisää ahdistusta kun mieli juoksee, eikä kerkeä järjellä mukaan.
Myös kova hikoilu..

No mä juon vain kupin kahvia päivässä, enkä koskaan ole kokeillut olla ilman, mutta en kyllä usko että kuppi kovin pahasti voi pahentaa ahdistustani ym. Toisaalta varmaan pitäisi testata.

Oletko huomannut mitään eroa oireissasi nyt kun et ole kahvia juonut?

Vaikea sanoa, kun painiskelen tällä hetkellä uuden lääkkeen aiheuttamien sivuoireiden kanssa. Eli olo on huono ilmankin.
Oma kahvimääräni on yleensä se mukillinen aamulla tavallista suodatinkahvia. Välillä tekee mieli lattea tms espressopohjaista.

Ehdottomasti nostaa stressitasoa, ja aiheuttaa ahdistusta samalla kun ajattelee liian nopeasti vaan ei "selkeesti".

Itsellä ainakin tekee aika sekavan olon jos ei voi purkaa sitä oloa vaikka siivoomiseen yms.
Kyllä itsellä paljon selvempi fiilis ja vähemmän ahdistunut ilman. Mutta sitten taas välillä tuntuu ettei ilmankaan jaksa mitään.
Usein jo kun muutenkin sellasella "varaustilassa" normaalistikin koko aika niin saattaa aiheuttaa lisää ahdistusta kun mieli juoksee, eikä kerkeä järjellä mukaan.
Myös kova hikoilu..

Kuinka paljon juot /joit päivässä? Kupillisen vai pannullisen? Tämä ei ole edes vitsi sillä tiedän, että joillain ei edes pannullinen riitä.

Mulla tulee sekava olo jos en juo kahvia. Vatsani on paska ja sen vuoksi välillä joudun olemaan yhden kupin varassa päivän tai jopa kokonaan ilman ja se näkyy, illalla viimeistään niin skitso olo ettäilman rauhottavaa en saa unta. Muulloin juon 3 kuppia päivässä ja se on ok mulle.

Ja mulla on adhd, paniikkihäiriö ja vaikea masennus diagnoosit. Ja lääkkeet niihin kaikkiin.

Mulla tulee sekava olo jos en juo kahvia. Vatsani on paska ja sen vuoksi välillä joudun olemaan yhden kupin varassa päivän tai jopa kokonaan ilman ja se näkyy, illalla viimeistään niin skitso olo ettäilman rauhottavaa en saa unta. Muulloin juon 3 kuppia päivässä ja se on ok mulle.

Ja mulla on adhd, paniikkihäiriö ja vaikea masennus diagnoosit. Ja lääkkeet niihin kaikkiin.

Oletko kokeillut olla ilman?

Suosittelen kokeilemaan eloa aivan täysin ilman kahvia. Itsekin tässä suunnittelin, että voisin siirtyä teehen taas vaihteeksi. Kahvia tulee rämpätettyä liian monta kuppia päivässä ja kyllä se ainakin minun hyvinvoinnissa näkyy.

Oletko kokeillut olla ilman?

Olen välillä ollut ilman pisimmillään puolisen vuotta ihan vain paskan vatsani takia ja siihen se kyllä auttoi ja auttaa aina mutta henkisesti se on pieni helvetti, olin kuin perseeseen ammuttu ja väsynyt ja söin suklaata ja muuta makeaa himooni ja lihoin. Henkisesti mulla menee paremmin kun saan kahvia, mutta vatsa ei kestä niin paljon kuin pää vaatisi. No muuten joisinkin varmaan vielä enemmän. rakastan kahvia. Ja se auttaa mua nukahtamaan, yöllä jos herään niin keitän ylimääräisen kahvin ja nukahdan sen juotuani. Olen friikki.

Olen välillä ollut ilman pisimmillään puolisen vuotta ihan vain paskan vatsani takia ja siihen se kyllä auttoi ja auttaa aina mutta henkisesti se on pieni helvetti, olin kuin perseeseen ammuttu ja väsynyt ja söin suklaata ja muuta makeaa himooni ja lihoin. Henkisesti mulla menee paremmin kun saan kahvia, mutta vatsa ei kestä niin paljon kuin pää vaatisi. No muuten joisinkin varmaan vielä enemmän. rakastan kahvia. Ja se auttaa mua nukahtamaan, yöllä jos herään niin keitän ylimääräisen kahvin ja nukahdan sen juotuani. Olen friikki.

Tiesitkö, että espressopohjaiset kahvit ovat hellempiä vatsalle! Kokeilepas! Osta ruuvipannu ja keittele sillä. Ei tarvitse olla hienoa kallista keitintä. Itselläni huono vatsa ja 5 vuotta kahvilassa töissä.

juon kahvia monta kupillista ja illalla nukkumaanmennessä aina, joskus on keikkoja jossa kahvipaikka on usean kilometrin päässä tai muuten vaan kiirettä niin voin olla juomatta kaffetta,,,,,eikä kyllä tiedä että kumpiko olisi parempi olotila

Aloitin aktiivisen kahvinjuonnin teininä ja sosiaalistentilanteidenpelko sekä yleiset ahdistusoireet, syömishäiriö ja masennus olivat vahvasti läsnä.
Kahvi ei ollut todellakaan alku eikä juuri, mutta alhaisella ravitsemuksella ajoi lopulta erittäin skitsoihin tilanteisiin ja kapeaan putkinäköön neljän seinän sisälle elämänpelkoon.
Jossain vaiheessa sain lääkkeet, joista luovuin myöhemmin itsenäisesti. Tänä lääkkeiden syönti aikana ilmeisesti turruin asioihin ja aloin taas syömään mikä olikin tärkeintä, mutta kahvin vaikutukset ovat itselläni aivan samat kuin teininä. - Koen suunnilleen pieniä paniikkikohtauksen alkuja, joten kofeiinin kulutus on nykyään minimaalista ja käytän sitä joskus boostaamaan vain lyhytkestoista liikuntaa.
Lisäksi yritän olla hyvin tietoinen siitä miten Kahvi altistaa itselläni koko aikaiseen napostelu kierteeseen, koska ilmeisesti verensokeri heilahtaa niin rajusti. Toinen vaihtoehto on sitten se jatkuva kahvinkeittely kierre, jolloin ravintoaineet eivät imeydy ja toisen vaihtoehdon ollessa se jatkuva syöminen valitsen suosiolla kahvittomuuden, säännölliset ja terveelliset elämäntavat niin saan jotain ylipäänsä tehtyä.

Yhteistyössä