Selittäkääs nyt joku...

Darwinin leski

Aktiivinen jäsen
28.12.2005
23 971
0
36
Kun poistat kynsilakkaa, niin miksi se aine tuntuu sormissa kylmältä?

Mulla oli tämä fysiikan kokeessa, ja olisi ihan kiva tietää menikö mun vastaus ihan perseelleen. En kerro sitä vielä, etten johdattele teitä.
Tätä ei ole ollut missään kirjassa / mainittu tunnilla - joten jouduin vähän veistelemään sitä vastausta.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras :
arvelen:
se ikäänkuin polttaa 7syövyttää pintaihoa ? Jotkut poistoaineethan jättää ihon pintaan sellaisen valkean kerroksen ?

En voi tota kieltää kun en tiedä, mutta niin pahasti menisi ohi kurssin aiheen, että en usko että opettaja tuollaista haki.

Alkuperäinen kirjoittaja FedWithGasoline:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras :
arvelen:
se ikäänkuin polttaa 7syövyttää pintaihoa ? Jotkut poistoaineethan jättää ihon pintaan sellaisen valkean kerroksen ?

En voi tota kieltää kun en tiedä, mutta niin pahasti menisi ohi kurssin aiheen, että en usko että opettaja tuollaista haki.

No kerro, mua jää vaivaamaan muuten

No siis mä ajattelin sen niin, että koska asetonilla on normaalissa ilmanpaineessa melkoisen alhainen sulamispiste (se oli jotain -94,5 astetta), niin että se johtuisi tosta... Selitin mä siihen enemmänkin, mutta siis periaatteena tuo.

Pyyhkäise sormea kynsilakanpoistoaineella tai spriillä tai tiputa sitä tippa sormelle.
Mitä havaitset?
Aine tuntuu viileältä.
Mistä ilmiö johtuu?
Ainetta haihtuu iholta. Haihtuminen tarvitsee energiaa. Energia otetaan iholta. Iho tuntuu siis viileältä, koska se luovuttaa lämpöä.

Tämä siis tuolta linkistä...

Alkuperäinen kirjoittaja Knicke Knackerton:
Pyyhkäise sormea kynsilakanpoistoaineella tai spriillä tai tiputa sitä tippa sormelle.
Mitä havaitset?
Aine tuntuu viileältä.
Mistä ilmiö johtuu?
Ainetta haihtuu iholta. Haihtuminen tarvitsee energiaa. Energia otetaan iholta. Iho tuntuu siis viileältä, koska se luovuttaa lämpöä.

En mä nähnyt tommosta *puusilmä* Mutta sehän haihtuu nimenomaan sen takia, että käsi on lämpimämpi kuin tuo toinen aine, ja käsi tavallaan luovuttaa sitä lämpöenergiaa aineelle, jolloin tuo aine alkaa haihtua koska sillä on pirun matala kiehumispiste?

Alkuperäinen kirjoittaja Knicke Knackerton:
Mitä havaitset?
Aine tuntuu viileältä.
Mistä ilmiö johtuu?

Tää selittää paljon, kiitän vaikken ap olekaan. :)

Yhteistyössä