APUA! Helvetilliset menkkakivut!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sattuus**tana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

sattuus**tana

Vieras
Oon lopettanu e-pillerit (hillitsivät menkkakipuja huomattavasti) lokakuussa ja sen jälkeen menkat ollu kerta toisensa jälkeen kivuliaampia. Tämän hetkiset alko perjantaina ja siitä asti ollu kova kipu oikealla (mulla kipu aina sillä puolen). Eilen ja tänään kipu ollu enempi kyljessä ylävatsassa (munasarja?) ja tuntuu selässä asti. Viikonloppuna pärjäsin ibuprofeenin voimalla, mutta tänään kipulääkkeitä mennyt 13 tunnin aikana yhteensä 1200mg ibuprofeenia, melkeen 3000mg parasetamolia josta suurin osa pitkävaikutteista ja vielä päälle 2 tablettia panacodia, EIKÄ VIELÄKÄÄN kivutonta hetkeä ole ollut. Onko tämä enää normaalia vai joko on aihetta mennä lääkäriin? Olen kyllä jo joskus aiemmin näistä valittanut kun pillereistä on ollu taukoa, mutta jotenki tuntuu etteivät ota tosissaan ja usko että kivut ovat todella kovat ja vievät lähes toimintakyvyttömäksi.. :(

Käy vaan lääkärissä.

Itselläni auttaa joku lämmin/kuuma. Esimerkiksi jyväpussi kuumennettuna. Ei se kipua vie pois mutta lämmittää paikkoja sen verran että voi olla rennommin ja helpottaa sitä kautta.

Toinen mikä on auttanut, on liikkuminen. Ei mitään urheilusuoritusta, vaan rauhallinen kävely mukavilla kengillä. Tekee alkuun tosi kipeetä ettei voi oikein itseään suoristaakaan, mutta vartin päästä helpottaa.

Ainiin pitelin tänään pariin otteeseen lämmitettyä kaurapussia, tuntu ensin vähän helpottavan sillä mut sitte kipu taas ylty ja tuntu että ihoki meni kipeeksi.. Liikkuminen ei oo oikeen onnistunu ku tosiaan pitää kumarassa kulkea ja vähän silleen että saa tukea jostain.

Pari kolme vuotta sitten ultrattiin ku menin päivystykseen menkkakipujen kans (oksentelin niin ettei lääkkeet pysyny sisällä niin pistivät lihakseen), ei ees löytäny sillon sen puoleista munasarjaa missä kivut on/oli.

Kävin pari päivää sitten lääkärissä ja hän vaan keskittyi kipuun (sivuutti täysin kertomukseni kuukautiskivuista) mikä oli sillä hetkellä siirtyny kylkikaaren kohdille, eli järkyttävä kipu mahassa, kyljessä ja selässä. Sain diagnoosiksi vyöruusun... Kuukautisvuoto jatkuu jo kahdeksatta päivää (normaalisti kestää 7) ja kipuja on edelleen oikealla puolella vatsassa. Hyvin epäileväinen olen tuosta vyöruususta, vaikka siinä osittain nuo oireet ehkä täsmääkin. Tuntuu, että missään ei oteta tosissaan kuukautisiin liittyviä kipuja, varsinkaan mieslääkärit. Että odottelisko tässä nyt että millon tulee seuraava paha kipukohtaus ja sen "varjolla" sitten päivystykseen suoraan :/

Kävin pari päivää sitten lääkärissä ja hän vaan keskittyi kipuun (sivuutti täysin kertomukseni kuukautiskivuista) mikä oli sillä hetkellä siirtyny kylkikaaren kohdille, eli järkyttävä kipu mahassa, kyljessä ja selässä. Sain diagnoosiksi vyöruusun... Kuukautisvuoto jatkuu jo kahdeksatta päivää (normaalisti kestää 7) ja kipuja on edelleen oikealla puolella vatsassa. Hyvin epäileväinen olen tuosta vyöruususta, vaikka siinä osittain nuo oireet ehkä täsmääkin. Tuntuu, että missään ei oteta tosissaan kuukautisiin liittyviä kipuja, varsinkaan mieslääkärit. Että odottelisko tässä nyt että millon tulee seuraava paha kipukohtaus ja sen "varjolla" sitten päivystykseen suoraan :/
En jäisi odottamaan, eivät he päivystyksen kautta tee asialle mitään, siellä hoidetaan vain kiireelliset asiat.
Varaat lääkäriajan ja pyydät lähetteen naistentautien puolelle. Siitä se lähtee.

Ei ole välttämättä endometrioosi. Kipuihin on monia monia muitakin mahdollisia syitä ja osa kivuista jää ns. selittämättömiksi. Itsellä todella klassiset endo-oireet (vaikkakin niiden selkeä ja myöhäinen alku/ alun oireet ei mielestäni sopinut endoon) ja viimein epäiltiin kyseessä olevan vieläpä "syvä" endometrioosi, joka olisi vallannut rakon ja suolistonkin. Lisäksi pidettiin toisen munasarjan liimautumista kiinnikkeillä kohtuun mahdollisena. Laparoskopia tehtiin, ei endoa, kaikki erinomaisesti ja paikat siistit.

Tuota endometrioosia olen itsekin epäillyt, varsinkin kun nämä kivut nyt palasi pillereiden lopetuksen jälkeen, niiden aikana pysyivät joten kuten kurissa. Tuli myös mieleen voiko olla varhainen keskenmeno tai kohdun ulkopuolinen raskaus? Kaikki kauhuskenaariot käyny läpi päässä ja tuntuu että kipu ja oireet täsmää vaikka mihin ku alkaa lueskelee. Pitääpäs heti alkaa varaamaan lääkäriaikaa!

Kokeile tätä: mene lattille selällemakuulle, laita polvet koukkuun. Hengitä syvään sisälle... pidätä hengitystä.. päästä ilma ulos. Toista monta kertaa.

Tuotakin oon välillä tehny ja joskus hieman helpottaa, joskus ei. Oon myös yrittäny lihaksia rentouttaa samalla, kun monesti tuntuu, että kun paha kipu iskee niin lihaksetki menee jotenki mahasta "kramppiin"(?!) ja kipu vaan yltyy. Maanantaille tai tiistaille saan näillä näkymin lääkäriajan. Mietin, että jos kovat kivut jatkuvat vielä viikonloppuna ja vuoto edelleen jatkuu, onko sitten aihetta päivystykseen?

Tiedän että tämä kuulostaa nyt hullulta, eikä välttämättä tee edes mieli, mutta oletko koittanut helpottaako orgasmi kipuja.
Ihan vaikka sauvalla tai sormella autettu klitorisorgasmi.

Itsekin kärsin kovista kk-kivuista (endometrioosia jo kertaalleen laparoskopiassa poisteltu) ja myös lihakset alavatsalta ja selän puolelta vetää ihan jumiin. Ja tuo orgasmi todella tuo hetkellisen avun kun lihakset pääsee rentoutumaan.

Kipulääkkeinä mulla käytössä Panadol 1g neljästi vuorokaudessa ja lisäksi Litalginiä. Jos ihan mahdoton olo, niin Panadolin tilalla Panacod. Myös Sirdaludia otan tarvittaessa noihin lihasjumeihin.
Vuodon määrä ja vuotopäivät mulla väheni huomattavasti kun sain Thyroxiniä kilpirauhasen vajaatoimintaan.

Kivut olleet tänään aamun jälkeen jo hyvin hallinnassa, tuota orgasmia vois toki vielä kokeilla :D Vuoto ei vaan laannu millään. En oo tehny testiä mutta seki ois varmaan ihan aiheellista jo : o

Yhteistyössä