A
ap.
Vieras
Kaikilla, siis jokaisella tuntemallani isoperheisellä lestadiolaisperheellä on omistusasunto. Ihmettelen sitä koska parit ovat vielä nuoria ja yleensä vain miehellä on vakisopimus. Lapsia on vähintään 3, jopa enemmän.
Saatteko te pankista lainaa helpommin, onko pankinjohtaja teidän tuttu vai miten on mahdollista? Säästättekö rahaa muita ihmisiä enemmän? Miten usein vanhemmat suostuvat takaamaan lainoja? Ihmetyttää kun olemme miehen kanssa 29-vuotiaita, toinen vakityössä, minä työtön ja 1 lapsi emmekä saaneet asuntolainaa. Mun kaikilla serkuilla (uskovaisilla) on jo omakotitalot tonteilla.
Meilläkin on omakotitalo, isolla tontilla - ja hyvä niin, kun tätä väkeä varmasti täällä riittää. Toivon mukaan
Olen itse ison perheen kasvatti, kuten miehenikin. En saanut kotoani mukaan juuri mitään konkreettista, omat säästöni kylläkin, joita niitäkään ei ollut mitenkään runsaasti. Me otimme asuntolainan, kun perheessä oli kaksi lasta. En osaa sanoa, kuinka tyypillistä vanhempien takaaminen tai takaamattomuus on; meille mieheni kaksi veljeä tarjoutui takaamaan ihan oma-aloitteisesti ennen kuin keneltäkään ehdittiin edes kysyä. Eli asia järjestyi näin.
Sittemmin on otettu lainaa autoa varten. Se on järjestynyt helposti, sillä perheen taloudellinen tilanne on keskivertoa suuremmasta porukasta huolimatta hyvä.
Toisaalta meidän talo sijaitsee maaseudulla, jossa isommatkin talot ovat kaupunkiasumiseen nähden huokeampia. Joku perustehan sille on, että lainaa ei saa ja varmaan on ajateltu, että joku riski on teidän kohdalla olemassa. Oliko laina jotenkin erityisen suuri tai ajattelemanne maksuaika epärealistinen? Tai eihän sitä tietenkään minulle tarvitse kertoa, tarkoitan vain, että eikö teille tosiaan kerrottu mitään syytä, miksi lainaa ei myönnetty?
En usko, että uskontokunnalla on laina-asioissa mitään väliä - eikä kyllä saisi ollakaan