Haluatko kysyä vl-äidiltä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Hohoi, ap!

Lisäksi mua kiinnostaa, että miten paljon osallistut tai yleensä osallistutaan rauhanyhdistyksen toimintaan? Odotetaanko naisten leipovan säännöllisesti myyjäisiin jne?

Vl mies täällä. Me syödään niin perusruokaa kun olla voi. Perunaa, makaroonia, riisiä jne. Valmisruokia ei osteta kaupasta juuri koskaan. Ravintoloissa syödään harvoin koska isolla porukalla tulee kalliiksi.

No itsestän selvää, hyvä vl mies!
Ei kauhean informatiivinen puheenvuoro. :-) :-) Joskus voivat naiset keskenään huvitella menemällä pitseriaan.
https://freepathways.wordpress.com/2014/05/17/va-va-ilta/
Vaipoista vapaa ilta. :-)

SRK eli Suomen rauhanyhdistysten keskusyhdistys :)

Meillä vanhoillislestadiolaisilla ei yleensä ole televisioita kodeissaan emmekä ohjelmia katsele. Ajatus on ettei uskovainen halua katsella televisiota, koska sieltä näkyy paljon vääränlaista materiaalia mikä taas vie kauemmaksi elävästä uskosta ja Jumalasta. Lastenkin ohjelmien katselu esim. Areenan kautta on rajattua, koska ajatuksena on ettei sitten myöhemmin se enää riitäkään.

Minulla on aivan toisenlainen kokemus. Olen itse kasvanut vl-perheessä ja kotona katsottiin paljon Areenalta tv-ohjelmia, sarjoaj ja elokuvia sekä urheilua. Sama jatkuu nyt sisarusteni perheissä vaikak he ovat edelleen vl:iä. Itse olen irrottautunut liikkeesstä. Tv-kielto on vähän semmoinen se-riippuu-asia. Tiedän niitäkin edelleen vanhoillislestadiolaisia jotka ovat jo hankkineet vastaanottimenkin kotiin.
Mutta useimmat tyytyvät katsomaan läppäristä ja puhelimella. Paremmin mun sisarusten jälkikasvu tuntee varsinkin MTV:n ja Subin tv-sarjat kuin meidän lapset. :-)
Ei kannattaisi levittää väärää tietoa...

On ihan tosi asia, että on vl-naisia, jotka eivät jaksa ison perheensä kanssa. Eivät jaksa toistuvia raskauksia ja synnytyksiä, eivät isoa katrasta. Ensin pettää kroppa ja sitten mieli. Se on tätä päivää, se on jonkun elämää ja sellaisenaan varmasti hirveän raskasta. En halua vähätellä kenenkään kokemuksia tässä asiassa.

On lapsia, jotka joutuvat vuosien mittaiseen terapiaan, viimeistään aikuisena, koska äiti suuressa perheessä ei piitannut joistakin (hijaisimmista? vähään tyytyvistä?) lapsista eikä lapsen ja äidin välille muodostunut kunnollista suhdetta. Yksi esimerkki:

Olisin halunnut äidin syliin

Lapsi on vanhempien armoilla täysiin ja kun suurperhettä ihannoivat (uskonnon määräyksenä?) vanhemmat hankkivat toistakymmentä lasta, joku pieni aina jää vähemmälle.

Ajattelen, että nämä ehkäisyasiatkin on ennen kaikkea omantunnon kysymyksiä. En minä voi ketään ihmistä tuomita, vaikka en ehkäisyyn sinänsä myönteisesti suhtaudukaan. Itselläni on niin vahva luottamus siihen, että minun ja meidän perheen asiat järjestyy parhain päin ja että perheeseemme tulevat ne, jotka on tarkoitettukin. Minulla tai miehelläni ei myöskään ole mielestäni oikeutta päättää, ketkä tänne tulevat ja ketkä eivät. Niinpä haluamme ottaa vastaan kaikki lapset, jotka meille annetaan :).

Mutta sinähän puhut ristiin. Tuolla myöhemmin kerrot että kävitte keskustelemassa saarnaajan kanssa ja saitte siitä pyhänhengen luvan ehkäistä. Ei ymmärrä?

Noooo jos uskova ei rääkkää kanssaihmisiä ja on muutenkin niin kuin Raamatussa kehotetaan niin hän on aika rauhanomainen ja ahkera tapaus yhteiskunnassa.
QUOTE]

Aikamoista "rääkkäämistä" teillä kyllä vl-liikkeessä on, kun 140 pedofiliatapausta on paljastunut ja tekijöistä 30 miestä merkittävässä asemassa teidän yhteisössänne.
Se siitä "rauhanomaisuudesta".

teidänkin kannattaa pitää lapset tosi kaukana niistä saarnaajistanne.

Vanha testamentti hyväksyy oikein Jumalan itsensä suulla miehelle vaimoksi 12-vuotiaan tytön, ehkä tuo juttu johtuu siitä? Ja Jaakobilla oli useita vaimoja ja jalkavaimoja, ja lisäksi orjattaria joiden kanssa hän harrasti seksiä.

Pyhiä miehiä. Tälläkin hetkellä on vanhoillislestadiolaismiehiä vankilassa hyväksikäyttörikoksia sovittamassa, niitä jotka on saatu ajoissa tuomiolle.

Lestadiolaisten oppirakennelmahan on sinänsä ihan looginen ja omien puitteidensa sisällä "totta". Usko on päätöksestä kiinni: mihin haluaa tarttua ja mille peruskiville maailmankatsomuksensa rakentaa. Etkö koskaan kaipaa ulos laatikosta? Eikö tuntuisi ihanalta kun kaikkea kohtaamaasi uutta tietoa ei tarvitsisi mahduttaa osaksi samaa rakennelmaa, ristiriitoja välttäen? Kun voisit miettiä asioita ilman pelkoa siitä, että usko on uhattuna.

Itselleni uskosta eroon kasvaminen oli tie ahdistuksesta rauhaan, vapauteen ja iloon, omaksi itsekseni. Yllättäen harmonia löytyi harmoniseksi luulemani rakennelman ulkopuolelta. En voi kuin suositella :)

Raikas ja kiinnostava puheenvuoro. Olisipa mielenkiintoista lukea tarkemmin sinun tiestäsi, kuten mikä auttoi sinua pääsemään irti? Nimimerkki "Vielä sidoksissa niin moneen..."

Yhteistyössä