Paksusuolen tähystys ja tyhjennys!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Moi! Oon parhaillaan juomassa tyhjennysnestettä. Tähystys on huomrnna. Haluaisin kysyä tähystyksessä käyneiltä kokemuksia. Paljon joitte? Keinoja maun lieventämiseen? Sattuiko? Mites sen jälkeen?

Tässä näkemystä hoitajan puolelta:

Kannattaa juoda vaan annetun ohjeen mukaan. Tähystystä on inhottava tehdä jos suoli on täynnä pjaskaa. Eipä se tutkimus sinänsä satu (ovat potilaat kertoneet), mutkissa on sellaisia joiden ohitus on vähän hankalampaa, ja usein lääkäri joutuu vähän menemään ees taas. Ja ohutsuolen alkupään etsiminen kestää joskus vähän kauemmin kokemattomammalta lääkäriltä. Mikä siinä tutkimuksessa on inhottavaa, on se ilma mikä jää paksusuoleen tutkimuksen jälkeen, mutta sitäkin otetaan koko ajan poiskin siinä tähystyksen aikana. Kun näkyvyyden parantamiseksi sitä on pakko sinne laittaakin.

Juo tarpeeksi rauhassa. Voi käyttää aikaa 1.5 tuntia per ensimmäinen litra. Itseäni helpotti kun joi tyhjennyslitkun kanssa koko ajan jotakin joka maistui jollekin. Pillimehut, jaffa, mustaherukkamehu, päärynämehu. Ja vaihtele makuja usein. Ja kohta tulee hirmuisen kylmä joten varaa lämmintä päälle.
Jos alkaa oksettamaan, yritä hengitellä rauhassa, avaa ikkuna ja käy hetkeksi lepäämään ja pidä pieni tauko.

Muista pitää se tarvittava tauko moviprep-juomien välillä. Silloin kannattaa levätä, katsella vaikka televisiota ja olla rauhassa. Maha saattaa turvota ja kipuilla. Itsellä ainakin oli melko tukala olo siihen asti kun vatsa alkoi toimia. Jos tekee mieli jotain suolaista niin kannattaa ottaa vaikka siivilöityä lihalientä (lihaliemissäkin on muuten persiljan palasia jne).
Voimia ja tsemppiä.

Joskus teininä olin tuossa, siitä jo yli 20 vuotta. Silloin oli inhottavan makuista se neste jota piti juoda jääkaappikylmänä. Ohjeen mukaan ei saanut jäädä maistelemaan niin sai alaskin ja se oli totta. En tiedä onko nykyään jo siedettävämpi neste...Itse tutkimus ei sattunut, oli vähän epämukava vain.

Litkun juominen oli kamalaa, hyi hitto se oli pahaa! Ja 4litraa olis pitänyt juoda, join kolme..

Itse tähystys, auts. Sattui! Meinasin pyörtyä. Edes synnytys ilman kivunlievitystä ei mulla sattunut niin paljon. Oksetti myös, hoitaja piti kädestä kiinni ja tsemppasi.
Tähystyksen aikana paksusuolesta poistettiin sähkösilmukalla polyyppi. Se ei tuntunut missään.

Mutta kipu loppui heti kun toimenpide oli ohi, kävelin sairaalalta kotiin. Enkä muista että se kaasu ois jäänyt jotenkin vaivaamaan.

Kävin juuri viimeviikolla. Nestettä join edellisenä iltana kolme litraa, ja aamulla vielä kaksi.Ei ollut paha homma . Tähystys kävi kipeää suolenmutkissa ja kun mulla maha täynnä kiinnikkeitä leikkausten jäljiltä. Koepaloja otettiin kolmesta kohtaa. Dg: ärtyvä suoli.

Join sen, mitä käskettiin, määrää en muista. Joskus olen vielä aamulla sairaalassa juonut lisää. Pyydä esilääkitys, antavat rauhoittavaa tai särkylääkettä tai molempia. Voimakkaita lääkkeitä, joten tämän jälkeen et saa itse autolla ajaa.

Ei ole kiva toimenpide, mutta paaaaaljon hirveämpi on vatsan tähystys suun kautta :(

Join sen, mitä käskettiin, määrää en muista. Joskus olen vielä aamulla sairaalassa juonut lisää. Pyydä esilääkitys, antavat rauhoittavaa tai särkylääkettä tai molempia. Voimakkaita lääkkeitä, joten tämän jälkeen et saa itse autolla ajaa.

Ei ole kiva toimenpide, mutta paaaaaljon hirveämpi on vatsan tähystys suun kautta :(

Täällä esilääkitys oli 1 x 5mg Diapam ja Burana 800mg.. että ei mitään voimakkaita lääkkeitä.

Täällä esilääkitys oli 1 x 5mg Diapam ja Burana 800mg.. että ei mitään voimakkaita lääkkeitä.

Diapam taisi ainakin olla minullakin. Annostuksesta en tiedä, sellainen humahdushan tuo vain oli. Mutta kyllä mulle tuo ihan riittävän voimakas oli. Tai itse asiassa antoivat suoneen välillä lisää, kun pyysin. Mutta sen verran voimakas, että enpä ole ennen niin raukeaksi oloani tähystyspöydällä tuntenut. Mikä sitten on kenellekin voimakas.

Moi! Oon parhaillaan juomassa tyhjennysnestettä. Tähystys on huomrnna. Haluaisin kysyä tähystyksessä käyneiltä kokemuksia. Paljon joitte? Keinoja maun lieventämiseen? Sattuiko? Mites sen jälkeen?

Aloituksesta jo tunteja, joten sulla lienee pönttöily meneillään.
Sitä paremmin huominen mitä täydellisemmin tyhjenee, koita vain juoda kaikki tai lähes kaikki.

Itsellä annettu litkua vähän vielä sairaalassa. Viimeksi tai toissa kerralla enpä sitten osannutkaan arvioida suolen toimintaa: ei mitään vaikutusta litkulla eka, mutta sitten en kerinnytkään vessaan, ei vaihtohousuja, sairaalan pyjamassa siellä ja kotimatka. Suosittelen siis varavaatteet mukaan, näissä hommissa.

Tutkimus ei ole yhtään paha verrattuna nielemiseen, ohutsuolen ja mahalaukun tähystykseen. Melkein tyhjennys pahempi. Toki suolimutkissa voi käydä kipeää jonkin verran.

Kuumimmat

Yhteistyössä