Matkakuluvähennykset, apua tarvitaan!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Mulla on ongelma.
En ymmärrä miten lasketaan matkakuluvähennykset.
Tilanne on tämä:

Asun Klaukkalassa, ja olen töissä Sörnäisissä. Ajan omalla autolla töihin, mutta kun sitä ei saa merkitä suoraan näin, vaan halvimman mukaan, ja se on julkinen liikenne.
Laitanko vähennyksiin siis Nurmijärvi-lipun (100€/kk) sekä Helsingin sisäisen lipun (52,40/kk) kertaa 11 kk?
Vai miten se menee, kai se tarkoitus ois ihan perille asti päästä, eikä vaan Kamppiin tai Kisahallille.

Osaiskohan joku auttaa, ettei tarttis pähkäillä tätä enää.

Vastatkaa nyt ihmeessä jos tiiätte? :)

Mulla on ongelma.
En ymmärrä miten lasketaan matkakuluvähennykset.
Tilanne on tämä:

Asun Klaukkalassa, ja olen töissä Sörnäisissä. Ajan omalla autolla töihin, mutta kun sitä ei saa merkitä suoraan näin, vaan halvimman mukaan, ja se on julkinen liikenne.
Laitanko vähennyksiin siis Nurmijärvi-lipun (100€/kk) sekä Helsingin sisäisen lipun (52,40/kk) kertaa 11 kk?
Vai miten se menee, kai se tarkoitus ois ihan perille asti päästä, eikä vaan Kamppiin tai Kisahallille.

Osaiskohan joku auttaa, ettei tarttis pähkäillä tätä enää.

Pistä molemmat, verottaja sitten hyväksyy tai jättää hyväksymättä tuon Helsingin osan. Ei sitä ainakaan yrittämättä saa. Matkan kokonaiskestolla odotuksineen ja käveltävän matkan pituudella on kai jotain merkitystä, kun ne menevät tarpeeksi suuriksi, niin sitten hyväksytään kai oma autokin.

Juuri noin mutta merkitse ne 12 kuukaudelta. Itse kuljen Tuusulasta ja haen junan + Hgin sisäisen lipun 157 e/kk + 49,90 e. Tosin olen hakenut jo muutosverokortissa joten nyt ei tarvitse enää.

Molemmat tietenkin. Tai no riippuu kuinka kaukana työpaikkasi on pysäkeiltä.
Vero.fi sivuilta löytyy sitten faktaa kun kyllästyt täällä arpomiseen.

Pistä molemmat, verottaja sitten hyväksyy tai jättää hyväksymättä tuon Helsingin osan. Ei sitä ainakaan yrittämättä saa. Matkan kokonaiskestolla odotuksineen ja käveltävän matkan pituudella on kai jotain merkitystä, kun ne menevät tarpeeksi suuriksi, niin sitten hyväksytään kai oma autokin.
On kai kokonaiskestolla vaikutusta kai, käveltämän matkan pituudella on kai.
Sitten kai voi olla merkitystä joutuuko kävelemään asvaltilla vai hiekalla. Sitten kai voi olla vaikutusta työajoilla,

Mulla hyväksytään verotukseen Helsingin sisäinen lippu vaikka kävelymatkaa siellä päässä on vain 1 km ( ja en siis oikeasti kulje ratikalla mutta haen verovähennyksen kyllä).

Hei,

Kiitos vastauksista.
Matkaa on pysäkiltä pysäkille noin 1,8 km.
Siis kuten sanottu, autolla se tulee kuljettua, mutta veroilmoitukseen se pitää kaiketi laittaa kuitenkin sen mukaan mikä halvin on.
Työaika on 8-16, joten työajalla ei saa puljattua sitä autoa edullisimmaksi.

Eli siis 152,40 * 11 = 1676,40 €

Kiitos, en koskaan muista tätä, ja nyt on pakko kirjoittaa tää ylös.

Yhteistyössä