Miten päästä mammografiaan jos suvussa rintasyöpää äidillä ja mummolla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Mummollani(äitini äiti) leikattiin rintasyöpä pari vuotta sitten ja äidiltäni leikataan tällä viikolla pikana. Nyt on ilmeisesti isompi rintasyövän riski, joten pääsenkö jotenkin mammografiaan jo nyt? Olen 41v. Itse näitä on aika hankala tutkia, koska sekä rinnat, että itse olen isokokoinen. On minulla muusta syystä lääkäri perjantaina ja kysyn samalla, mutta josko joku tietäisi nyt vastata.

Itse olen 22 ja hain yksityiseltä gynekologilta samalla reissulla lähetteen rintojen uähän.
Perusteet olivat vähän heikommat kuin sulla, mutta kun suvussa sitä on niin annetaan lähete. Kunnalliselta voi olla vähän vaikeampaa saada lähete!
Jos ei millään saa, niin soita virohon johonki plastiikkakirurgille niin laittaa postissa lähetteen ja maksaa 0 e lähete ;)

Kyllä kunnan lääkäriltä saa lähetteen yhtä helposti ja ei tarvi mennä gynekologille sitä varten.

Riskisi on aika iso ja ikäkin jo 41, sinun olisi pitänyt käydä ekan kerran jo vuosi sitten, jopa aikaisemmin. Myös ylipaino on riskitekijä.

Minulle sanottiin eka mammografia 40-vuotiaana, vaikka muuta riskiä ei ole kuin hormonikierukka.

Mulla on suurentunut rintasyöpäriski annettujen sädehoitojen takia. Aiemmin mammografia onnistui kätevästi syöpätautienpolin kautta, mutta kun kontrollit loppuivat niin pitää hoitaa asia muualla. Mun on suositeltavaa käydä mammografiassa kahden vuoden välein. Mun sairashistorian takia mä sain tk:sta lähetteen ja maksusitoumuksen yksityiselle. Kun ei mua huolita näihin seulontoihin mitä on aina välillä tk:ssa. Hassua, että laitetaan sitten mieluummin yksityiselle ja vieläpä maksetaan se.

Kun ei mua huolita näihin seulontoihin mitä on aina välillä tk:ssa. Hassua, että laitetaan sitten mieluummin yksityiselle ja vieläpä maksetaan se.
Seulonnatkin tehdään nykyään monesti yksityisellä. Nuo kilpailutetaan ja sopivimman tarjouksen tekijä saa homman tehtäväkseen. Täällä ainakin nuo seulonnat tehdään säännöllisesti kahden vuoden välein siitä lähtien, kun täyttää 50 v.

Yksityiselle pääsee toki, mutta itse joutuu kustantamaan

Terveysasemalta laittavat lähetteen kun kerran suurentunut riski. Mikäli kunnassa on mammografia mahdollisuus niin sinne , tarvittaessa se hoidetaan yksityisellä puolella mutta kunta sen maksaa. Riippuu siis kunnasta missä tutkimus tehdään , kunnallisella puolella maksuton tai tk maksun hinnalla.

Toki voi mennä omakustanteisesti yksityiselle mut miksi ihmeessä ?

Yhteistyössä