Kaipaisin kertomuksia pienistä keskosista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Odotan poika vauvaa 23+0 ja olisin kiinnostunut lukemaan tuoreita tarinoita pienistä keskosista eli vuosina 2014-2016 syntyneistä. Netistä googlettamalla on löytynyt vain vanhoja lähes 10 vuodenkin takaisia kertomuksia vaan uskoisin niiden sisältävän osin vanhettunuttakin tietoutta, kun lääkätiede kehittyy koko ajan vauhdilla. Itselläni on tilanne sellainen, että edellisestä synnytyksestä on alle 2 v ja silloin odotusaikana piti köllötellä pari viikkoa, kun alkoi supistella liianki lujaa liian aikasin, mutta silmoin selvittiin levolla ja pitikin lopulta käynnistää. Sen ja tämän raskauden välissä oli myös kohdun ulkoinen raskaus. Nyt supistelut ovat alkaneet vieläkin aiemmin ja tulee helposti painetta, kun vaavi köllöttelee tosi alhaallaki edellise vauvan tekemässä valmiissa montussa. Kotona yli 15 kg nosteltava n 2 v lapsi ja 6 ja 5 v lapset jotka osaa stressata iha urakalla ja seki lisää supistuksia. Vielä menny suurin osa supistuksista ohi levolla, mutta suuntana on taas se makoilu , jos ei hellitä noi jalkeilla olon jatkuvat paineen tunnut ja supparit. Oon yrittänyt tsempata ihteeni pysymään pötköllään lukemalla tarinoita keskosista niin jos joku kykenee jakamaan kokemuksensa niin olen tosi kiitollinen! :)

kevyt.net keskoslastenvanhempien yhdistyksen ylläpitämä sivu, paljon tietoa. Löytyy myös keskustelupalsta, jossa oma osio niille joilla on riski ennenaikaiseen synnytykseen. Suosittelen, itse saanut tuolta paljon tietoa ja vertaistukea, sen jälkeen kun vauva syntyi yllättäen rv25 :)

Pääsin itse jatkuvaan seurantaan, koska esikoinen syntyi keskosena (rv 33) ja toisen kohdalla sain myös aikaisia kipeitä supistuksia ja paikat oli aikaisin valmiit synnyttämään. Tosin tämä huomattiin pelkopolilla, jossa yritettiin arvioida kuinka suuren lapsen voin synnyttää ja lapsen arvioitu koko (olen lyhyt ja suvussa ahdasta lantiota). Sain käskyn lepäämään (en saanut edes siivota, mikä oli todella rasittavaa). Esikoinen meni päiväkotiin ja makasin päivät kotona.

Lapsen odotettiin syntyvän keskosena, mutta loppuun asti päästiin ja siinä 36 kohdalla, kun jo toivoin synnytyksem lähestyvän, tuntui, että kaikki supistukset ja muut loppui seinään. Lapsi syntyi vasta kun lopetin yrittämisen ja rentouduin. Syntyi 38 viikolla toinen.

En alkaisi etsimään tietoa pikkukeskosista, alkaisit vaan stressaamaan liikaa.

...pikkukeskonen on muistaakseni alle 1500 g (voin muistaa väärin) ja sillon on oikeasti riskit monille sairauksille. Meillä esikoinen on ainakin todella aistiyliherkkä ja haastava, vaikka mitään olla tutkittu sen enempää. Syntyi vähän alle 2kiloisena. Voi johtua geeneistä tai keskosuudesta, vaikkei ole edes pikkukeskonen. Happikoneeseen vietiin samantien kun syntyi. En ehtinyt näkemään edes lasta. 1,5 kk sairaalassa. Siellä tuli nähtyä todella pieniä, joilla ennuste ei ollut hyvä.

Turhaa vielä murehdit mahdollisesta keskosesta :) Sinuna en etsisi tietoa vielä, vaan keskittyisin siihen että mahdollisimman paljon lepäät ja saisit rv lisää! Saatko apua mistään lastenhoitoon?

Minäkin suosittelisin kevyt.net keskutelupalstaa. Sieltä saa samassa tilanteessa olevilta vertaistukea.
Kiitos kaikille tiedoista! :) Meillä on kotona valmiiksi päälle 5 v poika jolla motoriikan kehityshäiriö (mukaanlukien aistiyliherkkyys, omankehon ja toiminnan hallinnan sekä tarkkaavaisuuden ylläpitämisen vaikeus). Todettu myös jo 3 vuotiaana ikäisiään pienemmän oloiseksi joka on vielä auki, että onko minkä laatuista. Kokemusta siis on erityislapsista, mutta sitä suuremmalla syyllä ei ois toiveissa saada lisää erityislapsia vaikka tottakai yhtä rakkaita ovat, mutta raskaampia kasvattaa ja hoitaa. Tuo erityinen on poikapuoli, mutta oma esikoinenkin on haasteellinen, mutta häntä ei ole suostuttu tutkimaan tarkemmin pyynnöistäni huolimatta. Onneksi tosiaan maanantaina neuvola niin voi kertoilla näistä sielläkin. :) Oon ottanu säännökso, että heti, kun alkaa tulla enemmän paineen tuntua, supistuksia jne ni alan pötköttelemään ja se on auttanuki hyvin. :) Muistin tuossa, että neuvolatäti kysyikin viime kerralla, että tuntuuko painetta alhaalla, kun vaavi on niin alhaalla ja taisi sanoaki, et jos oikein inhottavalta tuntuu niin heittäytyä hetkeksi pötkölleen. :) Ehotteli sillon, että haluanko hyödyntää yhen ilmaisen lääkäriajan vaan enhä mie sillon osannu sanoa juutaenkä jaata vaan vois pyytää sittenki sen ajan ni lääkärihä vois sit vaik tsekata paikat varuilta jne samalla. :)

Yhteistyössä