Raskausajan monivitamiineista kysymys (nielemisvaikeus)...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
... onko jollain kokemusta, saakohan noita muussa muodossa kuin nieltävinä tabletteina? Esim. puru- tai poretabletteina... Olen kyllä menossa apteekkiin huomenna mutta pikaisen googlettelun perusteella mietin tuleekohan turha reissu. En kykene siis noita tabletteja nielemään. Viime raskauden aikana oli multivita raskaus ja imetys, mutta silloin ei vielä tätä ongelmaa ollut. Nyt en todellakaan pystyisi noita nielemään. Osaisko joku kertoa minkä kokoisia nuo multitabsit tai minisunit esim. on? Ihan pieniä tabletteja vois onnistua ottaa mutta ei paljoa e-pillereitä isompia kärsi olla kun ei mene alas...

Tai sit pelkkää foolihappoa, saiskohan sitä muussa muodossa kun nieltävänä, tai sit ihan pieninä tabletteina?

Mun foolihapot oli melkein e-pillerin kokoisia eli naurettavan pieniä. Ostin nyt alla olevia raskausvitamiineja ja ne ovat suunnilleen buranan kokoisia eli melko kookkaita. Hyvin ne silti liukuu alas. :) Ostin ne tosin Prismasta enkä apteekista.

upload_2016-7-5_14-1-27.jpeg

....Eihän se pelkkä foolihappo ole enää mikään "se juttu" kun kerta olet jo raskaana.
Foolihappoa painotetaan ennen raskautta, ja raskauden alussa, jotta aivan perushermosto ja selkäydinkanava(sekin kehittyy aivan ekoilla viikoilla) kehittyisi normaalisti.

Tuota beroccaa ei kai suositella raskausaikana kuin ainoastaan lääkärin määräyksestä... kalsium(+d-vitamiini) on ollut käytössä ihan muutenkin kun olen aika huono juomaan maitoa.

Otin sitten minisun multivitamin mama -tabletteja kun arvelivat helpoimmin nieltävässä muodossa olevan. No ei paljoa auttanut, ihan liian isoja ne on nuokin itselle, eikä toivoakaan että saisin alas (kokeilin mutta ei niin ei). Ei kai se auta kuin mennä ilman.

Ja tiedän kyllä että foolihapon syönti tulisi aloittaa jo ennen raskautta, ja tarkoitus olikin, mutta en sitten kerennyt niitä hakemaan ennen kuin raskaus oli jo alkanut, eli aika samantien kun jätin pillerit pois...mutta käsittääkseni foolihappoa kannattaisi kuitenkin syödä ainakin sinne 12.raskausviikolle...

Sinänsä vain ihmettelen kun luulisi että nämä saisi nykyaikana kaikki vaikkapa poretabletteina. :)

-aloittaja

Kaikkein paras on nestemäinen floravital - siitä saa kaikki mitä tarvii.
Katso aina, ettei niissä valmisteissa ole apuaineissa natriumlauryylisulfaattia. Joissakin poreissa on ollut, mutta en muista, kun niitä on 220 erilaisessa apteekkivalmisteessa. Se rikkoo soluja eikä kannata kenekään käyttää. Moni odottava äiti on sanonut, että raksua laukaisi taudin - no ei ole ihmekään, jos on käyttänyt jotakin:-(
D-vitamiinia ei kannata kesällä ottaa ollenkaan, koska sen elimistö itse valmistaa. Kolesterolia ja auringonvaloa tosin tarvii siihen, eikä edes pitkää aikaa päivästä. Se valo muuten siroaa myös pilvistä:-)

Yhteistyössä