Närästys- lähete tuli takaisin erikoissairaanhoidosta, mikä neuvoksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vie-railija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vie-railija

Vieras
Eli tk:sta laitettiin lähete erikoissairaanhoitoon pitkäaikaisen närästyksen takia, joskus tulee myös oksennus kurkkuun nukkuessa. Tätä jatkunut parisen vuotta mutta nyt närästys jo todella tuskallista, ja närästyslääkkeitä kuluu isoja määriä. Paikallisessa apteekissa eivät enää halua myydä minulle närästyslääkettä, sanovat vaan että nämä ei ole tarkoitettu pitkäaikaiseen hoitoon, mene lääkäriin. Mutta siitä ei siis ole ollut apua, koska lähete palautettiin takaisin. Olen kokeillut kaikki eri itsehoitolääkkeet, sängynpäädyn kohottamisen, ruokavalion, kaikki, ilman tulosta.

Mitä nyt, uudestaan vaan lääkäriinkö? Yksityiseen ei ole varaa, varsinkaan jatkotutkimuksiin yksityisellä sektorilla.

Itsellä helpotti vuosikausia vaivannut refluksi, kun jätin gluteiinin pois ruokavaliosta. Samalla jäi vaivaan määrätyt lääkkeet pois.
Jos vain apu löytyisi kuitenkin ruokavaliosta eli voisiko vielä jotain kokeilla ja jättää pois?

Itsellä helpotti vuosikausia vaivannut refluksi, kun jätin gluteiinin pois ruokavaliosta. Samalla jäi vaivaan määrätyt lääkkeet pois.
Jos vain apu löytyisi kuitenkin ruokavaliosta eli voisiko vielä jotain kokeilla ja jättää pois?

Parin vuoden aikana olen kokeillut kaiken mitä lääkärissä on neuvottu, olen siellä ravannut aika paljon tämän takia. Mistään ei ole tosiaan ollut yhtään apua.

Hyvä kun kerroit. Mitä muita itsehoitovalmisteita ihmisellä on käytössä, täytyis tietää ensin.

Tietysti voisi jättää pois ne närästyslääkkeiden vastavaikuttajat - ja onhan niitä lääkkeissäkin. Askorbiinihappo närästää, niin kuin sitruunahappokin - eivät lue tuolla, kun ei niistä migreeniä tule.
Hyvä huomio Paulalta, kannattaa vaikka kirjoittaa paperille kaikki, mitä syö ja juo. Auttaa pohtimaan asiaa.

Parin vuoden aikana olen kokeillut kaiken mitä lääkärissä on neuvottu, olen siellä ravannut aika paljon tämän takia. Mistään ei ole tosiaan ollut yhtään apua.
Oletko tutustunut Foodmap-ruokavalioon? Löytyy netistä hakemalla paljon tietoa ärsytystä aihauttavista ruoista.
Jokaisen kroppa reagoi yksilöllisesti eli kannattaa kokeilla ja pohtia tätä aihetta. Lääkärit harvoin osaavat neuvoa.

"Kaiken mitä lääkärissä on neuvottu" ei kerro vielä minulle yhtään mitään. Mitä siellä neuvottiin? Osasivatko edes ehdottaa gluteeniviljojen välttämistä? Kaikki lääkärithän sen haittoihin ei usko. Googlaamalla löytyy paljon tietoa asiasta.

Laitan tähän vielä itselle tätä vaivaa aiheuttavat ruoat ja juomat: gluteiini, rasva, alkoholi, paprika, hiilihappo. Nämä nyt ainakin havaittu.
Nämä kaikki tiedän, ja olen kokeillut, lisäksi suolakurkut, sipsit ja muu suolainen, kahvi, tee, maito, omena, tuoremehut, sitrushedelmät, tomaatti, sipuli, juusto, kurkku, ananas, banaani, marjat yms.yms. olen kokeillut suunnilleen kaiken, ja kaikki itsehoitolääkkeet ja puoli-istuvassa asennossa nukkuminen yms. mutta ei apua. Närästys on nyt kokoaikaista ja todella voimakasta.

Yksityislääkäriinkö vaan, vai uudestaan tk:n valittamaan?

Nämä kaikki tiedän, ja olen kokeillut, lisäksi suolakurkut, sipsit ja muu suolainen, kahvi, tee, maito, omena, tuoremehut, sitrushedelmät, tomaatti, sipuli, juusto, kurkku, ananas, banaani, marjat yms.yms. olen kokeillut suunnilleen kaiken, ja kaikki itsehoitolääkkeet ja puoli-istuvassa asennossa nukkuminen yms. mutta ei apua. Närästys on nyt kokoaikaista ja todella voimakasta.

Yksityislääkäriinkö vaan, vai uudestaan tk:n valittamaan?
Foodmap, tsekkaa nyt se netistä. Sieltä löytyy pitkä lista.
Kummasta lääkäristä uskot saavasi paremman lääkkeen? Jos saa mainita lääkkeen nimen, niin itsellä toimi ainoastaan lääke nimeltä Pariet. Ruokavalion ansiosta pärjään nyt lääkkeittä ja pystyn nukkumaan ilman kohoasentoa. Kannustan tutkimaan edelleen syömisiä ja juomisia.

Kummasta lääkäristä uskot saavasi paremman lääkkeen? Jos saa mainita lääkkeen nimen, niin itsellä toimi ainoastaan lääke nimeltä Pariet. Ruokavalion ansiosta pärjään nyt lääkkeittä ja pystyn nukkumaan ilman kohoasentoa. Kannustan tutkimaan edelleen syömisiä ja juomisia.

Joo kiitos täytyy katsoa tuo foodmap. Gluteenittomalla olen ollut puolisen vuotta.

Suvussa molempien vanhempien puolella palleatyrää, minusta olisi vaan kannattanut tehdä gastroskopia tuon takia, ja sanoinkin tuon tk:ssa ja tieto meni erikoissairaanhoitoon. Käsittääkseni jos on palleatyrä, siihen ei ruokavaliot auta, ja minulla ei ole auttanut.

Yksityissektorilla ei ole varaa mennä gastroskopiaa, ei ole mitään sairaskuluvakuutusta tms. niin ei mitenkään kyllä voi mennä. Tosin jos saisi jostain rahat haalittua kasaan, ja todettaisiinkin palleatyrä, niin varmasti pääsisi kunnalliselle jatkossa.

Tuntuu vain niin tyhmältä, kun kaikki muut suvussani ovat saman vaivan takia päässeet heti erikoissairaanhoitoon.

Joo kiitos täytyy katsoa tuo foodmap. Gluteenittomalla olen ollut puolisen vuotta.

Suvussa molempien vanhempien puolella palleatyrää, minusta olisi vaan kannattanut tehdä gastroskopia tuon takia, ja sanoinkin tuon tk:ssa ja tieto meni erikoissairaanhoitoon. Käsittääkseni jos on palleatyrä, siihen ei ruokavaliot auta, ja minulla ei ole auttanut.

Yksityissektorilla ei ole varaa mennä gastroskopiaa, ei ole mitään sairaskuluvakuutusta tms. niin ei mitenkään kyllä voi mennä. Tosin jos saisi jostain rahat haalittua kasaan, ja todettaisiinkin palleatyrä, niin varmasti pääsisi kunnalliselle jatkossa.

Tuntuu vain niin tyhmältä, kun kaikki muut suvussani ovat saman vaivan takia päässeet heti erikoissairaanhoitoon.

Lisään vielä, että minulla on nyt muutaman päivän ollut suoranaista kipua ylävatsalla. Eipä auta varmaan muu kuin tilata uusi aika tk:sta, ja pyytää laittamaan uusi lähete, ennenkuin tilanne vielä pahenee.

Onkos sun hemppa korkea?
Tiedäthän, että natriumlauryylisulfaatti (apuaineissa lukee aina) tekee limakalvoille reikiä. Jos sellaisia valmisteita olet syönyt, voi syy olla siinä, eikä siksi aina lääkärikään voi auttaa. Ei niillä kiinnosta, mitä sie syöt, se on varmaa. Katsopa, ettet syö yhtään rypsiöljyä eikä mitään missä ei erotella rasvojen nimiä, esim soijaöly ja maissiöljy kans sekä maltodekstriini, sillä se tehdään maissista. Pidempi selitys täällä.

Ei mitään tietoa, ei ole mitattu aikoihin hemoglobiinia mut 138 oli viimeksi, taisi olla vuosi sitten.

Onnistuin saamaan yksityiseltä huomiseksi ajan, toivotaan että saan jotain lääkettä ensialkuun, ja laittaa lähetteen kunnalliselle tutkimuksiin, käsittääkseni yksityiset voivat laiittaa kunnalliselle lähetteen. Tähystää varmaan pitäisi. En muistanutkaan mainita, että 28 vuotta sitten minulla todettiin palleatyrän alku, muttei se ole vaivannut mitenkään. Tai siis tämä on varmaan nyt sitten siitä johtuvaa.

En vaan ymmärrä miksen päässyt tutkimuksiin aiemmin, vaikka tuonkin kerroin. :( Mutta jos närästys johtuisi palleatyrästä, niin siitä varmaan johtuu ettei ruokavaliohoito ole auttanut?

Elin närästyshelvettiä joku aika sitten. http://kaksplus.fi/threads/apua-apua-mitae-uskallan-syoedae-kun-aina-vaan-naeraestaeae.2426453/

Mulla auttoi vähähiilihydraattinen ruokavalio. En pystynyt ennen syömään esim. kurkkuja, kun aina vaan korvensi. Nyt pystyn syömään sitäkin. Paprika ei tuota mitään ongelmaa. Kävin kaikki mahalaukuntähystykset yms. läpi ja vasta sokerien karsiminen ruokavaliosta tepsi. Rasvainen ruoka ei tuota mitään vatsaongelmaa. Ainoat, mitkä tiettävästi mulle aiheuttavat vatsavaivaa, on kukkakaali ja psylliumjauhe.
*muoks* tietty edelleen noudatan vhh-ruokavalioa.

Mitä painat? Jos olet ylipainoinen, laihduta normaalipainoon tai pieneen alipainoon. Pienet ateriat, ei rasvapitoisia ruokia. Iltasyömiset pois kokonaan. Alkoholi ja tupakka pahentavat, kuten myös stressi.

Mitä painat? Jos olet ylipainoinen, laihduta normaalipainoon tai pieneen alipainoon. Pienet ateriat, ei rasvapitoisia ruokia. Iltasyömiset pois kokonaan. Alkoholi ja tupakka pahentavat, kuten myös stressi.
Rasvaa ei saa vältellä.

Hopeatoffeehan puhuu asiaa!

Paitsi et eiks se oo fodmap?

Laitan tähän vielä itselle tätä vaivaa aiheuttavat ruoat ja juomat: gluteiini, rasva, alkoholi, paprika, hiilihappo. Nämä nyt ainakin havaittu.
Olen ostanut aina (silloin kun omia paprikoita ei saa, kuten nyt vielä) luomuista makeaa suippopaprikaa, eikä se närästä yhtään, vaikka kokonaisen paprikan söisi kerralla:-) Hiilihappojuomia en juo ollenkaan, joten eipä ole tullut mieleen - turhaa rahanmenoa joka tapauksessa:-)

Oletko katsonut Olli Sovijärven videoita/kirjoja?
On ollut jonku kerran telkkarissa, mut tätä en ole nähnyt aiemmin.

Yhteistyössä