Tuleekohan karenssi...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kai noissa silti voisi jokin järki olla. Jos työpaikka sattuisi sijaitsemaan saarella, jonne ei ole mitään kuljetusta, niin sitten henkilö saa karenssin, koska hänellä ei ole venettä. Nimenomaan työkkärin pitäisi auttaa työpaikoja ja hakijoita löytämään toisensa, ei etsiä mahdollisimman epäsopivia paikkoja hakijalle, jota voidaan sitten kiusata. Jos tuo ap:n tilanne on oikeasti todellinen, niin onhan tuo todella älytön tilanne.
Aivan turha tästä on mulle jankuttaa. Toisekseen: kahdenkymmenen kilometrin työmatka ei todellakaan ole mikään hyvä syy edes minun mielestäni työstä kieltäytymiseen. Minulla on aina ollut pidempi työmatka eikä ole käynyt mielessäkään etten hankkisi sitä varten kulkuvälinettä. Mopoja saa parilla satasella.

Eiköhän siinä työpaikan kaupungissa ole ihan riittävästi työttömiä, joille paikkaa voisi tarjota, ettei tarvitse yhtä ihmistä väkisin kiusata 20 km:n pyöräilymatkalla.

Et taida edes ymmärtää, ettei työttömillä ja pienituloiseen työhön menevällä ole varaa sen kummempaan kulkuvälineeseen.
Ymmärrän vallan hyvin, olen itse ollut samassa tilanteessa. Mulle työttömänä olo oli elämäni kurjinta aikaa.
Sain vakisopimuksen osa-aikaiseen työhön ja senmyötä hain pankista 800e lainan jolla ostin itselleni auton, kulkupelin millä pääsi paikasta A paikkaan B. Ok, oli aluksi tiukkaa mutta elin tosi niukalla budjetilla ja säästin kaikesta mistä voin. Lopulta sain kokoaikaisen työn (samasta työpaikasta) ja nyt pärjään ihan hyvin.

Aivan turha tästä on mulle jankuttaa. Toisekseen: kahdenkymmenen kilometrin työmatka ei todellakaan ole mikään hyvä syy edes minun mielestäni työstä kieltäytymiseen. Minulla on aina ollut pidempi työmatka eikä ole käynyt mielessäkään etten hankkisi sitä varten kulkuvälinettä. Mopoja saa parilla satasella.

Aha. No kuvitellaanpa, että henkilöllä on jokin lääketieteellinen este auton tai edes mopon ajamiseen. Hänelle jää edelleen se pyöräily ja taksi. Olisiko silloinkin sinusta kohtuullista, että karenssi tulee, jos ihminen ei vain pysty maksamaan kahdesti päivässä pitkää taksimatkaa tai hänen voimavaransa eivät riitä noin pitkään pyöräilyyn kuukaudesta toiseen säässä kuin säässä? Pitäisikö työ silti sinun mielestäsi ottaa vastaan?

Aha. No kuvitellaanpa, että henkilöllä on jokin lääketieteellinen este auton tai edes mopon ajamiseen. Hänelle jää edelleen se pyöräily ja taksi. Olisiko silloinkin sinusta kohtuullista, että karenssi tulee, jos ihminen ei vain pysty maksamaan kahdesti päivässä pitkää taksimatkaa tai hänen voimavaransa eivät riitä noin pitkään pyöräilyyn kuukaudesta toiseen säässä kuin säässä? Pitäisikö työ silti sinun mielestäsi ottaa vastaan?
Tästä on turha vänkyttää. Jos työmatkan pituus olisi kieltäytymisen peruste, kaikki sluibat muuttaisivat korpeen. Ei tuolla skenaariolla taitaisi muutenkaan olla työmarkkinoiden käytettävissä.

Kerropa sinä puolestasi, onko oikeutettua saada työttömyyskorvausta, kun sitä työpaikkaa ei sinne oman talon viereen järjesty?

Tästä on turha vänkyttää. Jos työmatkan pituus olisi kieltäytymisen peruste, kaikki sluibat muuttaisivat korpeen. Ei tuolla skenaariolla taitaisi muutenkaan olla työmarkkinoiden käytettävissä.

Kerropa sinä puolestasi, onko oikeutettua saada työttömyyskorvausta, kun sitä työpaikkaa ei sinne oman talon viereen järjesty?

Ymmärtäisin kritiikin, jos ap asuisi korvessa, mutta hänhän sanoi asuvansa kaupungissa. Ja ongelma ei ollut kilometrimäärä vaan se, että kulkuyhteyksiä ei ole työaikojen puitteissa. Ja nuohan eivät ole ihan tavallisimmat työajat, jos kerran töissä pitää olla jo kuudelta! Ymmärrän, että tämä työ on ap:lle mahdoton ja kohtuuton. Mutta en ymmärtäisi, jos sama työ alkaisi vaikka klo 9 ja siihen olisi mahdollista ehtiä bussilla tai junalla.

Minusta tulee olla oikeus saada työttömyyskorvausta, mikäli työtä ei kohtuullisen matkan ja kohtuullisten ehtojen puitteissa löydy. Työtä voi tarjota kyllä naapurikunnasta, mutta silloin pitäisi katsoa, onko työ oikeasti hakijalle mahdollinen. Mikäli kyseessä on autoton ihminen, ei voida olettaa että hän pääsee paikkaan, jonne ei julkisilla pääse. Vaikka ap olisi halukas auton hankkimaan, se ei paljon auta, jos siihen saati ajokorttiin ei ole varaa. Yleensä tällaiset työt ovat sellaisia, joihin löytyisi tekijä lähempääkin, joten ei ole mitään järkeä juoksuttaa kaupunkiin A ihmisiä kaupungista B, josta heille koituu matkasta kohtuutonta rasitetta. Fiksumpaa olisi tarjota kaupungin A paikkoja niille, jotka siellä asuvat ja kaupungin B asukkaille vasta sitten, jos A:sta ei löydy työvoimaa. Tällöinkin pitää ymmärtää se, että pienituloisella ei kenties ole varaa autoon, jolloin kulkuyhteyksien pitää oikeasti mahdollistaa työssäkäynti.

Peräänkuulutan siis järjen käyttöä, en lusmuilua. Ja sinä et edelleenkään vastannut esittämääni kysymykseen - pitäisikö sinusta edellyttää/vaatia taksimatkoja?

Ymmärtäisin kritiikin, jos ap asuisi korvessa, mutta hänhän sanoi asuvansa kaupungissa. Ja ongelma ei ollut kilometrimäärä vaan se, että kulkuyhteyksiä ei ole työaikojen puitteissa. Ja nuohan eivät ole ihan tavallisimmat työajat, jos kerran töissä pitää olla jo kuudelta! Ymmärrän, että tämä työ on ap:lle mahdoton ja kohtuuton. Mutta en ymmärtäisi, jos sama työ alkaisi vaikka klo 9 ja siihen olisi mahdollista ehtiä bussilla tai junalla.

Minusta tulee olla oikeus saada työttömyyskorvausta, mikäli työtä ei kohtuullisen matkan ja kohtuullisten ehtojen puitteissa löydy. Työtä voi tarjota kyllä naapurikunnasta, mutta silloin pitäisi katsoa, onko työ oikeasti hakijalle mahdollinen. Mikäli kyseessä on autoton ihminen, ei voida olettaa että hän pääsee paikkaan, jonne ei julkisilla pääse. Vaikka ap olisi halukas auton hankkimaan, se ei paljon auta, jos siihen saati ajokorttiin ei ole varaa. Yleensä tällaiset työt ovat sellaisia, joihin löytyisi tekijä lähempääkin, joten ei ole mitään järkeä juoksuttaa kaupunkiin A ihmisiä kaupungista B, josta heille koituu matkasta kohtuutonta rasitetta. Fiksumpaa olisi tarjota kaupungin A paikkoja niille, jotka siellä asuvat ja kaupungin B asukkaille vasta sitten, jos A:sta ei löydy työvoimaa. Tällöinkin pitää ymmärtää se, että pienituloisella ei kenties ole varaa autoon, jolloin kulkuyhteyksien pitää oikeasti mahdollistaa työssäkäynti.

Peräänkuulutan siis järjen käyttöä, en lusmuilua. Ja sinä et edelleenkään vastannut esittämääni kysymykseen - pitäisikö sinusta edellyttää/vaatia taksimatkoja?
Käytettyjä mopoja ja autoja saa halvalla. Taksikyyti on naurettava ajatus.

Entä, jos lääkäri on ottanut ajokortin pois? (syystä tai toisesta, esim. joku sairaus.) Eli jos ei voi - turvallisuussyistä - ajaa. Pitäisikö silti velvoittaa ottamaan työ vastaan, vaikka se tarkoittaisi, että pitäisi ajaa taksilla?
Sinä olet rakastunut niin kiihkeästi sanaan jos, ettei vähäinen älysi saa siltä happea. Ap ei ole ilmaissut olevansan millään tavoin rajoittunut kulkemismuotojen suhteen, joten pliis, lopeta jankutus.

Sinä olet rakastunut niin kiihkeästi sanaan jos, ettei vähäinen älysi saa siltä happea. Ap ei ole ilmaissut olevansan millään tavoin rajoittunut kulkemismuotojen suhteen, joten pliis, lopeta jankutus.

Voi, sulla ei nyt millään riitä kantti sen kirjoittamiseen, että myöntäisit että joissain tapauksissa työstä kieltäytyminen ilman karenssia olisi oikea ratkaisu. Väistelet sen vuoksi kysymystä.

Voi, sulla ei nyt millään riitä kantti sen kirjoittamiseen, että myöntäisit että joissain tapauksissa työstä kieltäytyminen ilman karenssia olisi oikea ratkaisu. Väistelet sen vuoksi kysymystä.
Sinä voit keksiä skenaarioitasi ihan niin paljon kuin mielikuvituksesi laukkaa. Minä keskityn ap:n tapaukseen enkä aio sinun jankutustasi tämän jälkeen ruokkia. Arvaan, että lataat parhaan ässäsi seuraavaan kommenttiisi, mutta tämä oli osaltani tässä.

Jos pyöräilee kevyesti, siis niin että syke pysyy siinä 105-145, niin nopeus on noin 20-25km/h. Se tarkoittaa että työmatkasi olisi noin tuntin suuntansa. Riittää että teet sen 4kk koeajan ajan. Sen jälkeen rahoitusyhtiö kyllä myöntää rahoituksen autoon ja homma helpottuu. Eli lumihangessa ei tarvitse polkea. Kaikki on kiinni motivaatiosta. Ymmärrän hyvin että ei viitsi ja ei jaksa. Se on ihmisen luonne.

Mutta jos sulle luvattaisiin tuosta uhrauksesta miljoona, niin taatusti pystyisit. Eli taustalla on motivaatio. Jos haluaa, pystyy aika moneen.

Jos pyöräilee kevyesti, siis niin että syke pysyy siinä 105-145, niin nopeus on noin 20-25km/h. Se tarkoittaa että työmatkasi olisi noin tuntin suuntansa. Riittää että teet sen 4kk koeajan ajan. Sen jälkeen rahoitusyhtiö kyllä myöntää rahoituksen autoon ja homma helpottuu. Eli lumihangessa ei tarvitse polkea. Kaikki on kiinni motivaatiosta. Ymmärrän hyvin että ei viitsi ja ei jaksa. Se on ihmisen luonne.

Mutta jos sulle luvattaisiin tuosta uhrauksesta miljoona, niin taatusti pystyisit. Eli taustalla on motivaatio. Jos haluaa, pystyy aika moneen.

Kun pyörästä puhkeaa kumi, niin sinä varmaan superihmisenä korjaat sen tuossa tuokiossa ihan itse

Minulla on työmatkapyöräilyssä puhjennut kumi muutaman kerran. Etupyörän kumin olen paikannut itse, mutta takapyörä menee liian vaikeaksi minulle, ja pyörähuoltoihin ei aikaa saa samana päivänä. Siinäpä sitten selittelet työnantajalle, ettet pääse nyt töihin.

Äläpäs vähättele, tuo vauhti ei ole mitään kevyttä huvipyöräilyä.

Minä pyöräilen tunnissa n. 21 km, mutta se ei ole mitään kevyttä pyöräilyä, vaan kunnon kuntoilua. Pyöräilen viikossa yli 100 km ja juoksen päivittäin 7 km lenkin. En ole mikään rapakuntoinen. Tiedän myös kokemuksesta, ettei kaatosateessa tai ylipäätään sateessa pyöräily ole järkevää. Siinä sairastuu helposti.

Äläpäs vähättele, tuo vauhti ei ole mitään kevyttä huvipyöräilyä.

Minä pyöräilen tunnissa n. 21 km, mutta se ei ole mitään kevyttä pyöräilyä, vaan kunnon kuntoilua. Pyöräilen viikossa yli 100 km ja juoksen päivittäin 7 km lenkin. En ole mikään rapakuntoinen. Tiedän myös kokemuksesta, ettei kaatosateessa tai ylipäätään sateessa pyöräily ole järkevää. Siinä sairastuu helposti.

No rapakunto on hyvä saada paremmaksi. Ei tuo vauhti mitään kilpapyöräilyä nyt todellakaan ole. Ja elämässä sairastuu, mutta urheillessa harvemmin. Flunssa tulee todennäköisemmin makaamalla sohvalla. Ja kipeänä ei mennö töihin ja sitähän tässä (mitä ilmeisimmin) juuri pyrittiin välttämään.

Eikä siinä mitään jos ei jaksa tai viitsi. Kuten sanottua, se on ihmisen perusluonteessa. Kukapa sitä haluaa lähteä aikaisin aamulla pimeään sateeseen pyöräilemään ehdoin tahdoin. Mutta leipä pitäö saada pöytään. Ei ole oikein vaatia, että muut maksaa leipäni, koska minua ei kiinnosta pyöräillä huonolla kelillä. Maailma on niin julma.

Minua kiinnostaisi nyt tietää, että kuinka pitkän matkan teidän mielestänne voitaisiin velvoittaa ihminen pyöräilemään työpaikan takia? Jonkun mielestä 20km on ihan pikkujuttu. Entä 30km? 40km? Vai tuleeko mielestänne missään raja vastaan?

Minua kiinnostaisi nyt tietää, että kuinka pitkän matkan teidän mielestänne voitaisiin velvoittaa ihminen pyöräilemään työpaikan takia? Jonkun mielestä 20km on ihan pikkujuttu. Entä 30km? 40km? Vai tuleeko mielestänne missään raja vastaan?
Pätevä syy työstä kieltäytymiseen on, että työmatka kestää yli kolme tuntia. Jos pyöräilynopeus on 18 km/h ( tämä nopeus mielestäni on keskiverto pyöräilynopeus), niin 1,5 tunnissa ehtii ajaa 27 kilometriä. Tällä perusteella sanoisin, että 20 km vielä menisi, mutta 30 km ei mene.

Lueskelin, että jos kulkuvaikeuksien hoitamiseen ei anneta aikaa, niin se on pätevä syy kieltäytyä. Eli kuten edellä joku sanoi, niin töitä pitäisi hakea ja jos työnantaja ei anna aikaa kulkuvaikeuksien ratkaisemiseen, niin silloin on mahdollista kieltäytyä työstä ilman seuramuksia.

Työssäkäyntialue on 80km.
Työkkäriä ei kiinnosta onko sulla autoa vai ei, jos sulle on työhönosoitus tullut 20km:n päähän niin sä haet. Jos sanot työkkäriin, ettet pääse kulkemaan, melko varmasti karenssi napsahtaa.
Tosin jos työmatkoihin menisi päivässä yli 3 tuntia, niin se on hyväksyttävä syy jättää paikkaa hakematta.

Mulle tuli keväällä työhönosoitus 40km:n päähän. Mulla ei autoa ja ainoa bussi olisi työpaikkakunnalla ollut aamulla klo 10, kotiinpäin
ei tullut bussia lainkaan. Soitin työkkäriin että mitäs nyt, niin vastaus oli että haet paikkaa. Ja työhaastattelussa olisin saanut pienesti vihjata, että kulkeminen hankalaa..

Työssäkäyntialue on 80km.
Työkkäriä ei kiinnosta onko sulla autoa vai ei, jos sulle on työhönosoitus tullut 20km:n päähän niin sä haet. Jos sanot työkkäriin, ettet pääse kulkemaan, melko varmasti karenssi napsahtaa.
Tosin jos työmatkoihin menisi päivässä yli 3 tuntia, niin se on hyväksyttävä syy jättää paikkaa hakematta.

Mulle tuli keväällä työhönosoitus 40km:n päähän. Mulla ei autoa ja ainoa bussi olisi työpaikkakunnalla ollut aamulla klo 10, kotiinpäin
ei tullut bussia lainkaan. Soitin työkkäriin että mitäs nyt, niin vastaus oli että haet paikkaa. Ja työhaastattelussa olisin saanut pienesti vihjata, että kulkeminen hankalaa..

Jos tulisi tuollaiseen valituksi, niin miten sitten muka realistisesti voisi kulkea sinne töihin?

Kun pyörästä puhkeaa kumi, niin sinä varmaan superihmisenä korjaat sen tuossa tuokiossa ihan itse

Minulla on työmatkapyöräilyssä puhjennut kumi muutaman kerran. Etupyörän kumin olen paikannut itse, mutta takapyörä menee liian vaikeaksi minulle, ja pyörähuoltoihin ei aikaa saa samana päivänä. Siinäpä sitten selittelet työnantajalle, ettet pääse nyt töihin.

Tämä kommentti kiteyttää hyvin monen tämän keskustelun "vierailijan" ja ap:n asenteen - aina löytyy joku syy, miksi sinne työhön meneminen nyt vaan on mahdotonta tai vaikeaa.

AP.n asenne on täydellisen pielessä. Jos hän oikeasti haluaisi työtä, ei hän kyselisi keinoja estää karenssi kun hän kieltäytyy, vaan hän pyytäisi neuvoja siihen, miten pääsisi työhön tuonne 20 km päähän.

Jos minä olisin asiasta päättämässä kirjaisin hänet työvoiman ulkopuolella olevaksi pysyvästi. Ei ap halua työtä, hän haluaa loisia meidän veroja maksavien siivellä. Työttömyyskorvausta ei ole tarkoitettu kansalaispalkaksi vaan väliaikaiseksi toimeentuloksi aktiivisesti työtä etsivälle.

Kun lueskelin asiaan liittyviä ohjeistuksia, niin siellä oli maininta, että jos esim. Kesäaikataulujen vuoksi työmatkaan menee enempi kuin kolme tuntia, niiin sitä ei huomioida. Sen vuoksi kumin puhkeaminen tai pyörän mahdollinen huolto ei ole peruste kieltäytyä työstä. Eihän työstä voi kiletäytyä silläkään perusteella, että auto on huollossa.

Huomautan vielä, että 20 kilometriä pyörätyömatkaksi kolmen tunnin työmatkasäännön peristeella on oma ajatukseni. Työhön kulkutavoist ei näkunyt mainintoja teksteissä, joita luin.

Mun työmatka ihka ekaan työhönkin oli 70km. Ei julkisia kulkuyhteyksiä. Ostin lainalla halvan auton - homma hoitui. Olin tuolloin 19 vuotias, ja näköjään jo siinäkin iässä kyvykäämpi ratkomaam "elämän mutkia" kuin ap. Ei herran jumala 20km voi olla tuollainen ongelma. Mutta onhan kivempi olla kotona ja hassata valtion rahoja.

Sittemin olen ollut myös työssä jossa työmatka 135km. Muutettiin miehen kanssa toisaalle asumaan enkä heti saanut ko alueelta töitä. Ap elämä ei aina ole tasaista, joskus tarttee vaan sopeutua hieman haastavaan tilanteeseen.

Voi jestas... 20km ongelma. Ei voi olla totta...

Yhteistyössä