Adhd puolisona

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja yksinäinen ohdake
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Y

yksinäinen ohdake

Vieras
Hei,
Satutko olemaan parisuhteessa adhd:n kanssa? Miten arkenne sujuu?
Tutustuin adhd-mieheen, joka ei suostu käyttämään lääkitystä. Hän saa hepuleita, raivareita ja äkkipikaisia itkupotkuraivareita ihan mistä syystä tahansa. Muuten kunnollinen, käy säntillisesti töissä ja on käsistään taitava vanhoja autoja kunnostaessaan.
Nyt alan olemaan tosi väsynyt raivareitten vuoksi. Hän suuttuu ihan mistä vain koska vain ja milloin tahansa. Hän sanoo riitelyn olevan hänelle tärkeää ja että olen aina läsnä kuuntelemassa tai tappelemassa vastaan. Mutta kun en oikein jaksaisi aina pitää puoliani aivan yhdentekevissä asioissa ja joissa minulle on aivan sama onko tiskirätti oikeassa/väärässä paikassa. Tai tarkoitanko kiitoksellani koko sydämestäni vai onko se vain pinnallista.
Löytyykö vertaistukea?
Kiitos, jos löytyy.

Hei,
Satutko olemaan parisuhteessa adhd:n kanssa? Miten arkenne sujuu?
Tutustuin adhd-mieheen, joka ei suostu käyttämään lääkitystä. Hän saa hepuleita, raivareita ja äkkipikaisia itkupotkuraivareita ihan mistä syystä tahansa. Muuten kunnollinen, käy säntillisesti töissä ja on käsistään taitava vanhoja autoja kunnostaessaan.
Nyt alan olemaan tosi väsynyt raivareitten vuoksi. Hän suuttuu ihan mistä vain koska vain ja milloin tahansa. Hän sanoo riitelyn olevan hänelle tärkeää ja että olen aina läsnä kuuntelemassa tai tappelemassa vastaan. Mutta kun en oikein jaksaisi aina pitää puoliani aivan yhdentekevissä asioissa ja joissa minulle on aivan sama onko tiskirätti oikeassa/väärässä paikassa. Tai tarkoitanko kiitoksellani koko sydämestäni vai onko se vain pinnallista.
Löytyykö vertaistukea?
Kiitos, jos löytyy.
Joskus seurustelin adhd kanssa pari vuotta. Väsyin siihen ainaiseen kinaamiseen jossa ei ollu mitään järkeä. Oli kyllä kans kunnollinen jne.

Niin siis lääkityshän ei ole mitenkään pakollinen adhd.n hoidossa, eikä se kaikkia edes auta.
Tärkeintä olisi oppia tulemaan toimeen omien vajavuuksiensa kanssa ja löytää niitä vahvuuksia.
Huonoa käytöstä ei voi kyllä perustella adhd.lla.
Äkkipikaisuus, impulsiivisuus voivat kyllä olla adhd.n oireita, mutta yhtälailla sen adhd.n pitäisi opetella parisuhdetaitoja ja tunteidensäätelytaitoja kuin muidenkin ihmisten.
Sano suoraan, että kumppani on todella ailahtelevainen ja riidahaluinen ja jos hän ei opettele hallitsemaan tunteitaan ja käytöstään, teidän täytyy erota.

Kiitos vastauksistanne. MInustakin alkaa tuntumaan siltä, ettei adhd voi olla syy kaikkeen huonoon käytökseen :( TUntuu, että rakkaus imetään minusta kokonaan pois.

Yhteistyössä