Miksi toisten sisustusmaku on niin tunteita herättävä asia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja loomanni
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

loomanni

Vieras
Ei ole keskusteluspalstaa, jossa ei olisi vähintään yhtä sisustusaiheista keskustelua. Äidit juttelevat puistossa enemmän sisustuksesta, kuin lapsistaan. Jos sanot minkäänlaisen kommentin liittyen sisustukseen, niin jollain on aivan varmana täysin eriävä mielepide asiaan, joka on pakko tuoda esiin suurella tunteella. Sisustus on myös sellainen aihepiiri, johon suurimmalla osalla on jotain sanottavaa.

Valkoinen väri on selkeä ja puhdas. Mä ymmärrän täysin, että ihan aikuisten oikeasti suurin osa ihmisistä pitää valkoisesta. Ei se ole mitään apinointia, persoonattomuutta tms. Itse asun opiskelijakämpässä, jossa on pähkinänvärinen keittiö, muovimattoa ja siniset kaakelit kylppärissä. Siisti asunto tämä ja menettelee vielä pari vuotta. Sohvanikin on punainen, koska silloin muutama vuosi sitten halusin ehdottomasti punaisen sohvan. Nyt inhoan sitä.

Oma unelmien kotini olisi melko valkoinen. Pidän valkoisuudesta ihan aidosti. Joku toinen kaipaa värejä, joku synkkyyttä ja kolmas jotain muuta.

Mikä kumma siinä on, että vaaleiden kotien asujat eivät muka oikeasti voi tykätä siitä ja koti ei ole asujiensa näköinen ja plaaplaa? Miksi sen kodin pitäisi nyt persoonaa kuvata?

Eräs tuttu laittoi kotinsa kuvia facebookin sisustusyhteisöön ja voi niitä kommenttien määrää "missä persoona" "liian valkoinen" ja todellisuudessa se koti on ihan täydellisesti asujansa näköinen. Koti oli uusi ja valkoinen, hieman rouhean romanttinen ja jotain talonpoikaistakin ehkä seassa, mutta samalla selkän skandinaavinen ja siisti. Ehkä hieman ylellinen. Kodissa asuu nuori, tyylikäs, kaunis, pienestä luksuksesta pitävä kolmekymppinen nainen ja koti oli tismalleen sellainen, mitä osasin kuvitella tuolle nuorelle naiselle. Ei voisi koti enempää enää olla asujansa näköinen.

Millä ihmeen perusteella se tummasävyinen tai oikein riemunkirjava koti sitten on asutun näköisempi?

Miksi pukeutuminen eri herätä samanlaista tunnekirjoa? Onhan ihmisten vaatetyylikin keskenään samanlainen. about 24-36v nuoret naiset pukeutuvat suurin osa hyvin samalla tavalla? Se, että kuljen mustissa pillifarkuissa, siistissä puserossa, suosin paljon Vilan/Vero Modan vaatteita ja kesällä käytän joskus maksimekkoa ei kerro, että olisin massaan uppoutuva persoonaton tyyppi, jonka todellinen luonne ei näy ulospäin. Mutta auta armias, jos asuisin valkoisessa kodissa, jossa olisi lokkivalaisin, hayn hee:ta, yki nummea jne, niin olisin hirveä mauton akka ja kodissa ei näy mun persoona?
Onko se iso kirjakasa, tiskit pöydällä, ruskea sohvakalusto ja tumma vitriini nyt sitten se kaiken a ja o?

No onhan tuo kiistely värimausta aika naurettava. Sama kun saisin kauhean riidan aikaiseksi siitä maistuuko omenamehu paremmalta vai päärynämehu. Valtaosa suomalaista kodeista ei ole mitenkään erityisen vaaleita jos sellainen kuvitelma ärsyttää... sisustuslehdissä sitä näki jokunen vuosi sitten paljon ja se jotenkin jäi päälle osalle. Meni jo, nyt on muodikkaampaa vihata.. Öö mikäs se nyt tällä hetkellä onkaan, enää en pysy edes perässä. Jossain tässä välissä meni ne tummat metallisävyt, mutta nekin meni varmaan jo ohi. :D Sitten oli joku pastelli-retro, mitä näitä nyt onkin ollut...

Tuo on varmasti totta, että moni vain yksinkertaisesti pitää valkoisesta. Puhtaanvalkoinen on jotenkin niin täydellinen väri sisustuksessa. Toisaalta valkoinen ei näytä koskaa vanhalta, eli se valkoinen keittiö on ihan jees vielä 15v päästäkin.

Osittain kyseessä on varmasti kateus. Kai sellainen vaalea sisustettu koti viestii jollain tavalla menestyksestä ja rahasta. Oikeasti pienituloinen ja persaukinen ei asu uudessa omakotitalossa tai edes uudessa omassa rivarissa tai kerrostalossa. Saati sitten olisi oikeasti varaa sisustaa selkeä yhtenäinen

Koti jossa on se 90 luvun keittiö pyökinvärisillä rungoilla ja sinisillä ovilla, perusvaalea laminaatti/parketti, vuolukivitakka ja tekstiileitä sieltä täältä ja ne eivät näytä silt, että olisivat olleet kalliita yms on sitten aina muka niin kodikas, asujiensa näköinen, persoonallinen yms. Tämä ehkä sanotaan vain siksi, että ei ole mitään mitä kadehtia ja voidaan samaistua enemmän asujiin "tuossa kodissa asuu joku amiksen käynyt perus duunariperhe ja he eivät ole yhtään sen enempää kuin mekään"... tms..

Voi tossa olla jonkinlainen kateus kyseessä, mä yhdistän sellaisen valkoisen modernin asunnon eniten sinne "yläluokkaan". Onhan sellainen sisustus arempi ja kalliimpi. On niitä design-lamppuja, korkeakiiltoa suuri-ikkunaisessa kivitalossa... Tää on nyt tietenkin yleistys, mutta varmana vaikuttaa kun korkeasti koulutettu ja/tai hyvätuloinen porukka ehkä enempi sisustaa noin.

Ei, meillä ei ole valkoinen moderni design-koti, nyt kun joku tietysti vetää johtopäätöksiä. :D

Kyllähän ihmisiä ärsyttää vähän kaikki omasta mielestään "hienompi " joka yhdistetään varakkaampaan talouteen.

Ainahan on sisustettu aikakaudelle tyypillisellä tavalla! On olemassa selvä 50 luvun tyyli, 70 luvun look, ysärityyli jne.
Meillä on maalaisromanttista. Juuri yhyyy kauhee niiq yöksyöks maitokahvin värisiä seiniä, beigeä, sisustustekstejä, pitsiä, ruusuastiastoja, lautas hylly seinällä, räsymattoja, tekstitapettia yms. Nyt varmaan joku palstalainen hakee oksennussankoa.
10v sitten meillä oli täydellisen kaunis ja trendikäs koti. Nykyään mauton "so yesterday" jne. Meille itselle tämä on edelleen kaunein mahdollinen koti.

Jos mä annan sisustuksen olla tällaisenaan, niin viimeistään 10-20 vuoden päästä tämä koti onkin muuttunut niin ihanan persoonalliseksi ja kodikkaaksi?

Ainahan on sisustettu aikakaudelle tyypillisellä tavalla! On olemassa selvä 50 luvun tyyli, 70 luvun look, ysärityyli jne.
Meillä on maalaisromanttista. Juuri yhyyy kauhee niiq yöksyöks maitokahvin värisiä seiniä, beigeä, sisustustekstejä, pitsiä, ruusuastiastoja, lautas hylly seinällä, räsymattoja, tekstitapettia yms. Nyt varmaan joku palstalainen hakee oksennussankoa.
10v sitten meillä oli täydellisen kaunis ja trendikäs koti. Nykyään mauton "so yesterday" jne. Meille itselle tämä on edelleen kaunein mahdollinen koti.

Jos mä annan sisustuksen olla tällaisenaan, niin viimeistään 10-20 vuoden päästä tämä koti onkin muuttunut niin ihanan persoonalliseksi ja kodikkaaksi?

Olen kanssasi samaa mieltä, että parasta sisustaa koti juuri semmoiseksi kuin itse tykkää. Se on ihan sama mitä joku muu siitä tuumaa.

Sisustaminen maksaa. Voi sitä sisustaa kirppiskamoillakin ja vielä hyvällä maulla.

Uusi talo/asunto on aina suhteellisen kallis. Sisustaminen on kallis harrastus. Oli tyyli sitten mikä hyvänsä. Kyllä ne gantin sisustustuotteet ovat melko kalliita ja uusien huonekalujen hankinta tulee kalliiksi, vaikka suurin osa olisikin Ikeaa. En nyt tarkoita mitään yksittäistä hyllyä.

Kai siis hieno koti (oli se sitten maalaisromanttinen tai moderni tjsp) kertoo siitä, että on rahaa ainakin jonkun verran.

Uusissa omakotitaloissa asuu selvästi enemmän korkeakoulutettuja ihmisiä, vaikka olisi kyseessä ihan perus 120m2 pakettitalo. Omalla asuinalueellani taitaa itseasiassa jokaisella vähintään alempi korkeakoulututkinto, paitsi meillä :D Mies on putkimies ja mä olen parturikampaaja. Talon kasirahat sain edesmenneen isäni perinnöllä maksettua.

mun mielestä makuasioista ei voi kiistellä, yksi tykkää yhdestä ja toinen toisesta. mielipiteitä toki voi sanoa. ja sit on vaan asioita, jotka on huomioitava sisustuksessa. meillä on maatalo ja sen lisäksi kissoja ja koiria, niin en vois edes ajatella valkoista sistustusta. koska kyllä siihen sohvalle istahetaan välillä työvaatteet päälläkin. tää työ kun ei ole sellaista, jota tehdään joku tietty tuntimäärä peräkkäin ja sit mennään suihkuun ja vaihdetaan vaatteet

Minä en omaa kotiani tule koskaan sisustamaan valkoisella. Mutta mä oon muutenkin tosi outo tyyppi, pukeudun hippityylillä ja mulla on pakkomielle siitä, että kaiken pitää olla itse tehtyä. Oranssi on mun lemppariväri. Mä en kyllä ole korkeastikoulutettu, vaan lastenhoitaja ja en käy millään hienoilla kaupunkilomilla.

Valkoinen on silti kaunis väri ja jotenkin elegantti. Yleensä valkoisissa kodeissa asuu jotenkin "parempia ihmisiä". Toisaalta jos mä ajattelen, että sisustaisin koko asunnon hyvin yhteinäiseksi, sisustukselliseksi ja vaaleaksi, niin kyllä siihen menisi rahaa ja paljon

Kateutta se vaan. Kyllä nyt suurin osa ihmisistä pystyy hankkimaan jonkun tietyn tuotteen, jos se nyt tekee sitten autuaaksi, mutta viisi tuotetta voi olla jo menen saavuttamattomissa.
Samahan se on vaikka Louis Vuittonin laukut. "niitä on joka toisella". No mä en tunne yhtä ainutta ihmistä, jolla olisi jokin aito vuittonin tuote. "niitä feikkejä on kaikilla". No eipä niitä feikkejään liian usein näe.
Oikeasti sellainen pikkulaukku maksaa jo sen 600e ja isot laukut sitten 800-useampi tonni. Kyllä ne nyt vaan ovat kalliita laukkuja ja ei niitä nyt ihan kuka tahansa ostele.

Oli kyseessä sitten vuittonin laukku, Jean Vernetin iso astiakaappi, kartellin tuoli tms, niin jokainen tietää että ne maksaa rahaa vähän enemmän.

Jokaisella on omat makunsa. Se kai on ihan selvä asia kaikille.
Miten nyt tuntuu että sinä ap olet loukkaantunut, kun kaikki eivät tykkää valkoisesta sisustuksesta? :D

Mä esim en voi sietää valkoisia seiniä, olen kurkkua myöten niitä täynnä. Johtunee siitä että äitini on aina peräänkuuluttanut valkoisten seinien "avaruutta" ja ihanuutta, minusta ne ovat vain ankeat. En vain tykkää. Ihailen ulkomaisissa tv-sarnoissa, miten hienoja seinien värejä ja tapetteja niissä välillä näkee.
Mulla ei todellakaan ole ollenkaan vaikeuksia uskoa, että jotkut aidosti pitävät siitä valkoisesta atmosfääristä, onhan mulla äitinä valkoisten seinien ikuinen puolestapuhuja.
Enkä vois olla enempää eri mieltä. :)

Pidän valkoiset ja valkoiset kodit ovat kauniita. Meillä ei ole oikeastaan mitään valkoista kotona. Ehkä sitten joskus :)

Sisustus ja vaatteet/asusteet ovat nykyään se, joilla kai viestitään siitä sosioekonomisesta asemasta. Jos on kauniisti sisustettu uusi koti, niitä vuittoneita, kivoja vaatteita ja siihen päälle tietenkin vähän reissataan vielä, niin kyllähän se viestii siitä, että on varaa ja usein sitten vähintäänkin se alempi korkeakoulututkinto. Karu totuus.

Sisustus liittyy makuasioihin. Se on siinä mielessä turvallinen keskusteluaihe, joka ei voi vahingoittaa ketään.
Ja yhä enemmän myös ihmisiä alkaa olla kiinnostuneita sisustuksesta. Uudet asiat puhuttavat aina ja toiset nyt ottavat tunteella jopa sisustusjutut, erityisesti jos se on itselleen henki ja elämä.

Yksi tykkää äidistä, toinen tyttäristä ja kolmas molemmista. Neljäs on homo ja viides jotenkin päästään vialla, niin se vaan menee mailmassa. Ihmiset on erilaisia, jopa siitä mistä sisustuksesta tykkää.
Sama alkaa jo hiekkalaatikolla, "mun iskä on parempi kuin sun iskä" ja sitä rataa.

Sisustus liittyy makuasioihin. Se on siinä mielessä turvallinen keskusteluaihe, joka ei voi vahingoittaa ketään.
Ja yhä enemmän myös ihmisiä alkaa olla kiinnostuneita sisustuksesta. Uudet asiat puhuttavat aina ja toiset nyt ottavat tunteella jopa sisustusjutut, erityisesti jos se on itselleen henki ja elämä.

Yksi tykkää äidistä, toinen tyttäristä ja kolmas molemmista. Neljäs on homo ja viides jotenkin päästään vialla, niin se vaan menee mailmassa. Ihmiset on erilaisia, jopa siitä mistä sisustuksesta tykkää.
Sama alkaa jo hiekkalaatikolla, "mun iskä on parempi kuin sun iskä" ja sitä rataa.
Näin se on, eikä pitäs olla yhdellekään aikuiselle mikään draaman paikka jos kaikki muut ei olekaan identtisiä mitä itse on. Heh.

Antaa kaikkien kukkien kukkia, mitä väliä.

Nykyihmiset on ottaneet itsensä brändäämisen suomalaisen tosissaan. Itsensä ilmaiseminen kuluttamisen kautta oli koko 90-luvun nuorison tärkein tavoite, korvaten sen arvokeskusteun jota aiemmat sukupolvet olivat nuoruusvuosinaan kokeneet. Ei ehditty miettiä yhteiskunnan epätasa-arvoa kun oli niin kiire miettiä mitä mieltä muut nuoret ovat siitä ja tästä farkkumerkistä, joka oli tietenkin pakko saada. Nuorille tarjottiin aggressiivisesti kuluttamista ratkaisuna kaikkiin ongelmiin. Nyt nämä nuoret ovat niitä jotka sisustavat intohimoisesti, ja jotka ovat sisäistäneet viimeisen päälle sen, että nimenomaan heidän valintansa kuluttajina määrittelevät heidät ihmisinä muiden silmissä. Sisustuksessa on korostettava asioita joiden kautta on muiden silmissä tyylikäs ja aikaansa seuraava, ylemmässä sosioekonomisessa luokassa, persoonallinen (mutta ei liian persoonallinen, herran tähden, auta armias jos seinältä löytyy yksikin mummon tekemä ristipistotyö, kuinka noloa!) ja kaikin puolin kuitenkin riittävän hajuton ja mauton ettei vaan ärsytä ketään. Ja koska sisustus ilmaisee kontrollia ja elämähallintaa, siinä ei tietenkään saa näkyä, että taloudessa asuisi mieskin. Tai lapsia. Tai lemmikkejä. Ehei, koti on naisen kontrollissa oleva tila.

Kotia sisustetaan toisia ihmisiä varten, ei itseä varten, ja siksi se on niin arka aihe. Ihmiset ovat jatkuvassa epävarmuudessa siitä, ilmaisevatko he sisustuksella oikeita asioita.

Mulle on aivan sama kuinka muut sisustaa kotinsa, mutta mä en halua valkoista kotia. Kyse ei ole kateudesta vaan en vain yksinkertaisesti pidä valkoisesta sisustuksesta. Mä pidän enemmän tummemmista sävyistä. En nyt siis mistään synkästä kuitenkaan.

Meillä on 50-luvulla rakenettu rintamamiestalo, mutta ei tämä mikään rötiskö ole jos joku niin kuvittelee. Talon ovat edelliset omistajat pitäneet hyvässä kunnossa ja olivat remontoineet taloa. Ihan itse kuitenkin valittiin suurimpaan osaan huoneista tapetit/maalit sekä laminaatit. Jos oltaisiin haluttu valkoista, niin ei se olisi ollut kuin ostaa sitten sen värisiä materiaaleja. Sohvakalusto on tummanharmaa ja ostettu tähän taloon eli senkin olisi helposti voinut ottaa toisen värisen.

Vaikka voittaisin lotossa ja rakennuttaisin uuden ison talon niin sinne ei tulisi vitivalkoista sisustusta. :D Huvittavaa ja ärsyttävää, että aina vedetään mukaan kateuskortti jos joku ei pidä samasta.

No, sitä minäkin! Ottamatta nyt sen kummemmin kantaa mihinkään värimaailmaan, niin mitä vatun väliä sillä on minkälainen tai värinen sisustus jollakin on? Ei sun itse siellä tarvi asua, niin so what, vaikka olis pa*kaa pitkin seniä. Mä en voi tajuta toisten asioihin puuttumista tai arvostelemista. Mulle on ainakin yks vatun hailee, mitä joku ajattelee mun kämpästä (en sitä tosin julkisesti edes esittele). Mä asun täällä, eikä muitten tarvi, niin sillä ei ole mitään merkitystä. Jos ei pysty kylässä käymään, niin fine. Ei sellasten nirppisten tarvi sit enää tullakaan.

No voi hyvä tavaton. Ei tässä nyt kukaan ole väittänyt, että valkoista väriä joku kadehtii, vaan sitä, että jonkun koti nyt selvästi sisustuksellinen. Lisäksi on puhuttu siitä, että yleensä mielletään, että näissä vaaleissa uusissa kodeissa asuu "parempi porukka" ja se olisi ns kateuden aihe..se sosioekonominen asema itsessään, jota ehkä ilmennetään muun muassa sisustuksella... ei se valkoinen vernetin astiakaappi itsessään.

Näin se on, eikä pitäs olla yhdellekään aikuiselle mikään draaman paikka jos kaikki muut ei olekaan identtisiä mitä itse on. Heh.

Antaa kaikkien kukkien kukkia, mitä väliä.

Tuosta päästäänkin sitten siihen, että kaikki eivät välttämättä koskaan kasva aikuisiksi.
Lapset opettelevat elämää, siinä oppiessaan he loukkaavat toisiaan mm. arvostelemalla kavereitaan, koska eivät vielä tunnista kovin selkeästi mitä suustaan saa suoltaa ja mitä ei. Kunnes tosiaan joku aikuinen puuttuu siihen.
Sama hiekkalaatikkomeininki jatkuu vielä aikuisenakin, eli mun iskä/pyörä/kaveri/äippä/jne on parempi kun sun.

No voi hyvä tavaton. Ei tässä nyt kukaan ole väittänyt, että valkoista väriä joku kadehtii, vaan sitä, että jonkun koti nyt selvästi sisustuksellinen. Lisäksi on puhuttu siitä, että yleensä mielletään, että näissä vaaleissa uusissa kodeissa asuu "parempi porukka" ja se olisi ns kateuden aihe..se sosioekonominen asema itsessään, jota ehkä ilmennetään muun muassa sisustuksella... ei se valkoinen vernetin astiakaappi itsessään.

Siis häh. Oikeastiko joku laittaa ihmisiä kategorioihin vielä tänäkin päivänä.
Oikeastiko joku vielä lokeroi ihmisiä näihin hyvä,parempi, paras tai tosi huono -yleistyksiin?

Mielikuvat ovat ihan eri asia kuin oikea todellisuus. Mielikuvat perustuvat luulotteluun ja luultuun asioiden laitaan.
Todellisuus perustuu taas faktoihin ja siihen, mikä on oikeasti totta.

Sisustuksellisia koteja voi olla muitakin kuin ne valkoiset. Näissä keskusteluissa aina jotenkin tulee esille se, että joidenkin mielestä vain ne valkoiset kodit ovat oikeasti sisustettuja ja muihin on vain lätkitty sitä sun tätä tavaraa.

Sisustuksellisia koteja voi olla muitakin kuin ne valkoiset. Näissä keskusteluissa aina jotenkin tulee esille se, että joidenkin mielestä vain ne valkoiset kodit ovat oikeasti sisustettuja ja muihin on vain lätkitty sitä sun tätä tavaraa.

Enemmän varmaan haettiin sitä, että ne valkoiset kodit yhdistetään niihin "parempiin ihmisiin" ja se aiheuttaa kokonaisuudessaan ärsytystä ja kateutta.

Yhteistyössä