Onko muilla puolisoita jotka ei osallistu mihinkään missä pitää itse olla osallisena/ esiintyvänä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Mieheni ei osallistu mihinkään missä pitää olla itse esillä, edes tosi helpoissa lasten asioissa: lapsen puheterapeutilla missä viitotaan tai tehdään harjoituksia, koululaisen urheilukisassa missä aikuisetkin voi osallistua, lapsen kerhossa mukana lapsi-aikuinen musiikki hetkessä, lasten kanssa lautapelissä missä pitää esittää jotain eläintä yms... esimerkkejä on paljon asioista, jotka eivät ole viisautta vaativia mutta puolisolleni tosi isoja kynnyksiä ylittää, on tosi epävarma kaikenlaisessa esiintymisessä, missä on millinkään mahdollisuus tehdä virheitä tai nolata itsensä... vaikkei sitä kukaan muu pahalla katsoisikaan. Ei suostu tuon laatuisiin ollenkaan, saan tehdä ne yksin. Onko muilla samanlaista?

Ei onneksi. Mies konttaa pitkin lattioita "ratsuna", pelleilee, höpsöttelee yms lasten kanssa. Muuten kyllä on vakava ja erittäin tarkka ulkonäkönsä ja vaikutelmansa suhteen.

Molemmat osataan laittaa itsemme likoon mutta ymmärrän oikein hyvin niitä jotka niin ei halua tehdä. Monet aikuiset vihaavat kaikenlaista leikkimistä, kokevat olevansa siinä naurettavia ja kömpelöitä. Heille on yhtä painajaismaista osallistua hääleikkiin tai möyriä käärmeenä satujumpassa, he eivät saa siitä mitään vaan odottavat vain hetkeä jolloin saa taas olla aikuinen. Tiedän montakin tällaista aikuista, jotka ovat hirveän tarkkoja siitä että eivät vain millään lailla joutuisi naurunalaiseksi tai noloon tilanteeseen. Usein siellä takana on joku häpeän pelko ja epäluottamus toisten ihmisten hyväntahtoisuuteen.

Minä en mielelläni osallistu mihinkään missä pitäsi olla ns. näkyvillä. Lasten vanhempainillat, tapahatumat aivan tuskaa...Kyllä minä lastenin kanssa kotona leikin ja touhuan mutta kaikki julkisella paikalla tapahatuvat jutut ovat aivan tuskallista touhua

Minä! Kyllä mä lapsen puheterapiaan tms osallistuisin ehdottomasti ja silloin lapsi oli pieni niin puistossa laskin mäkeä mukana, mutta mä en olisi voinut kuvitellakaan osallistuvani mihinkään äiti-lapsi toimintaan.
Kaikenlainen esillä oleminen on hirveintä mitä tiedän. En mielelläni osallistu esim häihin, ellei ole ihan "pakko" ja kieltäytyisin hääleikeistä. En osallistu koskaan esim kimpun heittoon.
Tanssimista inhoan. En voisi kuvitellakaan olevani niin rohkea, että tanssisin jossain. Edes pienessä kännissä.

Ymmärrän kyllä että ihmisillä on pelkoja ja epävarmuuksia, eniten tämä surettaa tuon lapsen puheterapian suhteen... joudun tekemään yksin kaiken missä lapsen kanssa pitää harjoitella puheterapeutin nähden, tehdä tehtäviä, viittoa... ja sama epävarmuus viittomisen kanssa jatkuu kotonakin, mies ei viito lapsen kanssa täällä eikä muuallakaan. Kokee sen hankalaksi ja kiusalliseksi, ei edes harjoittele niitä...joten mä vaan ymmärrän.. monessa asiassa ymmärrän mutta tuossa menee yli...

Molemmat osataan laittaa itsemme likoon mutta ymmärrän oikein hyvin niitä jotka niin ei halua tehdä. Monet aikuiset vihaavat kaikenlaista leikkimistä, kokevat olevansa siinä naurettavia ja kömpelöitä. Heille on yhtä painajaismaista osallistua hääleikkiin tai möyriä käärmeenä satujumpassa, he eivät saa siitä mitään vaan odottavat vain hetkeä jolloin saa taas olla aikuinen. Tiedän montakin tällaista aikuista, jotka ovat hirveän tarkkoja siitä että eivät vain millään lailla joutuisi naurunalaiseksi tai noloon tilanteeseen. Usein siellä takana on joku häpeän pelko ja epäluottamus toisten ihmisten hyväntahtoisuuteen.

En mä tiedä onko kyse siitä, että aikuinen kokee tulevansa nolatuksi... ehkä kaikki ei vaan saa mielihyvää heittäytyessään sellaiseen, jota ei koe itselleen omaksi.

En minäkään mieluusti ole esillä, enkä varmasti osallistu hääleikkiin tai möyri käärmeenä satujumpassa. Ihan vaan siksi, että minä en halua. Itseni nolaaminen minua ei siltikään pelota. Sen onnistun tekemään kovin monin muin tavoin säännöllisesti.

Ymmärrän kyllä että ihmisillä on pelkoja ja epävarmuuksia, eniten tämä surettaa tuon lapsen puheterapian suhteen... joudun tekemään yksin kaiken missä lapsen kanssa pitää harjoitella puheterapeutin nähden, tehdä tehtäviä, viittoa... ja sama epävarmuus viittomisen kanssa jatkuu kotonakin, mies ei viito lapsen kanssa täällä eikä muuallakaan. Kokee sen hankalaksi ja kiusalliseksi, ei edes harjoittele niitä...joten mä vaan ymmärrän.. monessa asiassa ymmärrän mutta tuossa menee yli...

No joo. Kyllä minäkin tuollaiseen osallistun, kuten miehinikin tekisi. Mutta sä voit koittaa ajatella asiaa toisinpäinkin. Mitä jos sinua painostettaisiin tekemään jotain, josta koet suurta ahdistusta? Sen lisäksi miehesi vielä syyllistäisi sinua siitä?
Jos tällainen on sinulle luontevampaa, niin mikset sinä voisi olla näissä jutuissa vetovastuussa? Ehkä miehesi sitten tekee jotain sellaista, jota sinä et mieluusti tee?

No joo. Kyllä minäkin tuollaiseen osallistun, kuten miehinikin tekisi. Mutta sä voit koittaa ajatella asiaa toisinpäinkin. Mitä jos sinua painostettaisiin tekemään jotain, josta koet suurta ahdistusta? Sen lisäksi miehesi vielä syyllistäisi sinua siitä?
Jos tällainen on sinulle luontevampaa, niin mikset sinä voisi olla näissä jutuissa vetovastuussa? Ehkä miehesi sitten tekee jotain sellaista, jota sinä et mieluusti tee?

Eipä tule mieleen mitään tuollaista mitä en voisi tehdä.... osaan/ tykkään heittäytyä mukaan lasten asioihin, leikkimielisiin kilpailuihin ja kaikki lasten asiat ovat niin tärkeitä mm. puheterapia etten voisi kuvitellakaan sysääväni niitä vain toiselle vanhemmalle. Onhan se lapsellekin mukavaa nähdä että kumpikin vanhempi osallistuu tasapuolisesti puheen opetteluun ja viittomiseen...lapselle on suuri ongelma kun ei voi jutella isän kanssa viittoen kun tämä ei ymmärrä mitä lapsi viittoo... :(

Eipä tule mieleen mitään tuollaista mitä en voisi tehdä.... osaan/ tykkään heittäytyä mukaan lasten asioihin, leikkimielisiin kilpailuihin ja kaikki lasten asiat ovat niin tärkeitä mm. puheterapia etten voisi kuvitellakaan sysääväni niitä vain toiselle vanhemmalle. Onhan se lapsellekin mukavaa nähdä että kumpikin vanhempi osallistuu tasapuolisesti puheen opetteluun ja viittomiseen...lapselle on suuri ongelma kun ei voi jutella isän kanssa viittoen kun tämä ei ymmärrä mitä lapsi viittoo... :(

Ei tule mitään sellaista mieleen, missä miehesi olisi parempi ja hyödyllisempi lapsellenne kuin sinä?
Kysyisin, että oppiiko lapsesi puhumaan joskus tulevaisuudessa ilman viittomia kuitenkin? Vai onko hänellä esim. kuulo tai puhevamma, jonka vuoksi hän ei koskaan tule puhumaan?

Mä nyt en halua loukata, mutta mun mielestä sä liiottelet tilannetta (mikäli siis on oletettavissa, että lapsenne puhuu jonain päivänä).

Mitäköhän nää innoissaan osallistuvat sit tekisivät, kun kaikki päättäisivät yllärinä tunkea jonnekin himputin urheilukentälle hippokisoihin osallistumaan ja kannustamaan penskojaan. Saattais tulla turhan paljon tungosta.

Ollaan vaan tyytyväisiä, että on niitäkin jotka viihtyvät kskenään tai jopa yksin omalla pihalla tai umpikorvessa.

Painosta miestä edes opettelemaan, mitä ne viittomat tarkoittaa ilman, että hän itse viittoo. Tärkeintähän tuossa on, että lapsi saa itsensä ymmärretyksi tavalla tai toisella. Oletan, että lapsella ei kuitenkaan ole kuulovammaa, minkä takia vastapuolenkin pitäisi osata viittoa.

Meillä minä hoidin puheterapiakäynnit. Mies oli mukana niin viittomakurssilla kuin myöhemmin kotiopetustunneilla, mutta ei hän hirveitä itse oppinut viittomaan, usein pyysi minua tulkkaamaan, mitä lapsi tarkoittaa viittomillaan. Minä noita viittomia opettelin paljonkin ja opetin lapselle. Minun lisäkseni lähinnä päiväkoti ja puheterapeutti käytti noita viittomia.

Meidän osalta nuo viittomat ovat jo historiaa.

noh siis jos lavalle pitäisi mennä kaikkie neteen niin vamrasti meittisin liikaa siinä tilanteesa. muuten kyl tulee heittäydyttyä.

tohon viittoma hommaan kun olin hoitokodissa duunis viittomakielisten niin joo oli hankalaa oopetella kun tein aina sen ei peilikuvana noh se opettaja sitten tokas et kun teet ne tavaart miimikkona esim avaat kaapin nin teet käsillä kaapin kuvan ja nupin ja aukaset sen ei puhtainta tyyliä tietty mut silläkin pääs pitkälle.
mut joo heittäytiminen on jsut sitä et ei liikaa meiti mitään sit muuten lämpenee se sydänkin kun se on sitä vapaata kaikesta menoo ja tuo voimaa :)

Mieheni ei osallistu mihinkään missä pitää olla itse esillä, edes tosi helpoissa lasten asioissa: lapsen puheterapeutilla missä viitotaan tai tehdään harjoituksia, koululaisen urheilukisassa missä aikuisetkin voi osallistua, lapsen kerhossa mukana lapsi-aikuinen musiikki hetkessä, lasten kanssa lautapelissä missä pitää esittää jotain eläintä yms... esimerkkejä on paljon asioista, jotka eivät ole viisautta vaativia mutta puolisolleni tosi isoja kynnyksiä ylittää, on tosi epävarma kaikenlaisessa esiintymisessä, missä on millinkään mahdollisuus tehdä virheitä tai nolata itsensä... vaikkei sitä kukaan muu pahalla katsoisikaan. Ei suostu tuon laatuisiin ollenkaan, saan tehdä ne yksin. Onko muilla samanlaista?

En minäkään tykkää missään koululaisten urheilukisassa osallistua tekopirteiden isien ja kaahottavien mammojen kanssa, enkä tykännyt koskaan kerhoista, joissa aikuisten täytyy laulaa jotain ärsyttäviä rallatuksia. Eikä ole kyse siitä, että pelkäisin nolaavani itseni enkä ole epävarma esiintymisen suhteen, yksinkertaisesti vaan en tykkää muiden, itselleni yhdentekevien aikuisten kanssa leikkimisestä. Kyllä kotona tykkään hassutella ja lauleskella lasteni kanssa, mutta vihaan sellaista ryhmätoimintaa, missä on muita vanhempia. Kaikkein pahin painajainen on sellainen, jossa pitää ottaa kontaktia niihin muihin vanhempiin "leikin lomassa". En mä halua pitää kädestä kiinni jotain random tyyppejä ja kiertää piirileikkiä :O

Niin, eli ehkä miehesi ei vaan tykkää tuollaisista jutuista.

Tosin puheterapia on sellainen, mikä vaan täytyy tehdä. Se on ikään kuin miehesi tehtävä vanhempana, koska se on lapselle hyväksi. Ja sehän ei ole esiintymistä edes. Mutta jos miehesi ei tee sitä kunnolla, niin hyöty jää vajaaksi. Keskustelkaa asiasta. Itse varmaan sitten menisin sinne puheterapiaan jos mies ei vaan suostuisi, mutta hän saisi kyllä vastaavasti tehdä jotain muuta - ei siksi, että se itselleni olisi vastenmielistä, vaan siksi ettei vanhempi voi noin vaan valikoida asioita ja tehdä lapsiin liittyen vain itselleen mieleisiä juttuja.

Olen taas vastarannankiiski mutta...

Jotkut vieraiden edessä esiintymiset ja yleisurheilukentällä pyörimiset ymmärrän, että ne tuntuu tuskalta. Jo joku vanhempainiltakin on monilla jännittynyttä kyräilyä.

Mutta että ei heittäydy oman lapsen kanssa lautapelissä tai viito lapselle?
Oma lapsi on maailmassa viimeinen jonka edessä tarttee jännittää tai kokea suorituspaineita. Meni syteen tai saveen, lapsi rakastaa isäänsä.

Onko miehesi vaan ummikko tai megajuntti? Onko sen kotona osallistuttu mihinkään, puhutaanko siellä asioista avoimesti?

Arvostaako sun mies viittomia? Mulle tulee mieleen että se ei arvosta niitä tai ei näe niitä tärkeinä. Jotkut miehet voi pitää niitä sossujen ja muiden "ämmien" kotkotuksina.

Olen taas vastarannankiiski mutta...

Jotkut vieraiden edessä esiintymiset ja yleisurheilukentällä pyörimiset ymmärrän, että ne tuntuu tuskalta. Jo joku vanhempainiltakin on monilla jännittynyttä kyräilyä.

Mutta että ei heittäydy oman lapsen kanssa lautapelissä tai viito lapselle?
Oma lapsi on maailmassa viimeinen jonka edessä tarttee jännittää tai kokea suorituspaineita. Meni syteen tai saveen, lapsi rakastaa isäänsä.

Onko miehesi vaan ummikko tai megajuntti? Onko sen kotona osallistuttu mihinkään, puhutaanko siellä asioista avoimesti?

Arvostaako sun mies viittomia? Mulle tulee mieleen että se ei arvosta niitä tai ei näe niitä tärkeinä. Jotkut miehet voi pitää niitä sossujen ja muiden "ämmien" kotkotuksina.

Mies on juuri tuota mieltä viittomista mitä viimeisenä kirjoitit... olen yrittänyt selittää miehelle myös sitä ettei vanhempana voi vaan valita mieleisiä juttuja ja jättää loput toiselle. Mielestäni tämä puheterapia asia on juuri sellainen missä vanhemman pitäisi tehdä kaikkensa lapsen eteen. Lapsella on puheentuoton erityisvaikeus, toivotaan että oppii puhumaan joskus normaalisti... ja luotan kyllä ammattilaisten arvioon siitä että viittomat on tärkeitä ja tukevat tällä hetkellä hyvin itsensä ilmaisua. Surettaa vaan kun ei voi edes oman isän kanssa jutella tällä hetkellä sillä kielellä mikä on ajankohtainen kun isä ei panosta viittomien opetteluun... ja kyllä se varmaan on kummankin vanhemman tehtävä opettaa niitä lapselle. En vaan voi käsittää miksei mies voi olla 100 % minun apuna asiassa ja täysin tukemassa lasta. Asia on aivan samallatavalla hänen vastuu kun minunkin. Tämä kun ei ole ainut asia mistä valikoi mieleiset vastuut ja jättää mulle suurimman osan kaikkea muuta... siksi olen täysin kyllästynyt kun se ulottuu jo lapsen puheen opettamiseen ja siihen liittyviin asioihin...

• Tykkää
Reactions: Echo
Lapsella on puheentuoton erityisvaikeus, toivotaan että oppii puhumaan joskus normaalisti... ja luotan kyllä ammattilaisten arvioon siitä että viittomat on tärkeitä ja tukevat tällä hetkellä hyvin itsensä ilmaisua. Surettaa vaan kun ei voi edes oman isän kanssa jutella tällä hetkellä sillä kielellä mikä on ajankohtainen kun isä ei panosta viittomien opetteluun... ja kyllä se varmaan on kummankin vanhemman tehtävä opettaa niitä lapselle.
Kaikki ei vaan ole viittojia, ei edes kaikki lapset. Toisilla on kuvakortit käytössä, mutta viittomien etu on, että ne kulkevat aina matkassa. Ainoa haittapuoli on, että meillä ainakin lapsi tahtoi talvella riisua rukkaset pois, kun hänellä oli jotain asiaa.

Alkuun tuolla puheterapiassa keskitytään noihin viittomiin, jotta lapsi saa keinon millä saa itsensä ymmärretyksi. Muita keinoja ovat ilmeet, eleet, kuvat... Monethan väittävät, että kyllä se lapsi rupeaa puhumaan, jos häneltä ei suostuta ymmärtämään muuta kuin puhetta, mutta tuo on kaikista pahin, mitä lapselle voi tehdä. Tao sille miehellesi päähän, että hänen pitää edes opetella, mitä ne lapsen oppimat ja käyttämät viittomat tarkoittavat. Ei se niin haittaa, vaikkei mies viittoisikaan, kunhan puhuu lapselle ja myötäilee lapsen viittomia, kuten, että " ai, haluat maitoa". Itse viittomiahan voi oppia vaikka netistä, tässä oma suosikkipaikkani, mistä meidän lapset on niitä saaneet opetella
http://aineisto.viittomakielinenkirjasto.fi/lastenviittomasanakirja/index.html
Uskallan jopa väittää, että puheterapeutit eivät ole edes niitä parhaita viittomien opettajia, eron huomaa, kun pääsee viittomakielen tulkin opetukseen. Minä suosittelen sinua kokoamaan listaa sanoista, joita tunnet tarvitsevasi lapsen kanssa ja kyselet niitä siellä puheterapeutilla tai etsi netistä. Apuna voi käyttää vaikka viittomasanakirjaa
http://suvi.viittomat.net/
Itse suosin videoita, kuvista voi olla hankala hahmottaa liikkeiden suuntaa ja merkitys voi olla ihan muuta kuin on tarkoitus. Pelkkä tukiviittomien opettelu on kuin vieraan kielen opettelua, mutta viittomat ovat hyvin kuvaavia, meillä lapsi käytti muutamista asioista ihan oikeaa viittomaa ennen viittomien opettelua eli meillä oli itsestäänselvyys, että lapsi opettelee niitä viittomia. Aikuiselle viittomien ymmärtämistä ja oppimista helpottaa se, että selitetään, mistä se viittoma tulee, kuten auto on, että väännetään rattia ja istua kuvaa sitä kuinka istahdetaan penkin päälle ja polvet ovat penkin reunalla.

Puheterapeutithan yleensä korostavat sitä, että viittomat tippuvat pois käytöstä, kun niitä ei tarvita. Kun lapsi huomaa pelkän puheen riittävän siihen ymmärretyksi tulemiseen, niin viittomat jäävät vähemmälle, kun ne kuitenkin ovat aikaa vievempiä. Meillä ensimmäiseksi opitut (värit) pysyivät kaikista pisimpään matkassa ja meidän lapsi on viittonut jopa lausetasolla, jota kovin monet eivät tee. Meillä on puhe opeteltu puheterapeutilla ihan äänne äänteeltä ja kirjain kirjaimelta. Vuosia siihen meni ja kovaa työtä, toistoja on varmaan tehty miljoonia. Nykyään puhe on ihan ymmärretävää, sanavarasto on pieni verrattuna samanikäisiin ja jotkut äänneyhdistelmät sanassa voi joskus tuottaa vaikeuksia.

Alkuvaihe puheterapiassa on usein turhauttavan tuntuista, kun itse odottaa jotain nopeaa apua siihen puheentuottamiseen, mutta siellä opetellaan vaan viittomia itse puheentuottoa ei paljoakaan, jotain pieniä yksittäisiä harjoituksia.

Jaksamisia! Teillä on varmasti pitkä tie edessä. Yritä olla katkeroitumatta miehelle, vaikkei hän kaikessa olisikaan niin aktiivisesti mukana. Suosittelen vielä käymään sopeutumisvalmennuskurssilla, jos sellaiseen vaan on mahdollisuus

Yhteistyössä