Aiotko ottaa influenssarokotteen tänä talvena?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Itse en aio. Viime vuonna me muutamat työpaikalla, jotka emme sitä ottaneet, olimme ainoita, jotka eivät saaneet influenssaa. Rokotehan ei suojannut juuri siltä virukselta, joka sitten oli dominoivin, mutta itse ajattelen, että se laski immuniteettia juuri sen verran että rokotteen ottaneet sairastuivat herkemmin. Toki kaikki saattoi olla myös ihan sattumaa. Myös omassa lähipiirissäni olin ainoa joka sitä ei ottanut, ja myös ainoa joka säilyi terveenä koko talven. Tilastollista sattumaa tietenkin tämäkin.
Itse ajattelen, että jos vaihtoehtona on sairastaa, tai ottaa rokote, kärsiä sen sivuvaikutukset ja sitten kuitenkin sairastaa, niin parempi olla ottamatta rokotetta. Enkä siis ole rokotevastainen, olen huolehtinut hyvin koko perheen rokotesuojasta.

Itse en aio. Viime vuonna me muutamat työpaikalla, jotka emme sitä ottaneet, olimme ainoita, jotka eivät saaneet influenssaa. Rokotehan ei suojannut juuri siltä virukselta, joka sitten oli dominoivin, mutta itse ajattelen, että se laski immuniteettia juuri sen verran että rokotteen ottaneet sairastuivat herkemmin. Toki kaikki saattoi olla myös ihan sattumaa. Myös omassa lähipiirissäni olin ainoa joka sitä ei ottanut, ja myös ainoa joka säilyi terveenä koko talven. Tilastollista sattumaa tietenkin tämäkin.
Itse ajattelen, että jos vaihtoehtona on sairastaa, tai ottaa rokote, kärsiä sen sivuvaikutukset ja sitten kuitenkin sairastaa, niin parempi olla ottamatta rokotetta. Enkä siis ole rokotevastainen, olen huolehtinut hyvin koko perheen rokotesuojasta.

Olen ottanut niin kauan kuin rokotetta on saanut sen pienen piston. Kertaakaan sen jälkeen en ole flunssassa ollut. Piste!

En ole ikinä ottanut enkä ota. En muista milloin olisin ollut sairaana. Flunssakausina jos tuntuu, että tauti tulee päälle, otan reilusti c-vitamiinia ja imeskeltäviä sinkkitabletteja. Näillä mennään.

Kun oli pieni vauva, otettiin koko perhe, mutta olisko se ollut just se kun sairastin tavallista pahemman flunssan. En ole ikinä kuumeessa ja sillon olin. En sillom miettinyt tarkemmin niiden yhteyttä. Sen jälkeen ei ole otettu, koska lapset ja minä pelätään piikkejä. Eipä ole ihmeemmin tyrkytetty enkä ole ollut sen jälkeen kuin tavallisessa flunssassa.

Ajattelen tällasten kausirokotteiden olevan lääkefirmojen bisnestä ja eikös jossain ollut että toimii vain jos virys on tietynlainen. Eli vähän tuuria ja turhaa itseksä lääkitsemistä.

Nämä roketekeskustelut todistavat, että tilastotiede ja todennäköisyyskäsitteen ymmärtäminen ovat hepreaa monelle palstamammalle.

Jos esim. 200 000 ihmiselle annettu rokote aiheuttaa ongelmia/sivuoireita 20 ihmiselle mutta pelastaa 2000 ihmisen hengen, pitäisikö rokotus jättää antamatta? Mikä pirullisinta, ne 20 voidaan luultavasti yksilöidä, mutta kahtatuhatta pelastunutta ei.

Nämä roketekeskustelut todistavat, että tilastotiede ja todennäköisyyskäsitteen ymmärtäminen ovat hepreaa monelle palstamammalle.

Jos esim. 200 000 ihmiselle annettu rokote aiheuttaa ongelmia/sivuoireita 20 ihmiselle mutta pelastaa 2000 ihmisen hengen, pitäisikö rokotus jättää antamatta? Mikä pirullisinta, ne 20 voidaan luultavasti yksilöidä, mutta kahtatuhatta pelastunutta ei.

Kuvittelet siis, että ilman influessarokotetta kuolisi Suomessa 2000 ihmistä. Totuus on, että ellei sikainfluessaa vastaan olisi rokotettu, pari heikkokuntoista ihmistä olisi ehkä kuollut, mutta rokote aiheutti kymmenille tai sadoille narkolepsian.

Kuvittelet siis, että ilman influessarokotetta kuolisi Suomessa 2000 ihmistä. Totuus on, että ellei sikainfluessaa vastaan olisi rokotettu, pari heikkokuntoista ihmistä olisi ehkä kuollut, mutta rokote aiheutti kymmenille tai sadoille narkolepsian.

Perustele väitteesi. Tässä vähän päinvastaiseen suuntaan:
http://www.iltalehti.fi/terveys/2016021621129283_tr.shtml

Narkolepsiat aiheuttanut rokote-erä oli ikävä virhe, mutta narkolepsia ei suinkaan ole rokottamisen normaali perusseuraus.

Maailman mittakaavassa inflenssaan kuolee normivuotena noin puoli miljoonaa ihmistä.

Viimeksi muokattu:
Ei ole aikomusta ottaa. Jostain kumman syystä olen onnistunut välttämään influenssat *koputtaa puuta* ilman rokotteiden apua.
Mulla kuuluu päivittäiseen käyttöön C-vitamiini ja luotan vahvasti sen pöpöjä karkoittavaan tehoon (y)

Tänä vuonna todellakin otan. Sairastin influenssan viime talvena ekan kerran elämässäni ja se oli jotain niin järkyttävää että nyt kyllä haen sen rokotteen. Ei pälli kestä uudestaan sitä tuskaa. En yhtään enää ihmettele miks jotkut menehtyy kyseiseen tautiin. On todella raju. Minäkin alle 40 vee hyvässä kunnossa oleva nainen makasin aivan raatona horkassa kolme päivää makkarissa ensi alkuun. Hyvä että jaksoin vessassa käydä. Ja meni varmaan kolme viikkoa että toivuin kokonaan. Väsymys oli jotain aivan uskomatonta. Oisin mielellään menny vaikka sairaalaan hoidettavaksi :D

Ensi viikolla piikille!

Niin mutta.

Mä en mieti tilastoja vaan sitä että olen perusterve ja kestän influenssan jos sen saan ja siksi en rokotetta ota. Lisäksi vielä pahimman influenssakauden vietän lomaillen kotosalla. Riski sairastua on työssäkäyvää pienempi.

Yhteistyössä