Mitä mieltä muuten olet rangaistusten käytöstä kouluissa, päiväkodeissa ja kerhoissa tms?
Järkyttävä ajatus, että opettajat, hoitajat ja kerhotädit siellä suunnitelmallisesti ja tunnekylmästi piinaavat lapsia erilaisilla rangaistus-/kuritusmenetelmillä? Aiheuttaen lasten tunne-elämän järkkymisen, luottamuksen katoamisen rangaistuksen antavaan tahoon jne tai mitä nyt tällaisesta ääritouhusta voi aiheutuakaan.
Nykyinen koululaitos ei juurikaan voi rangaista millään. Mulle rangaistus on jotain vakavampaa kuten vankilatuomio tai todella korkeat sakot ja vahingonkorvaukset. Tai lapsen fyysinen kurittaminen tms.
Sensijaan kasvatuksessa ja kouluissa käytettävät kurinpitokeinot on enemmänkin seurauksia kuin rangaistuksia. Siis minun näkemykseni mukaan.
Kyllä, minusta seurauksia pitää koitua niin hyvässä kuin pahassa. Se on osa yhteiskuntaan kasvamista ja sosialistumista. Sellainen myös kasvattaa aikuisuutta varten. Minusta niissä seurauksissa vaan pitää olla jotain järkeä. Esim. jäähyttäminen tai jonkun tuolin kääntäminen ruokapöydässä on ihan bullshittiä.
Se ei silti tarkoita sitä, ettäkö minusta lapset saisivat käyttäytyä miten tahansa tai tehdä mitä tahansa ilman seurauksia.
Mun kanssa ei vaan perseillä. En mä siihen tarvitse sen kummempia kurinpitokeinoja. Ja ei, minulla ei myöskään ole erityisen kilttejä lapsia enkä niistä sellaisia haluakkaan. Mä tykkään, että lapset osaa kyseenalaistaa ja uskaltaa olla erimieltä.