Hautausmaalla työskennelleet

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Minkälaista työ oli? Minkälainen perehdytys, työpäivien pituus, palkkaus , minkälainen ikähaarukka vai hakeutuu konkurssiin sinne pelkästään nuorisoa? :)
Minulla on aivan eri ammatti, mutta työ kiinnostaisi, kun tykkään olla muutenkin luonnossa.

Hautausmaalla työskentely on ainakin mun mielestä kivaa, joskin vähän yksipuolista. Varsinkin naisille jaettavat työtehtävät voivat olla itseään toistavia: kukkien kastelua, käytävien haravoimista, ruohonleikkurin työntelyä. Toisaalta, jos viihtyy omissa ajatuksissaan niin tuossa kerkeää ainakin ajatella.

Paikasta riippuu, pääseekö ajamaan koneilla tai tekemään luovempaa puutarhurin työtä. Koneiden käyttöön perehdytetään tarvittaessa. Muu perehdytys tulee siinä samalla, kun työtehtäviin ruvetaan. Ei ole rakettitiedettä. Kunhan osaa istuttaa kasvit oikein päin. Tietty auttaa, jos erotat samettikukan begoniasta.

Palkka määräytyy yleensä KirvesTesin mukaan, siihen vaikuttaa työtehtävien lisäksi työkokemus ja koulutus. Itse sain 1700€/kk brutto mutta mulla on aika paljon alan kokemusta ja tutkinto. Olin työpaikan parhaiten tienaavia.

Työ on fyysisesti yllättävän kuormittavaa. Siihen kun lisää vaihtelevat sääolot niin kaikki ei tätä jaksa. Tosin raskaita päiviä kompensoi työsuhteiden lyhyys. Montaa työntekijää ei palkata koko kaudeksi. Kouluttamaton, alalla uusi saa todennäköisemmin parin kuukauden sopimuksen.

Eroja paikkakuntien välillä on paljon niin ilmapiirin, työtapojen kuin käytännön järjestelyjen kanssa. Esim. joillain hautausmailla saa työvaatteet ja kengät talon puolesta, joillain pitää tuoda omat.

Alalta löytyy kaikenlaista porukkaa, on yliopisto-opiskelijoita kesätöissä, kivimiehiä, puutarhureita, monenlaisia elämäntaiteilijoita ;) Käy ihmeessä kokeilemassa, jos voit!

Hautausmaalla työskentely on ainakin mun mielestä kivaa, joskin vähän yksipuolista. Varsinkin naisille jaettavat työtehtävät voivat olla itseään toistavia: kukkien kastelua, käytävien haravoimista, ruohonleikkurin työntelyä. Toisaalta, jos viihtyy omissa ajatuksissaan niin tuossa kerkeää ainakin ajatella.

Paikasta riippuu, pääseekö ajamaan koneilla tai tekemään luovempaa puutarhurin työtä. Koneiden käyttöön perehdytetään tarvittaessa. Muu perehdytys tulee siinä samalla, kun työtehtäviin ruvetaan. Ei ole rakettitiedettä. Kunhan osaa istuttaa kasvit oikein päin. Tietty auttaa, jos erotat samettikukan begoniasta.

Palkka määräytyy yleensä KirvesTesin mukaan, siihen vaikuttaa työtehtävien lisäksi työkokemus ja koulutus. Itse sain 1700€/kk brutto mutta mulla on aika paljon alan kokemusta ja tutkinto. Olin työpaikan parhaiten tienaavia.

Työ on fyysisesti yllättävän kuormittavaa. Siihen kun lisää vaihtelevat sääolot niin kaikki ei tätä jaksa. Tosin raskaita päiviä kompensoi työsuhteiden lyhyys. Montaa työntekijää ei palkata koko kaudeksi. Kouluttamaton, alalla uusi saa todennäköisemmin parin kuukauden sopimuksen.

Eroja paikkakuntien välillä on paljon niin ilmapiirin, työtapojen kuin käytännön järjestelyjen kanssa. Esim. joillain hautausmailla saa työvaatteet ja kengät talon puolesta, joillain pitää tuoda omat.

Alalta löytyy kaikenlaista porukkaa, on yliopisto-opiskelijoita kesätöissä, kivimiehiä, puutarhureita, monenlaisia elämäntaiteilijoita ;) Käy ihmeessä kokeilemassa, jos voit!
Minkähänlaiset tauot mahtavat olla , ja onko siellä ns "valvojaa", pomoa tms kyyttäämässä esim jos tulee jokin ongelma vastaan tai keltä kysyä esim apua :) ja ilmeisesti melko itsenäistä hommaa on, kaikilla oma vastuualue?

Kahdeksan kesää hautausmaan kausityöntekijänä.... Jos tykkäät tehdä töitä ulkona suht pienellä palkalla( en kyllä päässyt 1700€ vaikka oli työkokemusta ja puutarhurin koulutus), olla luonnossa eivätkä äärisääolosuhteet- koko päivän kestävä sade/ armoton helle/ kevään/ alkusyksyn pikkupakkaset ole sinulle muuta kuin pukeutumistekninen kysymys, ja pärjäät itikoitten ym. öttiäisten kanssa, tervemenoa kokeilemaan! Riippuu tosi paljon seurakunnan ja hautausmaan koosta, millaiseksi työ muodostuu. Itse olin suurehkossa seurakunnassa. Teimme töitä pareittain, kesä- elokuussa lisänä oli 1 " kesätyttö /- poika" ( kesätyöntekijät, opiskelijoita)Ja työkausi siis toukokuun alusta syyskuun loppuun, alkaen hautausmaan haravoinnista ja kukkien istutuksesta kukkien nostamiseen pois ja syysharavointiin. Työpari, vanhempi työntekijä neuvoi työt ja viikottaisen työrytmin. Riippuu taas seurakunnasta, missä määrin saa työvaatetusta, me saimme silloin kumisaappaat ja sadeasut ja kumi- ym. työhanskoja. Itse tykkäsin kovasti työstäni, vain työn kausiluonteisuus sai lopulta vaihtamaan alaa.

Mulle ei palkka ole pääasia mutta saako työn puolesta jonkinlaista varustusta( kengät , vaatteet asteelle). Ymmärrän että helteellä tai sateella ei ole ehkä ihanin työskennellä.
Tottakai saa, olen "kymppinä" hautausmaalla, opastan kesäduunareita "voin sanoa että kaikenmoisia vipeltäjiä olen nähnyt" Homma on lepposaa ja porukka yleensä mukavaa. hautausmaalla ei kuitenkaan olla missään minihaneessa vaikka olisi kuuma päivä. Hautausmaavitsejä "nyt lämpenee" ne jätetään kahvihuoneeseen 🤣 kannataa varautua siihen, että kun haravoi, saattaa luita tarttua heinien seassa. Se kyllä neuvotaan miten toimia, kun näin tapahtuu 🥵😂 Niin tulee tapahtumaan, jännä miten ne luut pynkeää sieltä haudasta pinnalle 😂 kesäduunarit saa tosi surkeeta palkaa, jos on on näitä kuukauden duunareita, tonni käteen ja onnea matkaan. Mä teen kaikenlaista, siis kaivan haudat, oion vinksalleen menneet hautakivet välillä jeesaan "polttamossa" Palkka kuitilla "eikä kylläö toimenkuvalla" mennnä baariin alfa uroksena. Palkkakuitissa kaikkien lisien jälkeen seisoo 2500 ekee että ei tällä kuuhun mennä. Mutta teen työtä millä on tarkoitus 🎅🏿

Tottakai saa, olen "kymppinä" hautausmaalla, opastan kesäduunareita "voin sanoa että kaikenmoisia vipeltäjiä olen nähnyt" Homma on lepposaa ja porukka yleensä mukavaa. hautausmaalla ei kuitenkaan olla missään minihaneessa vaikka olisi kuuma päivä. Hautausmaavitsejä "nyt lämpenee" ne jätetään kahvihuoneeseen kannataa varautua siihen, että kun haravoi, saattaa luita tarttua heinien seassa. Se kyllä neuvotaan miten toimia, kun näin tapahtuu Niin tulee tapahtumaan, jännä miten ne luut pynkeää sieltä haudasta pinnalle kesäduunarit saa tosi surkeeta palkaa, jos on on näitä kuukauden duunareita, tonni käteen ja onnea matkaan. Mä teen kaikenlaista, siis kaivan haudat, oion vinksalleen menneet hautakivet välillä jeesaan "polttamossa" Palkka kuitilla "eikä kylläö toimenkuvalla" mennnä baariin alfa uroksena. Palkkakuitissa kaikkien lisien jälkeen seisoo 2500 ekee että ei tällä kuuhun mennä. Mutta teen työtä millä on tarkoitus
Missähän seurakunnassa asiat on noin huonosti mukamas?

Yhteistyössä