2v kestänyt järkyttävä kutina - mitä tämä voi olla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Minulla on ollut jo 2v järkyttävää ja pistelevääkin ihon kutinaa. Kutinaa on joka paikassa varpaista päänahkaan, pahiten kutinaa ja pistelyä on kasvoissa kulmakarvoissa, sierainten reunoilla ja silmien lähellä, kyljissä, selässä, korvakäytävissä ja reisissä ja säärissä ja käsivarsissa ja päänahassa. Ainoat osat jotka ei kutise on suun sisäpuoli ja pakarat+intiimialueet ja sormet.
Olen huomannut että ihollani on ollut saman 2v aika usein jotain mustia minimaalisia pisteitä jotka on siis ihon pinnallisina irrallisina hippusina. Yleensä jos joku paikka kutiaa ja pyyhin sormenpäällä kutinkohtaa niin sormenpäähän jää näitä mustia pisteitä. Erityisen paljon noita hippuja on silloin esillä ihon pinnalla jos alan rasvata ihoa perus kosteusvoiteella. Paljaalla silmällä tai suurennuslasilla ei erota kuin mustan pyöreän hippumaisen muodon eikä nämä hiput/pisteet liiku.
Olen lääkärille kertonut noista hipuistakin mutta hän sanoi ettei lääketiede tunne sellaista oiretta eikä se voi liittyä kutinaan
Olen 100% varma että se liittyy.

Ihossa ei ole ihottumaa eikä näppyjä tai muita jälkiä - tästä syystä lääkärit nostaneet kädet pystyyn. Täitä ei varmuudella ole ja 2v aikana otettu 5kertaa kattavat verikokeet. Kilpirauhaskokeet, verensokeri, maksa-arvot ym kaikki ok.
Allergioita ei ole eikä muita sairauksia.

Olen kokeillut useita eri antihistamiineja 2v aikana, kortisonia suun kautta, hydrokortisonvoidetta, ihon perus rasvailua ja tehnyt 2 kertaa syyhyhoidon Nix voiteella ja ottanut samalla Stromectol pillerit ja käsittelin kaikki tekstiilit kumuhanskat kädessä. Kutina häipyi noin viikoksi mutta palasi takaisin samanlaisena. En osaa sanoa johtuiko viikon tauko varmasti tästä kokeilusta. 6 eri lääkäriä sanonut ettei voi olla syyhy kun 2 vuoteen ei ole tullut iholle mitään näppyjä.

Kumma sattuma on kuitenkin se että pitkän aikaa olen huomannut että siskolleni jonka kanssa olen tekemisissä usein on ilmaantunut paljon kutisevia näppyjä kasvoihin ja niskaan joita hän raapii kokoajan. Olen monesti kysynyt mitä näpyt ovat ja sisko sanoo että johtuvat vaan meikistä ja hän vaan aina näplää niitä "aikansa kuluksi" kun minusta taas hän raapii niitä jatkuvasti seurassani kuin erittäin pahassa kutinassa ja nypyt rupeutuvat. Nypyt näyttävät sellaisilta joita kuvittelem syyhyn jättävän mutta toisaalta siskolla ei ole näitä nyppyjä kuin kaulasta ylöspäin...

Kutina on niin helvetillistä että on pakko tehdä jotain. Olen käynyt yksityiset ja julkiset lääkärit eikä kukaan ole osannut auttaa kun kuulemma terveennäköistä ihoa on erittäin hankala alkaa tutkimaan. Mistään antihistamiinista ei ole edes hiukkaakaan apua.

Voiko tämä olla kuitenkin se syyhy?

Alkuaikoina kutina oli pelkkää kutinaa ja asteikolla 1-10 voimakkuudeltaan noin 5-6.
Nyt kutina on myös inhottavan pistelevää ja voimakkaampaa. Kutinaa on vähiten öisin ja sentään nukkua saan ilman pahempaa kutinaa.

-Ap

Telkkarissa oli jokin aika sitten (ehkä jo yli vuosi sitten) sarja, jossa kerrotttiin tositarinoita ihmisistä, jotka kärsivät jostain terveysongelmasta, jolle ei millään meinannut löytyä syytä. Lopulta kuitenkin löytyi. Yksi näistä ihmisistä kärsi juuri hirveästä kutinasta, mutta en muista mikä osoittautui syyksi. Enkä muista sarjan nimeä valitettavasti... Ehkä sen saisi kaivettua jostain esille

Karvatupentulehdus? Ihokeliakia? Itse kärsin karvatupentulehduksesta pitkään. Kävin 3 eri lääkärillä jotta sain sen selville. Tosin sitten jälkikäteen eka lääkäri oli jo oikeassa ei vain määrännyt tarpeeksi rasvaa. Rasvaa piti laittaa aamuin illoin koko keholle viikon ajan ja tuubin rasva riitti vain muutamaksi päiväksi ja sen takia tulehdus ei poistunut.

Oletko kokeillut ruokavalion muutoksia? Gluteenit pois?

Siis minä en henkilökohtaisista syistä enää luota pätkääkään yleislääkärien ammattitaitoon. Tai noh, en ainakaan usko siihen, että viitsivät kunnolla tehdä työnsä. Meillä on ollut nyt viime aikoina monia keissejä, jotka on yleislääkäri diagnosoinut aivan metsään. Yksikin tapaus oli sellainen, että jos oltais luotettu lääkärin sanomaan, että vaiva menee itsekseen pois, olisi ollut todella vakavat seuraukset. Onneksi älysimme kääntyä yksityisen lääkärin puolelle ja saatiin paljon parempaa palvelua.

Kokeilisin jättää maitotuotteet sekä gluteiinin min kuukaudeksi pois. Samalla vaihtaisin kosmetiikan sekä pesuaineet hajusteettomiin. Oletko kokeillut jo näitä?

Mulla oli n. kahden-kolmen vuoden aikana aivan järkyttävä kutina säärissä, yöt oliva yhtä helvettiä. Kävin yksityisellla lääkärilla, joka ei tuntuvan tietävän diagnoosia, määräsi vain histamiinia. Oli yhtä kuin ei turhaa, rahat meni. Raavin sääriäni yöllä verille, siihen heräsin. Iho oli terveen näköinen, vain se raju kutina. Yksityislääkäreistä, eli rahanmenosta ei ollut apua. Netistä jotenkin löysin, että voisi liittyä stressiin. Sekin vähän outoa, kun ylimalkaista stresssiä oli ollut vuosikymmentä ennen, josta ei oireita, ja sitten 20 vuotta jälkeen/anoppi. Ainoa, mikä on muuttunut, on ruoka, mitä nykyään on pakko vetää. Jauhelihakin on muuttunut rakenteeltaan hupskeikkaa sellaiseksi, että nyt se pysyy pallona. Haloo??? Lisäksi mua stressaa ihan älyttömästi työtilanne lähtien vuodesta 2015, 2013 oli jo täys hälinä kavereilla, potkuja ja kohti Hesaa, asunnon myyntiä pakosta, lisävelkaa, pieni asunto, työpaikka, ei elämää. Voi vittu.

Kokeilisin jättää maitotuotteet sekä gluteiinin min kuukaudeksi pois. Samalla vaihtaisin kosmetiikan sekä pesuaineet hajusteettomiin. Oletko kokeillut jo näitä?

Kaikkia näitä kokeiltu. Kosmetiikkaa en ole ikinä käyttänyt. Edes ripsiväriä tai hajuvesiä. 2vuotta sitten pyykinpesuaine vaihtui allergia&astmaliiton suosittelemaam hajusteettomaan. Ei ollut vaikutusta.
Eikä ruokavaliollakaan.

Miksei iholta oteta näytettä?

Mutta olen samaa mieltä ettei ole syyhy, koska ei sulla ole niitä rakkuloita, eikä syyhy jätä pakaroita rauhaan ;)

Toinen mulle tuli mieleen pesukone. Onko siellä jotain kasvustoa?
Jos pikkuhousut on ainoat vaatteet ku peset 60asteen lämmössä ja se tappaa pöpöt. Tai vain 60asteen pesu sisältää tarpeeksi huuhteluita että pesuaine huuhtoutuu pois?

Entä vaatekaappi? Ettei ole homeessa?

Sänky?? Patja homeessa? Ja nukut pikkuhoususillas joka suojaa ihoa...?

askelterveyteen- sivulta:
"Jatkuva kutina iholla on ärsyttävä ja huolestuttava oire. Se saattaa tuntua siltä, kuin kutina syntyisi jossakin syvemmällä ihossa, eikä vain sen pinnalla.

Jatkuva kutina on merkki myrkkyjen kertymisestä elimistöön. Jos maksa ei pysty suodattamaan myrkkyjä, ne päätyvät verenkierron mukana kaikkialle ja lopulta ihon alle, jonka kautta elimistö yrittää päästä niistä eroon.

Jos kärsit yllättävistä ja vakavista iho-oireista, kuten kovasta kutinasta, tulisi sinun varata aika lääkäriin. Iho-oireet voivat johtua monista eri asioista, esimerkiksi allergioista tai ihon kuivuudesta tai tulehduksesta, ja syy kannattaa aina käydä selvittämässä."

Tuli vaan mieleen, että jos olet käynyt ulkomailla hiukan ennen kun näitä oireita alkoi tulla. Jos sieltä tarttui mukaan joku eksoottinen tartunta, enkä nyt tarkoita mitään sp-välitteistä, vaan ihan vaan joku täällä Suomessa tuntematon iholoinen?

Miksei iholta oteta näytettä?

Mutta olen samaa mieltä ettei ole syyhy, koska ei sulla ole niitä rakkuloita, eikä syyhy jätä pakaroita rauhaan ;)

Toinen mulle tuli mieleen pesukone. Onko siellä jotain kasvustoa?
Jos pikkuhousut on ainoat vaatteet ku peset 60asteen lämmössä ja se tappaa pöpöt. Tai vain 60asteen pesu sisältää tarpeeksi huuhteluita että pesuaine huuhtoutuu pois?

Entä vaatekaappi? Ettei ole homeessa?

Sänky?? Patja homeessa? Ja nukut pikkuhoususillas joka suojaa ihoa...?

Terveen näköistä ihoa ei ole lääkärien mielestä syyttä tutkia erikoisemmin testein. Näitä mustia hippuja keräsin teippiin kiinni ja vein yksityiselle ihotautilääkärille. Hän katsoi niitä mikroskoopilla ja sanoi ettei osaa sanoa mitä hiput ovat mutta eivät mitään elävää ainakaan.
Englanninkielinen kirjallisuus tunnistaa mustat ihosta irralliset hippuset nimellä "mites feces" eli punkin ulostetta olisivat.
Tämä yksi syy miksi epäilen vahvasti syyhyä. Nimenomaan mustat pisteet/hiput/murenat ihossa liittyvät syyhyyn. Mustat hiput iholla ilmestyivät samalla kun kutina alkoi ja mustia hippuja edelleenkin on ihossani. Ne tulevat ihon alta aivan pintakerroksen alta kun kevyesti hankaa vaikka käsivartta sormella niin pikkuruisia mustia hippuja ilmestyy ja ne tuntuvat sen kutinan iholla aiheuttavankin.

Jos kyseessä on syyhy niin on ihmeellistä ettei iholla näy nyppyjä tai ihottumaa tai mitään. Edes 2v jälkeen. Toisaalta voiko hyvä henk.koht hygienia ja siisteys vaikuttaa ettei iholle ehdi näkyä mitään?

Olen myös 2v aikana ollut muutaman kerraN pidempään pois kotoa ja oireet ovat jatkunert muuallakin ja pyykinpesukoneenlon ostin uuden vuosi sitten kun vanha tuli tiensä päähän. Kutina ei liity asuntooni siitä olen varma.

Ainoat erityispiirteet kutinaan ovat mustat ihon pintakerroksesta tulevat pikkuriikkiset murenat/hiput etenkin saunan ja ihon rasvauksen jälkeen ja hiput ovat niitä jotka ihoa eritoten kutittavat.
Mustia hippuja ei ole ennen ollut mutta niitä alkoi ihosta tulla kun kutina alkoi.
Kutina on jatkuvaa päivittäistä ja se on ajankuluessa pahehtunut ja muuttunut pisteleväksikin.
Mikääm voide tai pilleri ei edes lievitä kutinaa.
Lisäksi mieltä askarruttaa siskoni jolla on epämääräisiä kutiavia nyppyjä ilmestynyt kovasti mutta kaikki näpyt kaulasta ylöspäin. Hän itse ei ole huolissaan ja väittää niitä vain meikistä johtuviksi mutta hänelle nyppyjä ilmestyy liki päivittäin lisää vaikka lopetti meikkauksen ja nypyt kutiavat pahasti ja arpeutuvat ja koko kasvot alkavat olla niitä täynnä.
Jos minulla on syyhy joka ei parantunut edes Stromectol pillereillä ja Nixillä, uskon että siskollani on syyhy ja omani hoidettua saan sen takaisin häneltä. Voiko olla mahdollista?

Mutta miten saan selvyyden onko minulla syyhy? Kukaan lääkäri ei vaivaudu tutkimaan koska ihollani ei näy mitään näppyjä tai jälkiä. Mutta miten saisin lääkärin tutkimaan ihoa muutoinkuin silmillä (syyhypunkki ei näy paljaalla silmällä)?

Kutisen kuin hullu ja mustia pisteitä taas sujahtelee esiin samalla kun tässä hankaain käsivartta. Yritän olla raapimatta kynsin vaan yritän helpottaa kutinaa hankaamalla.

Otin kädestä puhelimella kuvan josta näkyisi mustia hippuja. Kännykällä en kuitenkaan saanut kovin tarkkaa kuvaa ja hankaamksen takia käsi muuttui ihan punaiseksi. Jos jollakin on tarkempi tietokone tai muu varmaan saa tarkemmaksi kuvaa zoomattua. Mutta tuossa kädessä niitä mustia pikkiriillisiä hippuja näkyy jonkinverran.

http://i66.tinypic.com/96df.jpg

Kiva kun juokset tartuttamassa pitkin kyliä tota. Se on todennäköisesti syyhy. Kai sä käsittelet kaiken mahdollisen permetriinillä ? Ja hoito pitää uusia riittävän monta kertaa. Syyhyn puolesta puhuu myös se jos hoidolla on pysynyt viikon pois. Miten sänky sohva ja lemmikit on käsitelty?
Kai kaikki on joka päivä käsitelty?

Toinen vaihtoehto on sieni-infektio
Mikä on vielä hirveempi päästä eroon. Kaikki pitää desifioida silloin virkon s :llä tai riittävän vahvalla kloriitilla, pestä vähintään 60 'c mielellään 90 'c

Pakastaminen ei tapa sieni-itiöitä.

Kai oot käynyt hyvä maineisella ihotauti lääkärillä. Ei tk lääkärit osaa hoitaa eikä tutkia mitään iho sairautta.

Yhteistyössä