2v kestänyt järkyttävä kutina - mitä tämä voi olla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Toi on syyhy.

Hoida ittes permetriinillä ja samoin kaikki ympäristöstäsi.. myös eläimet. Patjat sohvat, vaatteet, lemmikin pedit.
Toista tarpeeksi usein!

Kannattaa hoito-ohjeet lukee eläinpuolelta niin tulee tehtyy kunnolla

http://oi66.tinypic.com/96df.jpg

Toivottavasti nyt näkyy tämä kuva. Jos täällä on joku syyhyn sairastanut voisi kertoa oliko ihossa mustia pisteitä/hippuja.
Ne ovat pyöreitä ja aivan pikkiriikkisiä, kuten kuvastakin näkyy.
Näen kuvasta suurentamallakin vain muutaman hyvänlaatuisen näköisen luomen ja vähän punoittelevaa ihottumaa. En näe mustia hippuja, eikä näytä myöskään syyhyltä.

Toi on syyhy.

Hoida ittes permetriinillä ja samoin kaikki ympäristöstäsi.. myös eläimet. Patjat sohvat, vaatteet, lemmikin pedit.
Toista tarpeeksi usein!

Kannattaa hoito-ohjeet lukee eläinpuolelta niin tulee tehtyy kunnolla

Lääkärit sanoneet ettei ole syyhy koska ei näy käytäviä.

Hoidin silti sen varalta itseni toistuvasti viikon välein ilman lääkärin "tukea". Laitoin Nix voiteen, nix shampoon ja otin tehosteeksi Stromectol pilleritkin suun kautta.

Lakanat, pyyheliinat ja vaatteet pesin 90asteessa ja käsittelin myös matot, kengät,, hanskat, hiusharjat, lompakon ym pakastamalla. Sohva käyttökieltoon samoin tuolit. Puhtaita ja likaisia/mahd. Saastuneita tekstiilejä koskin vain kumihanskat kädessä jotka vaihdon aina yhden koskettamisen jälkeen uuteen pariin. Ovenkahvat ja valokatkaisijat, wc pytyin istuinrenkaan käsittelin monta kertaa kloritella.
Sohvatyynyt jätesäkkeihin... erittäin tarkkaan operoin kaiken.
Lemmikkejä ei ole.

- AP

Oletko matkustellut ulkomailla ennen kjin oireet alkoivat? Jokin trooppinen loinen/ötökkä/sairaus/ameeba tms?

Jos mahdollista, käy trooppisiin sairauksiin erikoistuneella lääkärillä? Helsingistä ainakin luulisi löytyvän...

Oletko matkustellut ulkomailla ennen kjin oireet alkoivat? Jokin trooppinen loinen/ötökkä/sairaus/ameeba tms?

Jos mahdollista, käy trooppisiin sairauksiin erikoistuneella lääkärillä? Helsingistä ainakin luulisi löytyvän...

Tämäkin vaihtoehto on suljettu pois erilaisin testein. Olen kyllä vuosittain matkustellut vähintään kerta vuodessa ja on otettu huomioon lääkäreiden vastaanotoilla ja otettu kokeita ja testejä mutta mitään parasiitteja tai muita ei ole testien mukaan.

Syyhy! Etsi eläinlääkäri joka suostuu ottaa raapenäytteen, ihmislääkärit ei osaa!

Virosta saa permetriini voidetta halvemmalla kuin suomesta (alle 11€ tuubi) benzyl voide tehoaa myös, mutta voi aiheuttaa polton tunnetta ihossa joka menee ohi. Hoida karstasyyhy nk. Norwegian scabies, ohjeilla niin lähtee. Vaadi ivermektiini resepti ja käytä lisäksi ulkoista voidetta.

Minulla on ollut jo 2v järkyttävää ja pistelevääkin ihon kutinaa. Kutinaa on joka paikassa varpaista päänahkaan, pahiten kutinaa ja pistelyä on kasvoissa kulmakarvoissa, sierainten reunoilla ja silmien lähellä, kyljissä, selässä, korvakäytävissä ja reisissä ja säärissä ja käsivarsissa ja päänahassa. Ainoat osat jotka ei kutise on suun sisäpuoli ja pakarat+intiimialueet ja sormet.
Olen huomannut että ihollani on ollut saman 2v aika usein jotain mustia minimaalisia pisteitä jotka on siis ihon pinnallisina irrallisina hippusina. Yleensä jos joku paikka kutiaa ja pyyhin sormenpäällä kutinkohtaa niin sormenpäähän jää näitä mustia pisteitä. Erityisen paljon noita hippuja on silloin esillä ihon pinnalla jos alan rasvata ihoa perus kosteusvoiteella. Paljaalla silmällä tai suurennuslasilla ei erota kuin mustan pyöreän hippumaisen muodon eikä nämä hiput/pisteet liiku.
Olen lääkärille kertonut noista hipuistakin mutta hän sanoi ettei lääketiede tunne sellaista oiretta eikä se voi liittyä kutinaan
Olen 100% varma että se liittyy.

Ihossa ei ole ihottumaa eikä näppyjä tai muita jälkiä - tästä syystä lääkärit nostaneet kädet pystyyn. Täitä ei varmuudella ole ja 2v aikana otettu 5kertaa kattavat verikokeet. Kilpirauhaskokeet, verensokeri, maksa-arvot ym kaikki ok.
Allergioita ei ole eikä muita sairauksia.

Olen kokeillut useita eri antihistamiineja 2v aikana, kortisonia suun kautta, hydrokortisonvoidetta, ihon perus rasvailua ja tehnyt 2 kertaa syyhyhoidon Nix voiteella ja ottanut samalla Stromectol pillerit ja käsittelin kaikki tekstiilit kumuhanskat kädessä. Kutina häipyi noin viikoksi mutta palasi takaisin samanlaisena. En osaa sanoa johtuiko viikon tauko varmasti tästä kokeilusta. 6 eri lääkäriä sanonut ettei voi olla syyhy kun 2 vuoteen ei ole tullut iholle mitään näppyjä.

Kumma sattuma on kuitenkin se että pitkän aikaa olen huomannut että siskolleni jonka kanssa olen tekemisissä usein on ilmaantunut paljon kutisevia näppyjä kasvoihin ja niskaan joita hän raapii kokoajan. Olen monesti kysynyt mitä näpyt ovat ja sisko sanoo että johtuvat vaan meikistä ja hän vaan aina näplää niitä "aikansa kuluksi" kun minusta taas hän raapii niitä jatkuvasti seurassani kuin erittäin pahassa kutinassa ja nypyt rupeutuvat. Nypyt näyttävät sellaisilta joita kuvittelem syyhyn jättävän mutta toisaalta siskolla ei ole näitä nyppyjä kuin kaulasta ylöspäin...

Kutina on niin helvetillistä että on pakko tehdä jotain. Olen käynyt yksityiset ja julkiset lääkärit eikä kukaan ole osannut auttaa kun kuulemma terveennäköistä ihoa on erittäin hankala alkaa tutkimaan. Mistään antihistamiinista ei ole edes hiukkaakaan apua.

Voiko tämä olla kuitenkin se syyhy?

Milbe-im-Elektronenmikroskop.jpg

Yhteistyössä