Opiskelupaikka/työkkäri

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Miten mahtaa mennä, jos saa opiskelupaikan, mutta ei otakkaan sitä vastaan? ( tilanteet muuttuvat).

Tässä tapauksessa itsellä on jo ammatti takana, joten mietin, tuleeko mahdollista karenssia? Työkkärin kanssa ei ole siis ollut mitään puhetta uuteen ammattiin hakeutumisesta, tai kouluun hakemisesta. Eli en ole edes maininnut vielä että olen hakenut uudella alalle.

Jos olet alle 25-vuotias ja ilman ammattia oleva eli ammattikouluun hakemisvelvoitteen piirissä niin silloin voi tulla karenssia jos saadusta paikasta kieltäytyy.

Muutoin taas työkkäriä eivät opiskelemaan hakemisesi kiinnosta ainakaan tuolta kantilta. Ei työkkärillä ole edes keinoja saada selville oletko hakenut ja mihin, jos et itse niitä hakupapereita heille käy näyttämässä.

Et puhu työkkärissä mitään, niin ei ne tiedä että olet koko opiskelupaikkaa hakenut. Ei niillä ole mahdollisuutta saada työnhakijasta kuin tiettyjä tietoja, eikä työkkäri automaattisesti vaihda tietoja koulutuspuolen kanssa.

Mikä motivaatio sinulla edes olisi kertoa tuosta työkkärissä? Mitä siitä hyötyisit?
Enhän mä siitä nyt mitään hyödykkään, enhän ole sellaisesta maininnutkaan? Vaan jos he sieltä vaikka ensikerralla soitettuaan kysyvät minkälaisia suunnitelmia minulla on, tai onko tiedossa jotain... Että onko siitä enemmän haittaa vai hyötyä jos mainitsee että on kouluun haettu.. Ja, jos ei välttämättä myöhemmin otakkaan paikkaa vastaan, että tuleeko siitä silloin karenssia...

Miksi? Eli karenssi uhkaa?
Ei uhkaa, mutta hyvä yleisperiaate on olla kertomatta mitään ylimääräisiä juttuja työkkärille, sossulle, neuvolalle jne. Hymistelet vaan sen virkailijan mukana, kerrot ne faktat mitä on aivan pakko kertoa ja loppuajan voi täyttää jollain totaalisen vaarattomilla jutuilla ("on kiva käydä lenkillä", "oltiin lapsen kanssa kampaajalla" tms). Se on paras tapa välttyä kaikenlaisilta ennakoimattomilta vaikeuksilta.

• Tykkää
Reactions: .....