Tilaaminen netistä jos valuuttana punta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Eli lähes aina kun tilaan joltain nettisivulta niin tuote on paljon halvempi puntina, ja jos sivulta voi vaihtaa valuutaksi euron, se on paljon kalliimpi. Esimerkiksi jos tuote on 30 puntaa ja kun sen vaihtaa euroiksi niin se onkin 45 euroa vaikka valuuttalaskurin mukaan 30 puntaa olisi vain 33 euroa. Jos siis tilaan sen puntina lähteekö tililtä 33 euroa minkö tuote maksaisi euroina vai onko se 45 euroa niin kuin nettisivu sanoo? Olen hieman kokematon netistä tilaamisen kanssa enkä oikein löytänyt muualta tietoa, olen kiitollinen jos autatte :)

Multa on lähtenyt kortilta maksu aina sillä valuutalla (euroiksi käännettynä toki), minkä valuutan olen verkkokaupassa valinnut. Eli kurssi ei ole ollut se verkkokaupan "kurssi" tai eurohinta. Kun tarkistaa vielä ostoskorin ennen lopullista tilausta, tarkista vielä valuutta siinä vaiheessa. Kerran jouduin valitsemaan valuutan uudelleen, koska toimitusmaa oli Suomi ja jostain syystä sen vuoksi halusivat tyrkyttää euroja.

Jos maksat kortilla nettiostoksen eri valuutassa kuin euro, saattaa pankki-/korttiyhtiö periä palvelumaksun valuuttamuunnosta. Sama juttu siis kuin kortilla ulkomailla ei euroja käyttävässä maassa maksettaessa. Kerran lentokentällä Iso-Britanniassa myyjä kysyi haluanko veloituksen puntina vai euroina, koska kortin oletusvaluutta oli euro ja lentokentän taxfreessä oli käytössä kassat, jotka pystyivät veloittamaan oletusvaluutassa tai paikallisessavaluutassa. No mä luulin säästäväni palvelumaksun puntakorttiostoksesta, joten valitsin eurot. Oli aika suuri palvelumaksu sit siinä eurohinnassa, kun jälkeenpäin laskin, mitä vaihtokurssi olisi antanut eurohinnoiksi. Vertailu tässäkin asiassa kannattaa.

Eli lähes aina kun tilaan joltain nettisivulta niin tuote on paljon halvempi puntina, ja jos sivulta voi vaihtaa valuutaksi euron, se on paljon kalliimpi. Esimerkiksi jos tuote on 30 puntaa ja kun sen vaihtaa euroiksi niin se onkin 45 euroa vaikka valuuttalaskurin mukaan 30 puntaa olisi vain 33 euroa. Jos siis tilaan sen puntina lähteekö tililtä 33 euroa minkö tuote maksaisi euroina vai onko se 45 euroa niin kuin nettisivu sanoo? Olen hieman kokematon netistä tilaamisen kanssa enkä oikein löytänyt muualta tietoa, olen kiitollinen jos autatte :)

Nettifirmat yrittävät usein hyötyä kurssierosta. Kannattaa siis yleensä valita paikallinen valuutta, aina se ei tosin ole mahdollista.

Uusimmat

Yhteistyössä