Lasten saaminen nelikymppisinä

Minusta taas tuntuu, että kaikissa äitiyryhmissä on iästä riippumatta ihan samat jutut menossa, samalla tavallahan sitä alusta aloitetaan ja ollaan vähän rasittavia esikoisen hötkyileviä mammoja oli 20 tai 45. :D Huvittavaa lukea jonkun 30-40v esikoisen saavan juttuja, kun tuntuu olevan yhtäkkiä ihan "lapsi" tuolla osa-alueella, mutta tietenkin se menee niin. Eipä sitä jalostuta paremmiksi vanhemmiksi rannoilla makoillessa, vaikka jollekin se tietty sopiikin paremmin kuin nuori vanhemmuus.
Niin no, aika moni viettää varhaisaikuisuuden rannan sijaan opiskelemassa/työelämässä, mikä kasvattaakin järkeä jo ihan toisella tapaa.

Niin no, aika moni viettää varhaisaikuisuuden rannan sijaan opiskelemassa/työelämässä, mikä kasvattaakin järkeä jo ihan toisella tapaa.
Aika alusta tuntuu ne koulutetummatkin aloittavan vanhemmuuden opettelun... siltä se ainakin sivusta seuranneesta kirkkaasti näyttää. :D Mulle on siis ihan sama milloin kukin lapsensa pyöräyttää, ihan makuasia.

Viimeksi muokattu:
tuo 0oo0 taisi tarkoittaa että kellekään ei saisi maksaa mitään tukia koskaan, koska HÄN on superihminen. Kaikkien muidenkin oltava.
Onhan selvä ettei kukaan halua että nuori ajattelee jo ennen aikuisikää että "alanpa elämään kaikilla tuilla tässä ja vääntämään penskoja", kuka sellaista toivoo omillekaan lapsille. Mutta kun puhuu kokonaan suomalaisen yhteiskunnan vastaisesti, kuten tuo 0..joku, se on hyvin ylimielistä ja tuollaselle ihmiselle soisi että elämä opettaa.

Voin mä olla superihminen mutta sit ovat kaikki muutkin mun ikäiset tai vanhemmat.

Ei aiemmin kellekään tullut edes mieleen että koko elämä perustettaisiin sen varaan että joku muu maksaa. Sitä vaan elettiin ja sinniteltiin ja pärjättiin vähemmällä.

Mun mielestä se on normaalia ja elämään kuuluvaa että välillä on rahaa enemmän ja välillä vähemän ja välillä se on kertakaikkiaan loppu ja sopeuduttava on.

Jos se on mielestä on super-ihmisyyttä niin kiitos! *kantaa ylepänä titteliään* :)

16-vuotiasta ei voi jättää viikonlopuksi yksin kotiin, mutta 4 vuotta myöhemmin tämä sama ihmisen olisi kykenevä kantamaan vastuun omasta lapsestaan. Mitä siinä neljässä vuodessa tapahtuu, jotta muutos olisi näin valtava?
Todella valtavia muutoksia tapahtuu nimenomaan noissa vuosissa. Harmi jos tässä kumotaan vanhempien äitien ylemmyydentunnot lisääntymisestään, mutta ei se oman iän puolustelu toisia nokkimalla oikeasti nosta teitä jalustalle.

Ei tarvita omakotitaloa, mutta talous olisi hyvä olla kunnossa, ennen kun lapsia rustataan. Itseäni jossain määrin ärsyttää elättää muiden lapsia.
Ja koska nykyisin joka helvetin paikkaan vaaditaan vuosikausien koulutus, on selvää, että vastuullisten ihmisten lisääntymisikä nousee. Ne joita ei haittaa elää muiden kustannuksella, tekevät lapsia opiskellessaan.
Me tehtiin lapset nimenomaan opiskellessa, kun koettiin sen elämän joustavan paremmin ja no... sopivan kaikin puolin parhaiten juuri meille. Missä ne rahat on mitä meidän piti saada sinulta?! Vai onko esim. opintotuen saaminen saatanallisempaa jos on lapsi kuin, että imisi samat opintotuet lapsettomana, kuten sinäkin todennäköisesti teit? :D En nyt keksi miksi joku _opiskeleva_ olisi niin kauhean syntinen synnyttelijä. :D Mua vituttaa nyt maksaa teidän vanhempien äitien isompia äitiyspäivärahoja, kun itse sain vähemmän ja rokotettiin vielä opintotukiakin. En saanut edes niitä asumislisiä mitä silloin lapsettomat. Byhyyyyyy epäreilua. (ja tää oli sitten vitsi jos joku ei tajua)

Millähän ne opiskelijat elävät ne vauvavuodet?
Yhteiskunnan tuilla, ja ne kustannetaan veroeuroista.
Millä opiskelijat yleensä? Tuilla ja aika moni tekee jotain työtä samalla, voi saada asumistukea kuten kaikki opiskelijat tai sitten vuorottelevat puolison kanssa. Mitä nyt kukin päättää tehdä. Taitaa kilahtaa sille omakotitaloäidillekin numeroita tilille Kelalta joka kuukausi.

Ei tarvita omakotitaloa, mutta talous olisi hyvä olla kunnossa, ennen kun lapsia rustataan. Itseäni jossain määrin ärsyttää elättää muiden lapsia.
Ja koska nykyisin joka helvetin paikkaan vaaditaan vuosikausien koulutus, on selvää, että vastuullisten ihmisten lisääntymisikä nousee. Ne joita ei haittaa elää muiden kustannuksella, tekevät lapsia opiskellessaan.

Ja sitten on se yhä kasvava mamunaisten joukko, jotka eivät opiskele, eivätkä käy töissä, vaan elelevät koko ikänsä tukien varassa ja pykäävät lapsia lisää vuosi toisensa jälkeen.

Aika alusta tuntuu ne koulutetummatkin aloittavan vanhemmuuden opettelun... siltä se ainakin sivusta seuranneesta kirkkaasti näyttää. :D Mulle on siis ihan sama milloin kukin lapsensa pyöräyttää, ihan makuasia.
jep, ei vauvanhoitoa opistoissa opiskella, vasta sitten sen oppii kun sen oppii, ikä ei siinä asiassa tuo lisäetua tai lisähaittaa. Nuori tai vanha keltanokkaäiti, opeteltava on..

Millä opiskelijat yleensä? Tuilla ja aika moni tekee jotain työtä samalla, voi saada asumistukea kuten kaikki opiskelijat tai sitten vuorottelevat puolison kanssa. Mitä nyt kukin päättää tehdä. Taitaa kilahtaa sille omakotitaloäidillekin numeroita tilille Kelalta joka kuukausi.
Aika harva tuore mamma vauva-aikana opiskelee/käy töissä. Ja vaikea kuvitella, että yksikään opiskelija elättää itsensä ja lapsensa pelkällä kelan minimiäitiysrahalla.
Edelleen myös opiskelut viivästyvät ja kestävät kauemmin kuin pitäisi.

jep, ei vauvanhoitoa opistoissa opiskella, vasta sitten sen oppii kun sen oppii, ikä ei siinä asiassa tuo lisäetua tai lisähaittaa. Nuori tai vanha keltanokkaäiti, opeteltava on..
Näinhän se on. Ja kuten kaikessa muussakin, tässäkin asiassa lienee se kultainen keskitie olisi monesti se optimiratkaisu. Eli ei liian nuorena eikä liian vanhana.

Aika harva tuore mamma vauva-aikana opiskelee/käy töissä. Ja vaikea kuvitella, että yksikään opiskelija elättää itsensä ja lapsensa pelkällä kelan minimiäitiysrahalla.
Edelleen myös opiskelut viivästyvät ja kestävät kauemmin kuin pitäisi.
Ei välttämättä ole minimi, jos on ollut myös töissä opintojensa ohella. Kuten teillä vanhemmilla, myös näillä nuoremmilla on yleensä se puoliso. Jos puoliso opiskelee myös, käy moni esim sivutyössä samalla. Useimmat opiskeluaikana lapsen saaneet myös jatkavat opintojaan jo kotonaolovuosien aikana, eli tässä tulee jo yhteiskunnalle edullista päällekkäisyyttä. Joku tulee kalliimmaksi ja joku halvemmaksi, siitä ei päästä mihinkään. Mun kohdalla vanhempana lisääntyminen olisi loppujen lopuksi tullut huomattavasti kalliimmaksi yhteiskunnalle.

En nyt usko, että on sulle ihan kauhea menoerä, jos osa nuorista vanhemmista opiskelee täysillä ja saa jotain lisätukeakin sen pienen hetken elämästä. Saavat kyllä kiitettävästi maksella myös veroja tämän pienen hetkensä jälkeen, myös niitä sinun äitiyspäivärahoja. ;)

Ei välttämättä ole minimi, jos on ollut myös töissä opintojensa ohella. Kuten teillä vanhemmilla, myös näillä nuoremmilla on yleensä se puoliso. Jos puoliso opiskelee myös, käy moni esim sivutyössä samalla. Useimmat opiskeluaikana lapsen saaneet myös jatkavat opintojaan jo kotonaolovuosien aikana, eli tässä tulee jo yhteiskunnalle edullista päällekkäisyyttä. Joku tulee kalliimmaksi ja joku halvemmaksi, siitä ei päästä mihinkään. Mun kohdalla vanhempana lisääntyminen olisi loppujen lopuksi tullut huomattavasti kalliimmaksi yhteiskunnalle.

En nyt usko, että on sulle ihan kauhea menoerä, jos osa nuorista vanhemmista opiskelee täysillä ja saa jotain lisätukeakin sen pienen hetken elämästä. Saavat kyllä kiitettävästi maksella myös veroja tämän pienen hetkensä jälkeen, myös niitä sinun äitiyspäivärahoja. ;)
No tilastojen mukaan nuorena lapsen saaneilla se kotona olo ja tukien varaan tippuminen ei ole mikään pieni hetki, vaan monelle jää päälle vuosikausiksi ellei loppuelämäksi.

Ja vaikka materialistista aikaa elämmekin, niin yleensä järki ja ymmärrys lisääntyvät iän myötä, mikä osaltaan myös puoltaa lapsen saamista vähän vanhempana.

Ja joo, itse en pidä itseäni kauhean vanhana äitinä, vaikkakin varmaan jonkun teiniäidin mielestä olen varmaan jo ihan hautaan valmis :D

Kyllä se hyvätuloisen äidin äitiysrahojen maksaminen kalliimmaksi tulee
Ei tule.
Hyvätuloiset ja korkeasti koulutetut paitsi tekevät lapsia vähemmän, viipyvät kotona huomattavasti lyhyemmän aikaa. Vaikkakin jos tulojen kautta miettii, niin hyvätuloinen äiti maksaa vuosien saatossa useita kymmeniä tuhansia euroja enemmän veroja, joten voisi hyvinkin vähän välillä hellittää pidemmäksikin aikaa.

Sinun kohdalla näin, mutta kyllä se hedelmällisin aika on naisella siinä parikymppisenä. Mun mielestä on erikoista että asiaa pitää ihmetellä. Nelikymppisenä lasten saaminen ei useimmiten ole niin helppoa enää kuin parikymppisenä. Tuon pitäisi olla jokaisen terveen aikuisen tietopankissa.

Onko sinulla siitä paljonkin kokemusta? Itse sain lapseni reilusti yli 30-vuotiaana ja sitten juuri nelikymppisenä. Tulin hyvin nopeasti raskaaksi ja kaikki sujui ongelmitta. Ei se niin epätavanomaista ole.

Anna muiden ihmisten tehdä omat ratkaisunsa, eiks vaan :)

Voin mä olla superihminen mutta sit ovat kaikki muutkin mun ikäiset tai vanhemmat.

Ei aiemmin kellekään tullut edes mieleen että koko elämä perustettaisiin sen varaan että joku muu maksaa. Sitä vaan elettiin ja sinniteltiin ja pärjättiin vähemmällä.

Mun mielestä se on normaalia ja elämään kuuluvaa että välillä on rahaa enemmän ja välillä vähemän ja välillä se on kertakaikkiaan loppu ja sopeuduttava on.

Jos se on mielestä on super-ihmisyyttä niin kiitos! *kantaa ylepänä titteliään* :)
ei vaan olet vaan hiukkasen ylimielinen etkä näe omaa nokkaa pidemmälle. Et ole varmasti myöskään satavuotias, joten lopeta valehtelu että olet elänyt aikana jolloin tukia ei ollut, sata vuotta sitten ei ollut tukia mutta sillon oli kaikille työtä, työkyvyttömät ja sairaat elivät kerjäläisinä tai toisten hyvästä tahdosta ja varattomien lapset huutokaupattiin orjiksi, eli ns huutolaislapset.. Torilla heitä sitten huudettiin kuin karjaa.

No tilastojen mukaan nuorena lapsen saaneilla se kotona olo ja tukien varaan tippuminen ei ole mikään pieni hetki, vaan monelle jää päälle vuosikausiksi ellei loppuelämäksi.

Ja vaikka materialistista aikaa elämmekin, niin yleensä järki ja ymmärrys lisääntyvät iän myötä, mikä osaltaan myös puoltaa lapsen saamista vähän vanhempana.

Ja joo, itse en pidä itseäni kauhean vanhana äitinä, vaikkakin varmaan jonkun teiniäidin mielestä olen varmaan jo ihan hautaan valmis :D
Ketjussa puhuttiin aika yleisesti että vastuuton hankkii nuorena lapsia. Nyt puhutaankin siis eri aiheesta sittenkin. Nyt puhutaan nimenomaan alemmasta sosiaaliluokasta, äsken koulutetuista ihmisistä joihin lukeutuu myös opiskelevat äidit. Päättääkää mistä puhutaan.

Korkeammin koulutetut miehet hankkivat enemmän lapsia kuin duunarit. Naisilla luku on päinvastainen.

Minusta taas tuntuu, että kaikissa äitiyryhmissä on iästä riippumatta ihan samat jutut menossa, samalla tavallahan sitä alusta aloitetaan ja ollaan vähän rasittavia esikoisen hötkyileviä mammoja oli 20 tai 45. :D Huvittavaa lukea jonkun 30-40v esikoisen saavan juttuja, kun tuntuu olevan yhtäkkiä ihan "lapsi" tuolla osa-alueella, mutta tietenkin se menee niin. Eipä sitä jalostuta paremmiksi vanhemmiksi rannoilla makoillessa, vaikka jollekin se tietty sopiikin paremmin kuin nuori vanhemmuus.

Se on just näin. Mä muistan myös, miten esikoiseni synnytettyäni reilusti yli 30-kymppisenä, huoneen jakoi kanssani minua nuorempi toista kertaa synnyttämässä ollut äiti, jolta sain kullanarvoisia ohjeita ja vinkkejä alkumetreille uuden perheenjäsenen kanssa :)

Ketjussa puhuttiin aika yleisesti että vastuuton hankkii nuorena lapsia. Nyt puhutaankin siis eri aiheesta sittenkin. Nyt puhutaan nimenomaan alemmasta sosiaaliluokasta, äsken koulutetuista ihmisistä joihin lukeutuu myös opiskelevat äidit. Päättääkää mistä puhutaan.

Korkeammin koulutetut miehet hankkivat enemmän lapsia kuin duunarit. Naisilla luku on päinvastainen.
Minä vastaan vain omista puheistani. Enkä aina niistäkään :p

Yhteistyössä