Kysely. Miten jaatte tulot ja menot?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Kuinka paljon nettona tienaat, entä miehesi. Mistä sinun tulosi koostuvat, entäs miehen? Miten olette jakaneet menot, onko yhteinen tili ja maksatteko sieltä kaiken vai onko omat tilit ja joku sopimus siitä kuka maksaa ja mitä?

Saan vaan hoitorahan ja lapsilisät, joten alle 800 saan käteen kuussa. Mies tienaa 2000 ja lisäksi hänellä on säästöjä. Siksi hän laittaa minun tilille rahaa että voin ostaa ruokaa jne. Mies maksaa vuokrat ja muut sellaiset. Aina tarttee kinuta rahaa, hankalaa tää on.

Mä taidan tienata hieman enemmän ja kaikki tulot ovat kummallakin palkkatuloja. Tai siis mulla yrittäjän tuloja.

Ja menot ovat menoja ja se maksaa kummalla sattuu olemaan kukkaro kourassa tai pankkisivu auki

Mä taidan tienata hieman enemmän ja kaikki tulot ovat kummallakin palkkatuloja. Tai siis mulla yrittäjän tuloja.

Ja menot ovat menoja ja se maksaa kummalla sattuu olemaan kukkaro kourassa tai pankkisivu auki

Niin, mutta lasketteko noi. ELi jos toinen maksaa, niin toinen sitten jää velkaa tms.

Meillä omat tilit ja kaikki maksetaan puoliksi. Yleensä minä maksan enempi ja mies maksaa velkansa palkkapäivänään. Ei sinällään että hänellä olisi rahat lopussa, mutta tuosta tullut vakiintunut tapa.

Rikkaita ei ole, mutta yleensä tilillä ainakin vähäsen ylimääräistä (500 ainakin)

Niin, mutta lasketteko noi. ELi jos toinen maksaa, niin toinen sitten jää velkaa tms.

Meillä omat tilit ja kaikki maksetaan puoliksi. Yleensä minä maksan enempi ja mies maksaa velkansa palkkapäivänään. Ei sinällään että hänellä olisi rahat lopussa, mutta tuosta tullut vakiintunut tapa.

Rikkaita ei ole, mutta yleensä tilillä ainakin vähäsen ylimääräistä (500 ainakin)

No ei kyllä lasketa.

Sen verran katsellaan, että jos avustetaan jommankumman lapsia asiassa tai toisessa niin pyritään tekemään se tasapuolisesti.

Mies tienaa vähemmän kuin minä. Maksetaan laskut ja mies saa käyttörahaa 1000e kk ja minä saan 3000e kk, minä maksan ruuat ja bensat tästä, loput rahat laitetaan säästöön.

Mies ollut töissä koko ajan, minä nyt töissä, aiemmin äit.lomalla ja hoitovapaalla.
Meillä on yhteinen talo ja velka. Meillä on yhteiset lapset. Ei meillä ole mun menoja ja hänen menoja. Toki mun esim. kampaaja menot ihan toistaluokkaa ku miehen ja taas hänellä jtn menoja enemmän. Enme ole velkaa toisillemme

Meillä on yhteinen yritys ja yhteinen tili. Toki mies on enemmän ansainnut ka tehnyt töitä, mä hoitanut lapset. Mutta ei me erotella eikä lasketa mitään.

Laskut ja vastuut on meillä jaettu. Toinen maksaa sähkön ja veden, toinen taas vastikkeen. Saman tyyppinen jakomalli on kaikesta. Suhteessa tuloihin menoja on jaettu, eli maksan vaimoa enemmän. En kuitenkaan maksa mitenkään veroprogression kaltaisella mallilla enemmän. Eli kyllä mulle jää rahaa selvästi enemmän myös käytettäväksi.

Meillä menot on kohtalaisen tarkasti budjetoituja. Tämä siksi, että filosofiani mukaan talouskuri kerryttää hyvinvointia. Löysä raha kannustaa tuhlaamaan. Joka kuukausi talouden pitää olla ylijäämäinen ja ylijäämä sijoitettava, jotta korkoa korolle efektiä pääsee toteuttamaan. Tiukkana kuukautena se voi olla vain roposia, mutta aina kuitenkin jotain. Sitten kun tekee mieli lähteä bankokin yöhön bailaamaan, niin se ei jää rahasta kiinni.

Vielä ei ole mieli tehnyt.

En mä tiedä. Jotenkin. :LOL:

Meillä on eri tilit mutta yhteinen talous, kumpikin ostaa mitä milloinkin tarvitaan.
Jos mies on kuralla niin mä autan, ja jos mä taas oon shopannut tilin tyhjäks niin mies vippaa.

No ehkä jotain suuntalinjaa: mies hoitaa asuntolainan ja auton maksut, mä ruuan ja lasten jutut.

Yhteinen talous ollut 8v.
Se maksaa jolla rahaa on, vuorotellen opiskeltu, armeija, hoitovapaa yms. jolloin toinen ollut lähes tuloton. Yhteinen tili on laskujen maksua ja asuntolainaa varten. Omille tileille tulee palkat, mutta siirretään yhteiselle tilille suunnilleen puoliksi pakolliset menot ja se jolla enemmän ruokakaupassa yms. asioidessa maksaa sitten omalta tililtä.
Ei lasketa mitään, mutta suunnilleen saman verran pyritään käyttämään omiin juttuihin. "Ylimääräiset" menee säästöön, josta sitten uusitaan sohvaa, autoa yms. isompia hankintoja.
Miehellä joku sijoitustili, jonne tulee itsekkin välillä siirrettyä rahaa (ollaan naimisissa ilman avioehtoa).
Mulla töissä ollessa n. 30% paremmat tulot kuin miehellä, mutta vastaavasti maksan sitten vähän enemmän.

Meillä siten, että kummallekkin jää yhtäpaljon omaan käyttöön ja loput menee yhteisiin menoihin ja säästöihin. Omilla rahoilla voi vaikka pyyhkiä perseensä halutessaan.
Ollaan ajateltu asia siten, että meidän taloudessa kumpikin tekee yhtäpaljon töitä, joten ei lähdetä arvottamaan asioita siten, että koska tienaan enemmän, niin mulla pitää olla enemmän massia omaan käyttöön.
Ja kyllä, minä tienaan miestäni enemmän. Toisin oli silloin, kun olin äitiyslomalla, mutta sama systeemi käytössä.

Meillä siten, että kummallekkin jää yhtäpaljon omaan käyttöön ja loput menee yhteisiin menoihin ja säästöihin. Omilla rahoilla voi vaikka pyyhkiä perseensä halutessaan.
Ollaan ajateltu asia siten, että meidän taloudessa kumpikin tekee yhtäpaljon töitä, joten ei lähdetä arvottamaan asioita siten, että koska tienaan enemmän, niin mulla pitää olla enemmän massia omaan käyttöön.
Ja kyllä, minä tienaan miestäni enemmän. Toisin oli silloin, kun olin äitiyslomalla, mutta sama systeemi käytössä.
Aah, Aivis is back :love: Sua on kaivattu!:barefoot:

Meillä on kaikki yhteistä vaikka molemmilla onkin ns. omat tilit olemassa. Laskut maksetaan ajallaan kummalta tahansa tililtä ja molemmat käyttävät "omiin menoihinsa" sen mitä käyttävät.
Ei ole koskaan ollut mitään tarvetta puolittaa menoja tai lainata toiselle; jos jostain syystä toisen tilillä on vähän valuuttaa niin sitten sitä laitetaan sinne toisen tilltä ja sillä selvä.Ei maksella takaisin tms.

Perhe on yhteinen "yritys", turha tässä on alkaa nipottamaan.

Sellainen sopimus meillä kyllä on että jos jokin juttu maksaa yli tonnin niin sen hankinnasta kysytään toisenkin mielipidettä eikä osteta ihan noin vaan. Yleensä se menee kyllä niin että tämän vähän kalliimman jutun bongannut soittaa toiselle ja kysyy mielipidettä asiaan...ja sitten ostaa sen kun toinen on kuitenkin sanonut että siitä vaan.

Yks tili, jonne menee kaikki ja sieltä maksetaan kaikki. Helppoa.
Ja mies tienaa enemmän kuin minä.

Näihän se yleensä menee. Kun mies tienaa enempi, niinkuin yleensä on, rahat ovat yhteisiä ja mies maksaa rahkeittensa mukaan enempi. Jos vaimo tienaa enempi, molemmilla on omat rahat mutta mies maksaa puolet. Jos ei pysty siihen, se on ovi ja ulos. Hetkelliset opiskelutilanteet tms. voi olla toki toisin. Mutta silloinkin nainen yleensä investoi rahakkaampaan tulevaisuuteen.

• Tykkää
Reactions: Ärsyttävä tyyppi
Sama palkka molemmilla ja kaikki menee mitä tulee, joten aivan sama kumpi mitäkin maksaa. Joka kuukausi menee myös säästöön, mut nekin menee jossain vaiheessa jos tulee isompi remontin tarve tai tarve vaihtaa autoa. Se, että meneekö ne säästöt tänä vuonna vai ensi vuonna on sitten eri asia, mut käytettäväksi nekin on tarkoitettu.

Käyttötileinä 2 tiliä ja niissä molemmilla täydet oikeudet. Muilta tileiltä tarpeen vaatiessa siirretään rahaa käyttötileille. Eli rahat ja omaisuus ovat yhteisiä - näin siitä lähtien kun avioiduttiin. Rahasta ei tule koskaan riitaa.

Nykyisin ansaitsen selkeästi vaimoani enemmän, mutta aiemmin pitkään hänen tilinsä oli hieman suurempi. Suhteen alkuaikoina minä olin se joka sai palkkaa.

Meillä menee kaikki mitkä tuleekin. miehellä yritys ja itse hoidan lapsia kotona (3kpl alle kouluikäisiä) itse asiassa menot taitaa olla tällä hetkellä suuremmat ku tulot. Pankkiin pitäs soittaa aika että sais lainoja vähän neivoteltua. Mitään ylimääräistä ei voi ostaa, eikä aina kyllä sitä tarpeellistakaan. Onneksi kirppareilta löytyy vaatteita lapsille aika hyvin, mutta nytkin arkena kotona käyttävät rikkinäisiä vaatteita. Toivossa elän että joskus raha asiat ois vielä paremmin!

Yhteistyössä