Vihreiden nuorten jäsen vei aloitteen joka ehdottaa luopumista miesten ja naisten vessoista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Vihreiden valtuustoryhmän valtuustoaloite sukupuolineutraaleista vessoista laitettiin Imatran kaupunginhallituksessa jatkovalmisteluun. Aloitteen mukaan erilliset WC:t syrjivät transsukupuolisia tai muunsukupuolisia.

Aloitteen on kirjoittanut Vihreiden nuorten jäsen Aino Miikki. Vihreiden valtuustoryhmän puheenjohtajaPäivi Marttila vei aloitteen perille valtuustoon, mistä se päätyi kaupunginhallitukselle.

– Sukupuolivähemmistöjen edustajat, jotka eivät koe voivansa mennä sukupuolioletettuihin WC-tiloihin, ovat syrjityssä asemassa Imatran palvelu- ja toimipisteiden tiloissa. Sukupuolineutraaleja WC-tiloja pitäisikin saada jokaiseen palvelu- ja toimipisteeseen tasa-arvon parantamiseksi, Miikki kirjoittaa aloitteessaan.

Miikin mukaan nykykäytäntö rajoittaa sukupuolivähemmistöjen liikkumista yleisissä WC-tiloissa. Hän uskoo, että Imatra profiloituisi sukupuolineutraaleiden vessojen myötä suvaitsevaisemmaksi kaupungiksi.

Miikki kokee lievää turhautumista nähdessään uusissa tiloissa edelleen erillisiä miesten ja naisten vessoja. Hänen mukaansa se on jo vanhanaikainen käytäntö.

– Viimeksi Teatteri Imatrassa mietin sitä, että miksi on pitänyt tehdä sukupuolitetut vessat. Kun tehdään uusia rakennuksia, voisi hieman kääntää ajatusmaailmaa nykyaikaisemmaksi.

Lukion moduulirakennuksissa sukupuolineutraalit vessat ovat jo käytössä, ja ne ovat saaneet lukiolaisilta hyvän vastaanoton.

Missä tahansa julkisissa tiloissa voisi Miikin mielestä ottaa mies- ja naismerkinnät pois, mutta erityisesti hän toivoo, ettei uusiin rakennuksiin enää tehtäisi erillisiä miesten ja naisten vessoja.

– Kyse on aika pienestä asiasta. Jos pisuaarit halutaan säilyttää miesten vessoissa, niin voisihan ne jossain olla erikseen vaikka toisessa kerroksessa. En usko, että sukupuolineutraalit vessat ainakaan huonontaisivat kenenkään elämänlaatua.

Päivi Marttila piti Miikin ajatusta sukupuolineutraaleista vessoista hyvänä.

– On hyvä, että nuoret tuovat aktiivisesti esille omia ajatuksiaan. Sukupuolineutraalit vessat olisi helppo toteuttaa, ja se olisi myös tilankäytännöllisesti järkevä ratkaisu.

Marttilan mukaan sukupuolineutraalit vessat toimisivat hyvin esimerkiksi tapahtumissa, jossa on selvästi enemmän mies- tai naispuolista yleisöä.

Hän ottaisi mies- ja naiskyltit pois myös esimerkiksi Tainiotalolta, jonka aulassa vessat ovat yksittäisiä koppeja.

– Ne ovat kaikki samanlaisia jokatapauksessa, joten eikö niissä voisi lukea vain WC.

Kyllähän noit sukupuolettomia vessoja on jo vaikka kuinka paljon. Junissa, lentokoneissa ja vaikkapa mun lähikirjastossa jossa se yksi asiakaswc on miesten, naisten, invawc ja lastenhoitohuone. Pienen kirjaston kaltaisessa paikassa toimii oikein hyvin.

Nurkkabaariini mä en semmoista ainakaan ainoaksi vessaksi huolisi. Kyl se viis metriä pitkä pisuaari on siellä ihan tarpeen, eikä naiset sellaisella yleensä mitään tee.

Unisex-vessat olisivat minun kohdalleni hyvä juttu. Sairauden takia vessassa pakko ravata. Opiskelen rakennuksessa, jossa on yhtä paljon miesten ja naisten vessoja, mutta ala on vahvasti naisvaltainen, joten naisten vessoille on aina jonoa, miesten vessat tyhjillään. Ihan vain järkevää vapauttaa kaikki vessat kaikkien hätäisten tarpeeseen.

Ja kusisista ylös jätetyistä istuinrenkaista.

Et liene koskaan käynyt naisten vessassa..? Ihan yhtä saastaisia ne on kuin miestenkin vessat.

Mun on pakko kertoa olevani jyrkästi sitä mieltä että mä en halua asioida samoissa vessoissa miesten kanssa.

Satoja moisia siivonneena voin sanoa että miestenvessat ovat ihan vitun törkyisiä enkä mä halua kävellä kusilammikoissa saati istua virtsaroiskeiselle pytylle. Hyi helvetti! :sick:

Eikö ole oikeesti oikeita ongelmia ratkottaviksi.
Tämäkään nuori ei olisi kymmenen vuotta sitten koko asiaa saanut edes päähänsä.
Sukupuolia on kaksi, mikä siinä niin vaikeaa on, seksuaalisia suuntautumisia on miljoona, ei sukupuolia. Vessoja on vessoja, tai sitten on naisten ja miesten vessoja, mikä se sellainen neutraali vessa sitten on ellei vessa.. kyllä epätoivo alkaa iskeä näiden hörähtäneiden kanssa jo pikkuhiljaa, ei voi mitään. Pidän itseäni subvaitsevaisena ihmisenä, mutta tämä menee yli käsityskyvyn.

• Tykkää
Reactions: .....
Unisex-vessat olisivat minun kohdalleni hyvä juttu. Sairauden takia vessassa pakko ravata. Opiskelen rakennuksessa, jossa on yhtä paljon miesten ja naisten vessoja, mutta ala on vahvasti naisvaltainen, joten naisten vessoille on aina jonoa, miesten vessat tyhjillään. Ihan vain järkevää vapauttaa kaikki vessat kaikkien hätäisten tarpeeseen.

Et liene koskaan käynyt naisten vessassa..? Ihan yhtä saastaisia ne on kuin miestenkin vessat.
"Unisex-vessat" , hyvää päivää,..
Eli WC:t?

Kai oma järkikin sanoo että vaikka jossain pikkuvessassa olisi miehen kuva, sinne voi mennä jos ei ole ristin sielua lähimailla, ilman mitään unisexejä kylttejä.

• Tykkää
Reactions: .....
Ei ihme että tämä maa on tällaisessa jamassa kun noilla on aikaa nysvätä täysin käsittämättömän hölmöjen asioiden parissa.
Jos kävijämäärien tai asiakaspaikkojen perusteella voidaan laskea, että yksi invawc riittää niin ei ole mitään järkeä rakentaa useita erillisiä koppeja sukupuolten perusteella.
Ja näin on tehtykin jo pitkään.
Et siin mielessä tietysti valtuustoaloite asiasta kuulostaa hieman pyörän keksimiseltä uudelleen.

Kusen sitten toeille, käytävälle ja koululuokkaan. Samaan vessaan miesten kanssa en mene. Olen tarpeeksi traumatisoitunut ukkojen lähentelyistä. Ne pirut käyttää kaikki tilaisuudet hyväkseen.

Raiskaukset yleistyvät, jos kaikkiin yleisiin vessoihin tulee myös miehet. Sehän se ihmisoikeusrikkomus on ja valtava, kun naiset eivät uskalla mennä enää yleisiin vessoihin. Jotain Järkeä Tähän!!

Eikö vihreiden pitäisi suojella ympäristöä ja luontoa, tämä seksuaalisekoilu tuntuu ajavan ohi, surullista. Nyt kun olisi pidettävä täysillä luonnon puolta, niin tämmöinen humpuuki ajaa edelle.
Ei voi käsittää.

Kusen sitten toeille, käytävälle ja koululuokkaan. Samaan vessaan miesten kanssa en mene. Olen tarpeeksi traumatisoitunut ukkojen lähentelyistä. Ne pirut käyttää kaikki tilaisuudet hyväkseen.
Miten ne sinne yksittäiseen vessakopperoon pääsee? Isot yhteisvessat ei ole mikään hyvä idea, mutta kaikki pikkuvessat voi ihan hyvin olla kenen tahansa käytettäviä.

Se pieni kyltti on estänyt varmaan paljon raiskauksia kun miehet ei ole voineet mennä naisten vessaan. Nyt se turva poistuisi
On se eri asia. Ihmiset ovat kiinnittäneet huomiota ja tehneet ilmoituksia kun ovat nähneet miesten menevän naisten vessaan. Itsekin olen joutunut tekemään. Silloin miehet on roudattu ulos sieltä. Nyt siellä voi rauhassa punoa juoniaan eikä kellään ole mitään sanottavaa. Naisten vessa on paikka johon voi karata epämiellyttävää miestä ja sen jälkeen kadota. Nyt mies tulisi perässä. Naisten vessa on paljon muutakin kuin vain ulostuspaikka. Siellä vaihdetaan vaatteita jne. Esim. koululla meillä oli suuriaulainen vessatila jossa oli hyvä vaihtaa siistimpiin vaatteisiin pakkaskävelyn tai rapapyöräilyn jälkeen. Joillain kouluilla vessoissa on myös suihku ja monikoulu- ja työmatkalenkkeilijä/pyöräilijä käy suihkussa työmatkan jälkeen. Kaikki nämä poistuisivat käytöstä.

Miten ne sinne yksittäiseen vessakopperoon pääsee? Isot yhteisvessat ei ole mikään hyvä idea, mutta kaikki pikkuvessat voi ihan hyvin olla kenen tahansa käytettäviä.
Aika isossa osassa vessoja on pienempi tai suurempi "aula", josta wc-koppeihin mennään. Wc-koppeja on yleensä useampia niin kirjastoissa, elokuvateattereissa, kouluila kuin työpaikoillakin. Ota huomioon, että mies voi olla kopissa valmiina odottamassa muna kädessä seuraavaa tulijaa.

On se eri asia. Ihmiset ovat kiinnittäneet huomiota ja tehneet ilmoituksia kun ovat nähneet miesten menevän naisten vessaan. Itsekin olen joutunut tekemään. Silloin miehet on roudattu ulos sieltä. Nyt siellä voi rauhassa punoa juoniaan eikä kellään ole mitään sanottavaa. Naisten vessa on paikka johon voi karata epämiellyttävää miestä ja sen jälkeen kadota. Nyt mies tulisi perässä. Naisten vessa on paljon muutakin kuin vain ulostuspaikka. Siellä vaihdetaan vaatteita jne. Esim. koululla meillä oli suuriaulainen vessatila jossa oli hyvä vaihtaa siistimpiin vaatteisiin pakkaskävelyn tai rapapyöräilyn jälkeen. Joillain kouluilla vessoissa on myös suihku ja monikoulu- ja työmatkalenkkeilijä/pyöräilijä käy suihkussa työmatkan jälkeen. Kaikki nämä poistuisivat käytöstä.
Ei aioittu kuitenkaan pukkareita yhteistää