Esikoululaisen kuravaatteiden käytön "opettelu", onko muilla ollut tällaista probleemaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Meillä kävi siis niiin, että lapsi vaihtoi toiseen esikouluun ja siellä kaikilla pitää olla kuravaatteet ja meillä ei ole koskaan aiemmin sellaisia ollut (tietysti täysin vedenpitäviä vaatteita on aina ollut, mutta ei varsinaisia kuravaatteita). Lapsen on ollut tosi vaikeata sisäistää tätä uutta käytäntöä, että ei voikaan enää mennä ulos, kun on ulkovaatteet päällä, vaan pitää vielä pukea erikseen kurahousut niiden päälle, samoin kurahanskat lapasten päälle. Onko teillä ollut vastaavaa ongelmaa? Olen kyllä kysynyt, onko ihan pakko olla kuravaatteet, jos vaatteet on 100% vedenpitävä, niin pitää kuulemma olla.

Onhan se ymmärrettävää, että voi tuntua alkuun tyhmältä, jos ei ole koskaan ennen käyttänyt.

Mutta onko ongelma lähinnä motorinen eli hänellä on vaikeuksia ihan käytännön pukemisessa eli henkselien kiinnittämisessä, saapaslenkkien laittamisessa, kurarukkasen laittamisessa lapasen päälle? Kai tätä voisi kotona treenata kaikessa rauhassa ja antaa lapsen totutella sekä pukemiseen että ulkoiluun. Äkkiä hän siihen tottuu ja huomaa, että eipä siinä nyt mitään kummallista olekaan.

Juu, meilläkin Reiman kalleimmat, oikeasti 100% vedenpitävät vermeet, ja siihen päälle pitäisi survoa vielä kumia :D etkö voi vain viedä niissä teidän kamppeissa ja sanot että ne kyllä pitää vettä? Ei lapselle kannata opettaa, että järjen käyttö on kiellettyä.

Juu, meilläkin Reiman kalleimmat, oikeasti 100% vedenpitävät vermeet, ja siihen päälle pitäisi survoa vielä kumia :D etkö voi vain viedä niissä teidän kamppeissa ja sanot että ne kyllä pitää vettä? Ei lapselle kannata opettaa, että järjen käyttö on kiellettyä.
Tuossa päiväkotien kuravaatepakossa on osin ihan järkisyyt, osin laiskuutta tmv.

Ensinnäkin ne kuravaatteet on paljon helpompi putsata, ja ainakin meillä ne jätetään eteiseen, niin että ulkohousujen mukana ei tule järkkymäärää hiekkaa omille lokeroille.

Toinen syy lienee se, että hoitajilla ei ole keinoja/osaamista muuten ohjata lapsia, kuin vetoamalla siihen "kaikilla muillakin on".

Mielestäni tuo pukeutuminen ei ole se juttu, missä tuota asiaa pitäisi opetella.

Typerää opettaa lapsille, että kaikki pukeutuvat samoin, ihan sama, onko siinä järkeä.

No tässä tapauksessa aloittaja tuskin saa muutettua esikoulun käytäntöjä. Eli tulisi opettaa lapsi siihen, että tässä esikoulussa nyt on tällainen käytäntö ja sen mukaan toimitaan ja muut lapset tekee siellä ihan samalla tavalla.

Itse arkipäiväistäisin asian sillä tavalla, että lapsi pukisi toistaiseksi kotiulkoiluunkin kuravaatteet, kunnes pukeminen rupeaa sujumaan rutiinilla ilman kiukutteluja.

Ai riittävään alistuvaisuuteen tähtäävää simputtamista kutsutaan nykyään arkipäiväistämiseksi :D

Ja joo, tottakai alle kouluikäisen lapsen pitää totella aikuista pukemisasioissa, mutta en minä ainakaan opeta sitä lisäämällä järjettömiä käskyjä. Ihme metodi.

Ai riittävään alistuvaisuuteen tähtäävää simputtamista kutsutaan nykyään arkipäiväistämiseksi :D

Ja joo, tottakai alle kouluikäisen lapsen pitää totella aikuista pukemisasioissa, mutta en minä ainakaan opeta sitä lisäämällä järjettömiä käskyjä. Ihme metodi.

Mitä itse ehdotat? Jos ykkösvaihtoehto on poissuljettu eli esikoulun käytäntöä ei saada muutettua. Eihän se ole oikein henkilökuntaa ja muita lapsia kohtaan, että lapsi vänkää ja kiukuttelee siellä pukemisista, jotka muilta sujuvat hyvin. Kyllä silloin on ihan perusteltua, että asiaa harjoitellaan kotona.

Minun mielestäni kurahousujen ja kurakäsineiden omatoiminen pukeminen on taito, joka esikouluikäisen kuuluu osata. Jos asia ei suju, sitä harjoitellaan. Miksi se olisi alistamista tai simputtamista?

Vastaavanlainen tilanne oli, kun tyttö kävi ekaluokan ajan osa-aikaisena pph:n luona koulun jälkeen. Muut lapset olivat siellä kokoaikaisia pienempiä ja pph halusi, että myös tällä meidän osa-aikaisella on samanlaiset varusteet kuin muillakin. Oli hän kyllä tarhassa käyttänyt kuravaatteita, mutta ei esikoulussa enää. Muistan, että pph:lta muutaman kerran tuli alkuun sanomista siitä, että tyttö ei niitä kurahousuja haluaisi pukea, mutta se meni kuitenkin aika äkkiä ohi, eikä siitä sen enempää ollut vääntöä. Ei me mitään kotiharjoitteluja tehty. En tiedä, oliko tästä nyt mitään apua, mutta ehkä teilläkin menee nopeasti ohi tuo kiukutteluvaihe.

Vastaavanlainen tilanne oli, kun tyttö kävi ekaluokan ajan osa-aikaisena pph:n luona koulun jälkeen. Muut lapset olivat siellä kokoaikaisia pienempiä ja pph halusi, että myös tällä meidän osa-aikaisella on samanlaiset varusteet kuin muillakin.

Ihan ymmärrettävää. Perhepäivähoitajien kodeissa ei välttämättä ole kovin hyviä kuivaus- ja pesutiloja, joten kuriksista on oikeasti hyötyä.

No tässä tapauksessa aloittaja tuskin saa muutettua esikoulun käytäntöjä. Eli tulisi opettaa lapsi siihen, että tässä esikoulussa nyt on tällainen käytäntö ja sen mukaan toimitaan ja muut lapset tekee siellä ihan samalla tavalla.

Itse arkipäiväistäisin asian sillä tavalla, että lapsi pukisi toistaiseksi kotiulkoiluunkin kuravaatteet, kunnes pukeminen rupeaa sujumaan rutiinilla ilman kiukutteluja.
Et nyt ymmärtänyt.
Mielestäni kurahousupakko on ihan ok, juuri esim tuon siisteysnäkökulman kautta. Pointtini oli se, että typerää A) perustella lapselle juttua sillä, että kaikki pukevat tai että B) tyhmiä juttuja nyt vain pitää tehdä.

Joku järkisyyhän siihen on oltava. Ei muuten mitään järkeä.

Yhteistyössä