Lapsiperhe naapurina. Hermot menee!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Missä menee raja siinä, kuinka paljon melua lapsiperheen elämästä saa kuulua naapuriin? Itse olen valitettavasti joutunut asumaan nyt puoli vuotta tällaisen perheen seinänaapurina. Kuuluu kolinaa, pauketta, lasten itkua ja kiljumista, kovaäänistä puhetta. Tämän lisäksi pennut juoksevat eestaas tuntitolkulla ja hyppivät niin että kahvikuppini tärisee sohvapöydällä. *Tumtumtumtumtum! tumtumtumtumtum!*. Itse haluaisin nauttia omassa kodissani hiljaisuudesta pitkän päivän jälkeen, mutta eheiiii, vapaan kasvatuksen kullannuput siellä taas meuhkaavat. Rappukäytävissäkin pitää kiljua ja juosta niin ettei kukaan voi siltä melusaasteelta välttyä.

Varmasti rasittavaa.
Yhdellä kaverillani on sellainen meno aina kotona, että itse heidän naapurinaan (saati vanhempana) tulisin hulluksi. Lapset saavat meuhkata ja meluta miten lystäävät (hakkaavat pattereita ja seiniä, huudattavat musiikkia ja "soittavat" mukana, viskelevät tavaroita yms).

Tunti pari siellä kylässä saa aivot ihan ylikierroksille, saati että joutuisi koko ajan kuuntelemaan.

Kirjoita joku lappu heille, ja pyydä ystävällisesti vähän rajoittamaan meluamista.

Sä itse olet valinnut väärän kodin. Et sa rauhaa saa kerros- tai rivitalossa. Ja vaikka saisitkin NYT, niin mitä kun siihen johonkin muuttaa uudet naapurit? Rauhaa saa vain kun omistaa maata. Sitten teet sinne keskelle talon.

Varmasti rasittavaa.
Yhdellä kaverillani on sellainen meno aina kotona, että itse heidän naapurinaan (saati vanhempana) tulisin hulluksi. Lapset saavat meuhkata ja meluta miten lystäävät (hakkaavat pattereita ja seiniä, huudattavat musiikkia ja "soittavat" mukana, viskelevät tavaroita yms).

Tunti pari siellä kylässä saa aivot ihan ylikierroksille, saati että joutuisi koko ajan kuuntelemaan.

Kirjoita joku lappu heille, ja pyydä ystävällisesti vähän rajoittamaan meluamista.
Kuulostaa pahalta, ei tuollainen kyllä kuulu tavallisiin asumisääniin, eikä myöskään ap:n tapauksessa. Itse en ikinä antanut lasten metelöidä noin.

Lasten leikkien äänille ei valitettavasti voi mitään, eikä varsinkaan sille, että joskus pienet itkevät. Jos melu on selkeästi piittaamattomuutta ja esim. jotain pattereiden hakkaamista ja musiikin soittamista täysillä, voisi isännöitsijä puuttuakin. Jos asuisin yksikseen ja kaikenlainen lasten aiheuttama ääni häiritsisi, valitsisin muuttotilanteessa sellaisen kodin, jossa on hyvät äänieristykset. Ei esim puheen kuuluisi seinien läpi kajahdella, vaikka joku puhuisikin kovemmalla äänillä... mä varmaan muuttaisin veke tuollaisesta, olin sitten se perheellinen tai se yksikseen elävä :D

Asun siis uudiskohteessa, joten naapureista ei ollut tietoa etukäteen. Silloin kun muutin niin luulin että talossa on hyvät äänieristeet kun naapurista ei kuulunut mitään. Tosiasiassa tämä melukylän perhe ei ollut vielä tuolloin muuttanut naapuriin, joten melua ei kuulunut.

Tottakai elämisen ääniä kuuluu kerrostalossa, mutta jos naapurit meluavat siihen pisteeseen asti etten pysty nauttimaan kotona olemisesta niin silloin mennään jo häirinnän puolelle. Yksi yö klo 23.30 säpsähdin hereille kun naapurissa raahattiin huonekaluja pitkin lattiaa(?).

Mitä jos naapurissa asuisi kuka tahansa muu perhe tai yksin asuva henkilö joka pitäisi vastaavaa meteliä, olisiko tämäkin yhtä hyväksyttävää? Vai onko lapsiperheillä joku etuoikeus mölytä estoitta niin paljon kuin haluavat? Faktahan on se, että kerrostalossa asuttaessa naapurit pitää ottaa huomioon 24/7. Hiljaisuus klo 23-07 ei tarkoita sitä, että muuna aikana saa meluta niin paljon kuin haluaa.

AP

Yhteistyössä