Siviilisäädyn vaihdos, mihin pitää ilmoittaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "diudiu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
D

"diudiu"

Vieras
Mihin pitää ilmoittaa kun menee maistraatissa naimisiin? Nimet pysyivät ennallaan, joten sen suhteen ei muutoksia. Kelaan varmaan ainakin, vai meneekö tieto sinne automaattisesti?

Mihin asioihin siviilisäädyn muuttuminen vaikuttaa? Jos sukunimi ei vaihdu, niin ei kai tuo vaikuta yhtään mihinkään, eikä näin ollen tarvi myöskään ilmoittaa mihinkään.

En mäkään mihinkään ilmottanut. Töihin ilmoitin uuden sukunimen, kun alkoivat irtisanomis- ja työtodistuslappuja kirjottelemaan. Mies ilmoitti töihin siviilisädynmuutoksesta, koska oli lähdössä ulkomaankomennuksella.

[QUOTE="...";28946398]En mäkään mihinkään ilmottanut. Töihin ilmoitin uuden sukunimen, kun alkoivat irtisanomis- ja työtodistuslappuja kirjottelemaan. Mies ilmoitti töihin siviilisädynmuutoksesta, koska oli lähdössä ulkomaankomennuksella.[/QUOTE]

Tai siis mihinkään muualle. Jos sukunimi olisi pysynyt entisenä, en olis töihinkään ilmottanut.

No varmaan ajokortit, passit, pankkikortit yms. muut sellaiset pitää ainakin muuttaa. Maistraarista menee kyllä varmaan tieto sinnekin, mutta voi olla että itse pitää sanoa, että ne haluaa muuttaa oikealle nimelle.

[QUOTE="vieras";28946413]No varmaan ajokortit, passit, pankkikortit yms. muut sellaiset pitää ainakin muuttaa. Maistraarista menee kyllä varmaan tieto sinnekin, mutta voi olla että itse pitää sanoa, että ne haluaa muuttaa oikealle nimelle.[/QUOTE]

JOS nimi muuttuu niin pitää itse hakea uusi passi, henkilökortti, ajokortti tms. Ei ne sieltä uusia itsekseen lähetä. Ihan samalla tavalla kuin jos esim passi menee vanhaksi. Itse joudut hakea uuden.... Kela kortti tulee automaattisesti postitse.

• Tykkää
Reactions: Bonaire
"Samoin aviopuolisonsa menettänyt kuljettaa surullista leski-siviilisäätyä omaan hautaansa saakka – ellei solmi uutta avioliittoa. Samoin kerran naimisissa ollut ei ole koskaan enää naimaton, vaikka eläisi kuinka villiä sinkkuelämää.

– Olen niin tottunut käytäntöihin työni kautta, ettei näitä edes ajattele, naurahtaa henkikirjoittaja Anne Vehviläinen Itä-Suomen maistraatista.

Kansaneläkelaitokselle siviilisääty on laveampi käsite. Avoliitto voidaan rinnastaa avioliittoon etuusasioissa."

Yhteistyössä