Sain noottia hyvästä kehonkuvasta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Älä edes yritä pehmitellä!

Ei ole kohteliasta haukua ketään. Ei laihoja eikä lihavia. Ei edes provosointimielessä.

Jos minä sanoisin sinulle vasten kasvoja, että olet susiruma, olisi se haukkumista, kuten sekin, jos työpaikan kahvipöydässä (olemme siis kuvitteellisesti samassa työpaikassa) kertoisin sinusta saman työtovereillesi.

61g3MQiKanL._SX450_.jpg

Jos minä henkilöimättä totean, että itsensä alipainoiseksi laihduttaneet naiset näyttävät nälkään kuolleilta lepakoilta, on se minun mielipiteeni, jonka ilmaiseminen ei ole kenenkään haukkumista. Jos totean, että noin käyttäytynyt nainen on vaarantanut terveytensä, on se tieteellinen tosiasia, ei haukkumista.

il_340x270.1541985126_iy2r.jpg

Euroopan ihmisoikeustuomioistuin:
"Sananvapaus ei koske pelkästään sellaisia tietoja tai ajatuksia, joihin suhtaudutaan myötämielisesti tai joita pidetään vaarattomina tai yhdentekevinä, vaan myös sellaisia, jotka loukkaavat, järkyttävät tai häiritsevät; tätä vaativat moniarvoisuus, suvaitsevaisuus ja avarakatseisuus, joita ilman ei ole olemassa demokraattista yhteiskuntaa"

Viimeksi muokattu:
Ja paskat. Ihanne paino on pituus miinus sata. Sitä paitsi tuolla pituudella ja painolla painoindeksikin on alle 24,mikä on normaalipaino. Perehdy ennen kuin huutelet.

No ei se nyt ihan yksioikoisesti noinkaan mene. Paino voi olla ok ja koostumus pelkkää läskiä tai paino voi olla 5 kiloa enemmän ja koostumus on lihasta... kumpi näistä sitten on ihanteellisempaa.
Oman näkemykseni mukaan pitäisi keskittyä siihen, mistä paino koostuu, eikä niinkään siihen, mitä se paino on.

Jos minä sanoisin sinulle vasten kasvoja, että olet susiruma, olisi se haukkumista, kuten sekin, jos työpaikan kahvipöydässä (olemme siis kuvitteellisesti samassa työpaikassa) kertoisin sinusta saman työtovereillesi.

61g3MQiKanL._SX450_.jpg

Jos minä henkilöimättä totean, että itsensä alipainoiseksi laihduttaneet naiset näyttävät nälkään kuolleilta lepakoilta, on se minun mielipiteeni, jonka ilmaiseminen ei ole kenenkään haukkumista. Jos totean, että noin käyttäytynyt nainen on vaarantanut terveytensä, on se tieteellinen tosiasia, ei haukkumista.

il_340x270.1541985126_iy2r.jpg

Euroopan ihmisoikeustuomioistuin:
"Sananvapaus ei koske pelkästään sellaisia tietoja tai ajatuksia, joihin suhtaudutaan myötämielisesti tai joita pidetään vaarattomina tai yhdentekevinä, vaan myös sellaisia, jotka loukkaavat, järkyttävät tai häiritsevät; tätä vaativat moniarvoisuus, suvaitsevaisuus ja avarakatseisuus, joita ilman ei ole olemassa demokraattista yhteiskuntaa"

Ei sananvapauteen vetoaminen sitä muuta, ettei toisten nimittely ole kohteliasta.

No ei se nyt ihan yksioikoisesti noinkaan mene. Paino voi olla ok ja koostumus pelkkää läskiä tai paino voi olla 5 kiloa enemmän ja koostumus on lihasta... kumpi näistä sitten on ihanteellisempaa.
Oman näkemykseni mukaan pitäisi keskittyä siihen, mistä paino koostuu, eikä niinkään siihen, mitä se paino on.

Näin,

Ja vielä hieman pidemmälle ehkä menisin.

Koska mitä sillä on väliä, vaikka ois selkeästi ylimääräistä tai liian vähän rasvaa jos silti pystyy ja kykenee ja jaksaa ja on terve.

Vaikkapa selkeästi alipainoiset huippu-urheilijat kisakaudella tai vaihtoehtoisesti tuhdimmanpuoleinen isäntä tai emäntä joka turhasta massasta huolimatta jaksaa vaikkapa koko päivän metsällä tai missä ikinä.

Jos on syönyt niin vähän että lopputulos on "en jaksa" tai jos on syönyt niin paljon ettei enää jaksa niin silloin pitää huolestua. Toki ylipaino on siinä mielessä vaarallisempaa että siitä kannattaa huolestua jo ennen kuin on vaikkapa niin painava etteivät polvet enää jaksa koska sit on huomattavasti hankalampi kuluttaa syömäänsä.

• Tykkää
Reactions: AivanSama
Näin,

Ja vielä hieman pidemmälle ehkä menisin.

Koska mitä sillä on väliä, vaikka ois selkeästi ylimääräistä tai liian vähän rasvaa jos silti pystyy ja kykenee ja jaksaa ja on terve.

Vaikkapa selkeästi alipainoiset huippu-urheilijat kisakaudella tai vaihtoehtoisesti tuhdimmanpuoleinen isäntä tai emäntä joka turhasta massasta huolimatta jaksaa vaikkapa koko päivän metsällä tai missä ikinä.

Jos on syönyt niin vähän että lopputulos on "en jaksa" tai jos on syönyt niin paljon ettei enää jaksa niin silloin pitää huolestua. Toki ylipaino on siinä mielessä vaarallisempaa että siitä kannattaa huolestua jo ennen kuin on vaikkapa niin painava etteivät polvet enää jaksa koska sit on huomattavasti hankalampi kuluttaa syömäänsä.

Nää vaihtelut menee kuitenkin jotenkin normirajoissa. Pieni hoikkuus tai pyöreys ei ole haitaksi kenellekkään, jos on hyvässä kunnossa ja jaksaa. Mutta näihin kumpaankin sisältyy hyvä lihaskunto. Ilman sitä, ei jaksa.

• Tykkää
Reactions: Aqela ja r0s
Nää vaihtelut menee kuitenkin jotenkin normirajoissa. Pieni hoikkuus tai pyöreys ei ole haitaksi kenellekkään, jos on hyvässä kunnossa ja jaksaa. Mutta näihin kumpaankin sisältyy hyvä lihaskunto. Ilman sitä, ei jaksa.
On tossa sekin, että maratoonarin kroppa ny vaan näyttää erilaiselta kuin kuulantyöntäjän kroppa. Vaikka molemmat olis lajinsa olympiavoittajia.

Jani Sievinen on aktiiviuransa lopettamisen jälkeen kerännyt pyöreyttä ja vatsakumpua mutta on edelleen komea, sopusuhtainen ja normaalimitoissa. Ja hänen kanssaan ei sunnuntaiuimarin kannata edes kokeilla, et kumpi osaa ja jaksaa uida. Nummelan uimahallissa on vissiin vieläkin enemmän hänen hikeään kuin vettä?

Kauneuskäsitykset muuttuvat ajan saatossa. Rubensin aikoihin rehevät naiset olivat muodissa koska semmoinen on hyvin ravittu ja siis sinällään terveempi synnyttämään ja imettämään kuin nälkäkurki.
Rusketus on asia jota aikanaan herrasväki kartti kuin ruttoa koska peltotyöläiset oli niitä jotka pakosta ruskettuivat. Tilanne muuttui kun rusketus muuttui merkiksi siitä, että on varaa käydä Ibizalla.

Tän päivän alipainoihannointi on peräisin ihan siitä, että kymmenen homoa (anteeksi homot, no pun intended) suunnittelee vaatteita jotka näyttää hyvältä vaateripustimen päällä niin siinä on eduksi jos mallit muodoiltaan muistuttavat vaateripustinta.

Terveydelle vaarallinen yli- tai alipaino on kokonaan toinen juttu. Se, että kansa keskimäärin ylipainoistuu on kansanterveydellinen riski.
Kun taas se, että anorektinen alipaino on jotenkin ihailtavaa on useimmin henkilökohtainen tragedia.

• Tykkää
Reactions: m1es
Eihän tässä ollut mistään kehonkuvasta kysymys vaan siitä, ettet ymmärtänyt sosiaalisen vuorovaikutuksen sääntöjä. Tavallaan nolasit tämän puhujan. Jos ei ole asperger piirteitä tai jotain vastaavaa, niin kyllä pitäisi vähän ymmärtää mikä on sopivaa, miten voi rakentaa sosiaalisia verkostoja ja miten voi kehua itseään vaikuttamatta moukalta.

Eihän tässä ollut mistään kehonkuvasta kysymys vaan siitä, ettet ymmärtänyt sosiaalisen vuorovaikutuksen sääntöjä. Tavallaan nolasit tämän puhujan. Jos ei ole asperger piirteitä tai jotain vastaavaa, niin kyllä pitäisi vähän ymmärtää mikä on sopivaa, miten voi rakentaa sosiaalisia verkostoja ja miten voi kehua itseään vaikuttamatta moukalta.

Sosiaalisiin sääntöihin kuuluu myös, ettei jauha täysin idioottimaisista asioista ja odota muiden seisovan ympärillä nyökyttelemässä.

• Tykkää
Reactions: m1es
Ja juuri tästä syystä korostin lihaskunnon tärkeyttä. Paino kertoo loppujen lopuksi aika vähän. Olisi parempi keskittyä kehon koostumukseen.
No mä en tartte lihaksia koska mä osaan käyttää koneita.

Kun verenpaine ja sokerit on kunnossa niin on ihan yks hailee miltä näytän kun vaan muistan säännöllisesti käydä suihkussa.
Komeaa minusta ei saa kirveelläkään joten en mä sitä edes havittele.

No mä en tartte lihaksia koska mä osaan käyttää koneita.

Kun verenpaine ja sokerit on kunnossa niin on ihan yks hailee miltä näytän kun vaan muistan säännöllisesti käydä suihkussa.
Komeaa minusta ei saa kirveelläkään joten en mä sitä edes havittele.

Ei tässä nyt ole oikeastaan puhuttu siitä mikä on esteettistä ja mikä ei. Ei sun tarvi olla komea ja voit keskittyä painamaan nappia niin halutessasi. Vaikka ne sokerit ja verenpaineet on kunnossa, niin ei se sun terveydentilastasi ihan kamalasti kerro.

P.S. Kiva, että käyt suihkussa(y)

Ei sananvapauteen vetoaminen sitä muuta, ettei toisten nimittely ole kohteliasta.

Ketä (henkilöä) minä tässä ketjussa olen nimitellyt? Olen toki kutsunut Ap:n kuvailemaa haukkujaa anorektiseksi luuviuluksi tietämättä onko hän sitä oikeasti, mutta kyseinen henkilö ei osallistu tähän keskusteluun - tarkemmin sanoen emme varmasti edes tiedä onko hän olemassa.

Jos ap:n kertomus vastasi totuutta, voi tuon "luuviulun" käyttäytymistä pitää epäkohteliaana ja toisen fysiikkaa halveksivana: "Tämä keskustelun avannut neito katsoi minua halveksuen päästä varpaisiin ja totesi, että tuollaisia kroppia se bodypositive-juttu sitten tuottaa." Miksi hänelle ei virtuaalisesti voisi "vastata" samalla mitalla?

Reaktiosi saa epäilemään, että samaistut alipainoisiin naisiin ja koet, että heidän arvostelunsa on sinun loukkaamistasi, mielestäsi siis itsensä nälkiinnyttäneet ovat jotenkin salaperäisesti arvostelun yläpuolella, vaikka käyttäytyisivät itse huonosti.

Lainaan Tiina Palovuorta: "Sananvapauden rajoittamishalun taustalla on usein virheellinen ajatus siitä, että ihmisille kuuluisi jonkinlainen subjektiivinen oikeus olla tulematta loukatuksi. Tällaista oikeutta ei kuitenkaan ole eikä saa olla. Kenelläkään ihmisellä ei ole oikeutta muovata maailmasta väkisin sellaista, että toisten ihmisten toiminta miellyttäisi poikkeuksetta juuri häntä. Tästä sananvapaudessakin on kyse: kenelläkään ihmisellä ei ole subjektiivista oikeutta olla kuulematta epämiellyttäviä asioita."

• Tykkää
Reactions: AivanSama
Ketä (henkilöä) minä tässä ketjussa olen nimitellyt? Olen toki kutsunut Ap:n kuvailemaa haukkujaa anorektiseksi luuviuluksi tietämättä onko hän sitä oikeasti, mutta kyseinen henkilö ei osallistu tähän keskusteluun - tarkemmin sanoen emme varmasti edes tiedä onko hän olemassa.

Jos ap:n kertomus vastasi totuutta, voi tuon "luuviulun" käyttäytymistä pitää epäkohteliaana ja toisen fysiikkaa halveksivana: "Tämä keskustelun avannut neito katsoi minua halveksuen päästä varpaisiin ja totesi, että tuollaisia kroppia se bodypositive-juttu sitten tuottaa." Miksi hänelle ei virtuaalisesti voisi "vastata" samalla mitalla?

Reaktiosi saa epäilemään, että samaistut alipainoisiin naisiin ja koet, että heidän arvostelunsa on sinun loukkaamistasi, mielestäsi siis itsensä nälkiinnyttäneet ovat jotenkin salaperäisesti arvostelun yläpuolella, vaikka käyttäytyisivät itse huonosti.

Lainaan Tiina Palovuorta: "Sananvapauden rajoittamishalun taustalla on usein virheellinen ajatus siitä, että ihmisille kuuluisi jonkinlainen subjektiivinen oikeus olla tulematta loukatuksi. Tällaista oikeutta ei kuitenkaan ole eikä saa olla. Kenelläkään ihmisellä ei ole oikeutta muovata maailmasta väkisin sellaista, että toisten ihmisten toiminta miellyttäisi poikkeuksetta juuri häntä. Tästä sananvapaudessakin on kyse: kenelläkään ihmisellä ei ole subjektiivista oikeutta olla kuulematta epämiellyttäviä asioita."

Jos mä lainaan tuosta ton lauseen "Kenelläkään ihmisellä ei ole oikeutta muovata maailmasta väkisin sellaista, että toisten ihmisten toiminta miellyttäisi poikkeuksetta juuri häntä" niin saan yhä sanoa ettei ole kohteliasta haukkua tai nimitellä ketään. Enkä ole yrittänyt rajoittaa tai kieltää. Mä vain kerroin mitä sen mielestäni ei ole.

Ja, vittu, pysyn kannassani vaikka alkaisit analysoida käytöstäni siittiön ja munasolun yhtymisestä alkaen ja kylläpäs kritisoin muitakin ketkä haukkuvat. On kohteena mies tai nainen, laiha tai lihava, pitkä tai lyhyt, varsin tasaiseen tahtiin.

Ihan turha yrittää "hyökkäys on paras puolustus" systeemejä muhun.

Jos mä lainaan tuosta ton lauseen "Kenelläkään ihmisellä ei ole oikeutta muovata maailmasta väkisin sellaista, että toisten ihmisten toiminta miellyttäisi poikkeuksetta juuri häntä" niin saan yhä sanoa ettei ole kohteliasta haukkua tai nimitellä ketään. Enkä ole yrittänyt rajoittaa tai kieltää. Mä vain kerroin mitä sen mielestäni ei ole.

Ja, vittu, pysyn kannassani vaikka alkaisit analysoida käytöstäni siittiön ja munasolun yhtymisestä alkaen ja kylläpäs kritisoin muitakin ketkä haukkuvat. On kohteena mies tai nainen, laiha tai lihava, pitkä tai lyhyt, varsin tasaiseen tahtiin.

Ihan turha yrittää "hyökkäys on paras puolustus" systeemejä muhun.

Voit vapaasti nimitellä minua haukkujaksi. Minäkin pysyn kannassani anoreksiaan kiihottamisen osalta.

Ei meidän tarvitse olla samaa mieltä asioista. Sen ap:n haukkujan kritisoinnin jätit väliin, minä en :sneaky:

Voit vapaasti nimitellä minua haukkujaksi. Minäkin pysyn kannassani anoreksiaan kiihottamisen osalta.

Ei meidän tarvitse olla samaa mieltä asioista. Sen ap:n haukkujan kritisoinnin jätit väliin, minä en :sneaky:

En mä nimittele sua haukkujaksi, sanoin vain ettei ole kohteliasta nimitellä! Mutta jos susta tuntuu loukatulta niin pyydän anteeksi.

:love:

a"
No se on vähän siinä ja siinä.
Jos minä vaikkapa kahvipöydässä totean (mitenkään yksilöimättä), että "miehet ovat idiootteja", on se paikalla olevien miesten korvissa varmaan jossain määrin heitä koskettavaa haukkumista.
Tai jos samassa kahvipöydässä totean, että pullukat ovat pöhköjä, voi hyvin olla, että joku paikallaolevista pullukoista uhraa pullansa ja viskaa sen päähäni.

• Tykkää
Reactions: Aqela
En mä nimittele sua haukkujaksi, sanoin vain ettei ole kohteliasta nimitellä! Mutta jos susta tuntuu loukatulta niin pyydän anteeksi.

:love:

Älä pyydä, miksi loukkaantuisin. Rakastan väittelyä. ;) Tästä kommentistasi pidin: "Ja, vittu, pysyn kannassani vaikka alkaisit analysoida käytöstäni siittiön ja munasolun yhtymisestä alkaen ja kylläpäs kritisoin muitakin ketkä haukkuvat. On kohteena mies tai nainen, laiha tai lihava, pitkä tai lyhyt, varsin tasaiseen tahtiin." Näin sieluni silmin punastuvat poskesi :love:

Älä pyydä, miksi loukkaantuisin. Rakastan väittelyä. ;) Tästä kommentistasi pidin: "Ja, vittu, pysyn kannassani vaikka alkaisit analysoida käytöstäni siittiön ja munasolun yhtymisestä alkaen ja kylläpäs kritisoin muitakin ketkä haukkuvat. On kohteena mies tai nainen, laiha tai lihava, pitkä tai lyhyt, varsin tasaiseen tahtiin." Näin sieluni silmin punastuvat poskesi :love:

No kyllähän mä tosiaan kannassani pysynkin.

Elämä vaan on opettanut että kannattaa pyytää anteeksi kun siihen vielä on mahdollisuus.

Ja jep, väittely on tavallaan tyydyttävää.

Hehee, itse kuulun kanssa niihin, ketkä ei niin turhaan jaksa närästellä kaikesta. Jossain vaiheessa työkaverini kehui paitaani ja sanoin, että kiitos, tiedän. No, jossain vaiheessa kehuin jotain hänen uutta vaatettaan, ja vastaukseksi sain, ylläripylläri; kiitos, tiedän. Oli kyllä iloinen mieli koko loppupäivän. Turhaa noihin happamiin tyyppeihin pistää ajatusta, keskittyy näihin, jotka jaksavat olla onnellisia onnellisesti :)
Terkkuja vaan työkaverille, jos satut lukemaan!

Kuten myös päinvastoin. Sen toisen tyypinhän olisi pitänyt heti vastata, että ihan tosi homma, ollaan iloisia, kun ollaan olemassa ja tilataan seuraavat situkat. Ellei sosiaaliset säännöt koske vain sitä toista osapuolta.

Anorektikon lapsetkaan eivät tarvitse ruokaa (äidin mielestä):
"Pietarilainen anorektikkoäiti imetti vauvaansa kerran päivässä vuoden ajan - lapsi sairaalaan nälkäkuoleman partaalla.
Hieman yli vuoden ikäisen pojan äiti söi vuoden ajan joka päivä ainoastaan vähän kaurahiutaleita ja kalakeittoa. Pietarissa asuva nainen kärsi syömishäiriöstä ja päätti, ettei hänen vauvansakaan tarvinnut syödä kuin kerran päivässä.
25-vuotias nainen imetti poikaa vauvasta asti vain kerran vuorokaudessa."
https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/201809142201199122_ul.shtml

Mitä jos nyt noiden numeroiden valossa tungettaisiin jonnekin minne aurinko ei paista. Mahtavaa jos on vielä ihmisiä, varsinkin nuoria joiden pää on tasapainossa. Juuri tuollaisten hysteeristen toistenkin asioihin puuttuvien takia omalla tyttärellänikin on itsetunto-ongelmia.
Mun elämänkokemuksella kovin laiha ihminen on sellainen jolla ei ravinteet imeydy tai on suoli leikattu pois - ei imeydy ittenkään. Hädässä katoaa vähin äänin pois eikä kukaan selvitä miksi.:censored:

Yhteistyössä