Ilmasto-oikeudenmukaisuus???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja .....
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

.....

Tunnettu jäsen
27.11.2015
19 886
4 368
113
No nyt meni hermo...
Tänään oli Helsingin keskustassa mielenosoitus, jossa vaadittiin ilmasto-oikeudenmukaisuutta.
Piti sitten googlata, mitä tarkoittaa:

”Mitä tarkoittaa ilmasto-oikeudenmukaisuus?
Ilmasto-oikeudenmukaisuus viittaa siihen, kuinka vastuu ilmastonmuutoksesta ja sen torjunnasta sekä seuraukset ilmaston lämpenemisestä vaikuttavat eri tavoin eri ihmisiin.

Vauraat teollisuusmaat tuottavat suurimman osan kasvihuonekaasujen päästöistä eli ne ovat pääosin vastuussa ilmastonmuutoksesta. Usein ajatellaankin, että niillä tulisi olla päävastuu myös ilmastonmuutoksen torjunnasta. Teollisuusmailla on kehitysmaita paremmat mahdollisuudet vähentää kasvihuonekaasupäästöjä kansalaistensa hyvinvointia vaarantamatta.

Ilmastonmuutos vaikuttaa eri tavoin eri puolilla maailmaa. Afrikka, pienet saarivaltiot ja köyhät, tropiikissa sijaitsevat kehitysmaat kärsivät ilmastonmuutoksesta pahiten. Niillä on myös huonot mahdollisuudet sopeutua ilmastonmuutokseen. Monet lauhkean vyöhykkeen rikkaat maat voivat sen sijaan jopa hyötyä hitaasta ilmaston muutoksesta.”
http://ilmasto.org/ilmastonmuutos/u...et#Mitae_tarkoittaa_ilmasto-oikeudenmukaisuus

No voi vittu nyt taas.
Että kun kun jossain päin maailmaa ymmärretään olla lisääntymättä kuin eläimet, niin kaikki muukin kaadetaan sitten harteille.

Viimeksi muokattu:
Ja ärsyttää tuo valehtelu, että suurimman osan päästöistä tuottaisi käytännössä eurooppa. Näinhän ei ole.
Se on ihan yksi ja sama, jos joku kuluttaa vain tonnin viisi tonnia kuluttavaa tyyppiä kohden, jos niitä tonnin kuluttavia on miljardeja, kuten esim kiinassa.

Ei varmaan monikaan.
Eikä ehkä edes tarvitsisi, jos ongelma-alueiden väestömäärä saataisiin reippaasti nykyistä pienemmäksi.

No ei se välttämättä tarkoita pelkästään sitä, että alentaa elintasoaan. Sitä voi kuluttaa vaihtoehtoisesti. Minä esim. asun pienessä kaupungissa omakotitalossa, joten periaatteessa minulta jää aika iso hiilijalanjälki. Seuraavilla tavoin olen sitä kuitenkin pyrkinyt pienentämään:

1) Emme lennä enää. Kävimme etelässä 2015 ja silloin päätin, että pidetään ainakin 5 vuotta paussia. Hyviä ja kivoja matkakohteitä löytyy läheltäkin ja rahaakin säästyy kun ei tartte tehdä sitä jokavuotista etelänmatkaa

2) Syömme lihaa vähemmän. Etenkin naudanlihaa. Kuitenkin varmaan enemmän kuin keskivertoperhe 70-luvulla, mutta joka päivä ei tartte olla lihaa. Kerran viikossa naudanlihaa. EIkä se vähempilihainen ruokavalio terveydellekkään pahitteeksi ole, itellä ainakin paino tippunut ihannepainoon itsestään.

3) Autot on vähäpäästöisiä. Seuraavaksi ostamme kaasuauton ja sähköauton.

4) Meillä on maalämpö, säästää sekin.

5) Peruskulutusta olemme vähentäneet. Säästämme ja sijoitamme mieluummin.

Pienen pieniä tekoja. Ei näy paljoa arjessa. Mutta ei ne isossa kaavassa ihan merkityksettömiä ole.

Ilmastomarssille halusin mennä, mutta täällä on niin vihamielinen ilmapiiri tuollaista kohtaan, että en ees kehdannut. Onko sekään oikein? Täällä moni kun kuulee sanan ilmastonmuutos, niin alkaa aina sama virsi: "Saatana Kiinassa ne vasta päästeleekin", "Vittu se oli saatanan kylmä tossa männä talvena" jne. selittelyä...

Mä en vittu piittaa pätkääkään. Ostan just semmosen isomoottorisen kulkupelin kun haluan. Aivan vittu sama jos Afrikan porukka kärsii, saatanan kusipäät kun sikiävät kuin rotat ja tunkevat sitten vielä tänne meidän maata pilaamaan. Se on vaan hyvä Suomelle tää ilmastonmuutos. Kuhan pidetään rajat kiinni. Ilmastonmuutos vaan lopettaa noiden vähempilahjaisten rotujen sikiämisen ja hyvä niin. Siinä niille oikeudenmukaisuutta.

No ei se välttämättä tarkoita pelkästään sitä, että alentaa elintasoaan. Sitä voi kuluttaa vaihtoehtoisesti. Minä esim. asun pienessä kaupungissa omakotitalossa, joten periaatteessa minulta jää aika iso hiilijalanjälki. Seuraavilla tavoin olen sitä kuitenkin pyrkinyt pienentämään:

1) Emme lennä enää. Kävimme etelässä 2015 ja silloin päätin, että pidetään ainakin 5 vuotta paussia. Hyviä ja kivoja matkakohteitä löytyy läheltäkin ja rahaakin säästyy kun ei tartte tehdä sitä jokavuotista etelänmatkaa

2) Syömme lihaa vähemmän. Etenkin naudanlihaa. Kuitenkin varmaan enemmän kuin keskivertoperhe 70-luvulla, mutta joka päivä ei tartte olla lihaa. Kerran viikossa naudanlihaa. EIkä se vähempilihainen ruokavalio terveydellekkään pahitteeksi ole, itellä ainakin paino tippunut ihannepainoon itsestään.

3) Autot on vähäpäästöisiä. Seuraavaksi ostamme kaasuauton ja sähköauton.

4) Meillä on maalämpö, säästää sekin.

5) Peruskulutusta olemme vähentäneet. Säästämme ja sijoitamme mieluummin.

Pienen pieniä tekoja. Ei näy paljoa arjessa. Mutta ei ne isossa kaavassa ihan merkityksettömiä ole.

Ilmastomarssille halusin mennä, mutta täällä on niin vihamielinen ilmapiiri tuollaista kohtaan, että en ees kehdannut. Onko sekään oikein? Täällä moni kun kuulee sanan ilmastonmuutos, niin alkaa aina sama virsi: "Saatana Kiinassa ne vasta päästeleekin", "Vittu se oli saatanan kylmä tossa männä talvena" jne. selittelyä...
No itse olen varsin myönteinen sille, että ilmastonmuutokselle on nopeasti tehtävä jotain. Mutta ärsyttää nämä toivottomat keinot ja asioista valehteleminen.
Jos rehellisiä ollaan, niin suurin uhka tällä hetkellä on kiina ja muut samoilla tasoilla olevat aasian maat.
Toistaiseksi voidaan leikkiä, että tilanne on hallinnassa, mutta kun elintaso siellä nousee, olemme kusessa. Kun miljardit ihmiset siellä alkavat hankkia katumaastureita ja kuluttamaan ruuan ja matkailun ja vapaa-ajan osalta samoin kuin esim amerikassa, on peli menetetty.

Mä en vittu piittaa pätkääkään. Ostan just semmosen isomoottorisen kulkupelin kun haluan. Aivan vittu sama jos Afrikan porukka kärsii, saatanan kusipäät kun sikiävät kuin rotat ja tunkevat sitten vielä tänne meidän maata pilaamaan. Se on vaan hyvä Suomelle tää ilmastonmuutos. Kuhan pidetään rajat kiinni. Ilmastonmuutos vaan lopettaa noiden vähempilahjaisten rotujen sikiämisen ja hyvä niin. Siinä niille oikeudenmukaisuutta.
No ottamatta muuten kantaa tuohon provoyritykseen, niin ainoa keino tosiaan on se, että saadaan ongelma-alueilla liikakansoitus kuriin.

Kehitysmaista länsimaihin muuttavat mamut ovat ilmastonmuutoksen kannalta iso ongelma.
No luonnollisesti.
Kun ilmastonmuutos tästä etenee, alkavat jo valmiiksi haastavat afrikan olot käydä mahdottomaksi elää. Se kasvattaa eurooppaan muuttavien afrikkalaisten määrää räjähdysmäisesti. Ja kun heille kaikille tarjotaan mahdollisuus kuluttaa kuin muutkin, lisääntyy saasteiden määrä sietämättömäksi.

Suomen vuotuiset hiilidioksidipäästöt ovat 56 miljoonaa tonnia ja ne laskevat kuuden prosentin tahtia. Intian päästöt ovat 2,5 miljardia tonnia ja ne kasvavat reilun viiden prosentin tahtia, eli vuodessa yli kaksi kertaa koko Suomen päästöjen verran.

On aika se ja sama ostaako naapurin Jaakko hybridin tai pakkosyötetäänkö asevelvollisuuttaan suorittaville varusmiehille kerran viikossa kasvispaskaa. Oikeastaan ihan sama vaikka Suomesta tulisi päästöneutraali valtio ensi vuonna.

Matematiikkaa edes auttavasti osaava tajuaa että Suomi on niin pieni desimaali ilmastomittauksissa, ettei sitä edes ole mahdollista huomata. Mutta marssikaa toki, kun se kerran helpottaa. :)

• Tykkää
Reactions: Asiankannattaja
Suomen vuotuiset hiilidioksidipäästöt ovat 56 miljoonaa tonnia ja ne laskevat kuuden prosentin tahtia. Intian päästöt ovat 2,5 miljardia tonnia ja ne kasvavat reilun viiden prosentin tahtia, eli vuodessa yli kaksi kertaa koko Suomen päästöjen verran.

On aika se ja sama ostaako naapurin Jaakko hybridin tai pakkosyötetäänkö asevelvollisuuttaan suorittaville varusmiehille kerran viikossa kasvispaskaa. Oikeastaan ihan sama vaikka Suomesta tulisi päästöneutraali valtio ensi vuonna.

Matematiikkaa edes auttavasti osaava tajuaa että Suomi on niin pieni desimaali ilmastomittauksissa, ettei sitä edes ole mahdollista huomata. Mutta marssikaa toki, kun se kerran helpottaa. :)

Sinällään huvittavaa, että aina pitää tuo matematiikka vetää mukaan. Mä tunnen lukuisia ilmastonmuutoksesta huolissaan olevia ihmisiä, jotka ovat erittäin hyviä matematiikassa. Uskaltaisin väittää jopa, että siinä väestönosassa ollaan enemmän huolissaan.

Tässä ei olekkaan kyse siitä, ainakaan pelkästään, että mikä on Suomen osuus laskenallisesti. Tuolla periaatteellahan myös jokainen yksittäinen ihminen (oli sitten kiinalainen, suomalainen tai afrikkalainen) voisi sanoa, että "mun osa on ihan mikromillinpromille, joten sillä ei ole mitään merkitystä."

Nämä päätökset pitää tietenkin viedä läpi kansainvälisellä tasolla. Helppoa se ei ole, itse en usko siihen, mutta mielestäni se, ettei edes yritetä, on kaikkein surkeinta. Ja kun ihan tosi aika iso osa muutoksista ei ole mitään mahdottomia, elintasoa oleellisesti laskeavia tms. Teknologian ansiosta kaiken ei ole muututtava. Mutta se, että siirrytään kaikessa vähempipäästöiseen (joo, myös ydinvoimaan) jne. ei ole mikään suunnaton uhraus.

Mä teen omalta osalta parhaani ja sen on riitettävä.

Ellei joku hanki mulle duunia joka n kävelyetäisyyden päässä niin täysin varmasti ajelen isolla, korkealla autollani joka edes osin suojaa törtöiltä sekä hirviltä ja todella myös ajelen sillä joka hemmetin työpäivä koska ne työt.

Ja pihviä syön kans koska mitään palkokasveja en jaksa puputtaa tarpeeksi jotta kykenisin fyysiseen työhöni.

Nih.

Ja sauna on päällä nyt. Lämmitetään kunnolla kuumaksi. Jätepuilla tosin.

No luonnollisesti.
Kun ilmastonmuutos tästä etenee, alkavat jo valmiiksi haastavat afrikan olot käydä mahdottomaksi elää. Se kasvattaa eurooppaan muuttavien afrikkalaisten määrää räjähdysmäisesti. Ja kun heille kaikille tarjotaan mahdollisuus kuluttaa kuin muutkin, lisääntyy saasteiden määrä sietämättömäksi.

Tosipaikassa pehmoilu loppuu ja tuo paskasakki upotetaan Välimereen. Ihan oikeesti. Tänne ei ole asiaa. Onneksi tässä tuli tää alkutulva pakolaisista nyt, niin kaikki näkee mitä kelvotonta paskasakkia tuo Lähi-Idän ja Afrikan porukka on. On sitten helpompi alkaa kovat toimenpiteet.

Kyllä mäkin nuorena ajattelin toisin ja jopa tunsin vähän huonoa omaatuntoa esim. Afrikan nälkäänäkevien takia. Mutta kun oon tajunnut asian oikein laidan, niin älyni on voittanut tunteeni. Nykyään mulle tulee ihan hyvä fiilis kaiken maailman nälänhätä-uutisista. Mitä enempi tota paskasakkia kuolee, sen parempi. Maailma ei häviä mitään. Sieltä ei tule innovaation innovaatiota. Vain kuluttavaa, raiskaavaa, tuhoavaa paskasakkia. Tää on kylmä fakta ja sanon sen nyt suoraan vaikka ei saisi.

Hassu juttu muuten se, että kasvissyöntiä vastustaa eniten keski-ikäiset ja vanhemmat ylipainoiset heteromiehet. Juuri sille porukalle lihansyönnin vähentäminen tekisi terää. Piittasi sitten ilmastosta tai ei.

Ja toi että pitää syödä miesten ruokaa että jaksaa... No perkele miksi lihovat sitten. Todella harvassa on nykyään työt jossa fyysistä kuntoa paljoa tarvitaan. Suurin osa noista duunaireistakin käyttää koneita, ei paljon hiki tuu... Jos tulis, tuskin olisi vatsanympärys 150 cm.

Mä teen omalta osalta parhaani ja sen on riitettävä.

Ellei joku hanki mulle duunia joka n kävelyetäisyyden päässä niin täysin varmasti ajelen isolla, korkealla autollani joka edes osin suojaa törtöiltä sekä hirviltä ja todella myös ajelen sillä joka hemmetin työpäivä koska ne työt.

Ja pihviä syön kans koska mitään palkokasveja en jaksa puputtaa tarpeeksi jotta kykenisin fyysiseen työhöni.

Nih.

Ja sauna on päällä nyt. Lämmitetään kunnolla kuumaksi. Jätepuilla tosin.
Meinasin painaa tykkäysnappia kunnes tulin kohtaan jossa sauna lämpiää jätepuilla.
Kuvottaa ajatuskin.

Kerrankin voin olla Ärsyn kanssa samaa mieltä. Pitänee laittaa rasti seinään?