Alzheimer???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tytär ja äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Onko täällä ketään muuta jonka vanhemmalla dementoiva sairaus? Missä vaiheessa mennään, ja miten jaksatte? Mun oma äiti sairastaa, aika rankkaa toisinaan, vaikkei äiti vielä kovin huonona olekaan. Kommentteja?

Läheisen parantumaton sairaus ahdistaa ja tuottaa henkistä tuskaa juuri niin kauan kuin sitä ei täysin kykene hyväksymään. Läheisen sairaus, varsinkin jos se muuttaa hänen persoonallisuuttaan, on vähintäänkin yhtä vaikea hyväksyä kuin vaikkapa toisen jalan menettäminen. Kun nykylääketieteen hoitokeinot eivät kykene parantamaan sairautta tai edes estämään sen etenemistä, on vain sopeuduttava tilanteeseen. On käytävä surutyö läpi. Kohdattava kaikki tunteet, jotka uusi tilanne aiheuttaa. Itkettävä entisen ihmissuhteen poismenoa, mutta muistettava, että sen raunioille voi istuttaa uuden. Sinun täytyy vain tutustua alusta alkaen uudelleen läheiseesi.

Jokainen käsittelee elämänkriisit omalla tavallaan. Anna itsellesi täysi oikeus käsitellä oma kriisisi omalla tavallasi. Pidä huolta aina ensisijaisesti omasta hyvinvoinnistasi. Kukaan ei ole sinua tärkeämpi. Vaikka sairastuminen on myös läheisellesi kriisi, se ei tarkoita sitä, että sinun tulisi uhrata oma hyvinvointisi hänen puolestaan. Sopeudu uuteen elämäntilanteeseen samalla tavoin kuin muuttaessasi toiselle paikkakunnalle. Kaikki tuntuu aluksi vieraalta, mutta kun pidät mielessäsi, että entiseen ei ole paluuta, saat pikku hiljaa toimintakykysi ja elämänilosi takaisin.

Markus Heikkilä
Lähihoitaja
Hoivapiiri.fi

Siinähän se ongelma onkin. Mies ei älyä olevansa sairas. Olen kuullut, että on tapauksia, että potilas saadaan lääkäriin vasta, kun hän on seisonut ojassa alastomana.. Saapa nähdä, milloin se päivä tulee. Pakkasta on vielä..
Olen niin väsynyt tähän!

47-vuotiasta työssäkäyvää miestäni en ole saanut vieläkään lääkäriin jatkuvista kehotuksistani huolimatta. Väittää olevansa terve mies. Alzheimerin taudin oireistonmukainen käyttäytyminen on pahentunut. Lauantai-iltana hän oli lähellä käydä käsiksi. Painoi ovea vasten, huusi ja uhkaili. Olen soittanut jo puoli vuotta sitten muistihoitajalle miehen oireista. Jo silloin hän sanoi, että mies täytyisi saada pian lääkäriin tarkempiin tutkimuksiin. Vapaaehtoisesti hän ei mene. Pelkään, että mies tekee jotain tyhmää työpaikallaan tai liikenteessä!! Kotona saa myös pelätä perheen puolesta. Milloin mies suuttuu niin, että käy käsiksi? Annanko lapsille ohjeet, miten soitetaan ambulanssi/ poliisi, kun olen henki hieverissä miehen mukiloinnin takia.

Yhteistyössä