Onko mieheni herkkänahkainen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ja siihen ettei neuvoloissa ja muissa ole huomattu lapsen kehityksen ongelmia on ihan syy. Mies ja lapsen äiti ei tunnusta neuvolassa ongelmia, vaan peittelevät niitä. Minähän en neuvolaan lähde mukaan, koska lapsen vanhemmat menevät niin en ole tiennyt tätä ennen kuin kysyin mieheltä suoraan asiasta. Hän tunnusti ettei ole kertonut mitään lapsen ongelmista, koska lapsella on oikeus olla juuri sellainen kun on, eikä se kuulu kenellekään. Mutta entäs ne ongelmat sitten tulevaisuudessa, se on ollut minun syyni sanallisesti puuttua esim vaikka siihen sotkemiseen...

Ei neuvolassa lähtökohtaisesti kannata tunnustaa mitään ongelmia (edes pieniä sellaisia), kun siitä seuraa vaan se, että neuvolantädit järkkäävät perheelle vaikeuksia lastensuojeluilmoitusten ja muun muodossa.

Ei neuvolassa lähtökohtaisesti kannata tunnustaa mitään ongelmia (edes pieniä sellaisia), kun siitä seuraa vaan se, että neuvolantädit järkkäävät perheelle vaikeuksia lastensuojeluilmoitusten ja muun muodossa.
Oman kokemuksen mukaan se on kyllä reitti jatkotutkimuksiin, mitään ilmoituksia ei ole tehty. Esim. puheterapiaan pääsi täällä neuvolan kautta. Ehkä olisivat sen ilmoituksen tehneet, jos olisin jonnekin 4 v neuvolaan odotellut lähes puhumattoman kanssa.

Ei vanhempien tarvitse tuollaisia ongelmia "tunnustaa" neuvolassa, kyllä ne siellä (ja ihan siellä eskarissakin) huomaa jos lapsen puheessa ja hienomotoriikassa on noin selvästi häikkää.

Eli provo.

Kyllä lapset kuuntelee. Tarkkaan. Mutta meillä ei voisi pyytää, koska pyytäessähän on toisen mahdollista myös kieltäytyä, ja sitten on konflikti valmis. Joten meillä muistutetaan ja kehoitetaan. "Menehän pesemään kädet, pissalle ennen ajomatkaa, muistathan sen ja tän".

Mutta sun ongelmahan todellisuudessa on se mies. Ei se lapsi.

Ja ehkä joissain asioissa vaadit liikaa lapselta. Ei noita edellä mainittuja asioita pysty päiväkodissa (josta tulee hyvinkin tarkka kuvaus lapsen toimista neuvolaan) ja neuvolassa piilottelemaan. Esim kävely tarkistetaan ja hyppiminen. Päiväkodissa ja neuvolassa molemmissa piirretään. Vaikea uskoa että päiväkodinkin piirrustukset ois kaikki yhtä sotkua. Ja jatkossa lapsi menee ikävuosineuvolat ilman vanhempia.

Sinä et ole lapsen huoltaja. Eikä jostain syystä suhun luoteta niin paljoa, että saisit ottaa vastuuta lapsesta... onko luottamuksen puute sun vai miehen vika, sen tiedät itse ja mitä haluatte tehdä asialle

Ap tässä...
Kyllä, siitähän mä lähdinkin kirjoittamaan että ongelma on tuo mies! En kysellytkään lapsen jutuista, vaan siitä, että miksi mieheni on niin herkkänahkainen? Hän ei kestä yhtään, että joku sanoo lapselle muutakin kuin pelkkiä kehuja. Ärsyttää se, että minun tekemisiä mies arvostelee välillä julmastikin ja tekee itse perään samalla tavalla!

Onko tuo mieheltä mustasukkaisuutta lapsesta? Vai joku äärimmilleen viety omistushalu, kun lapsen biologinen äiti ei ole kuvioissa kun muutaman päivän vuodessa. Miksi syttyy sota, jos joku uskaltaa sanoa mitään hänen lapsesta, pyytää lapselta jotain tai ylipäätään vaan suhtautua neutraalisti. Miksi vain lässytys ja ylitsevuotavat kehut riittää? Ja todella kukaan ei saa sanoa lapsesta mitään, ei edes lapsen mummo.

Jos itselläni olisi lapsia en edes haluaisi kasvattaa lasta siihen uskoon, että hän on maailman paras kaikessa ja kaikki mitä hän tekee on ehdoitta parempaa kun mihin muut pystyy. Koska sellaisista lapsista kasvaneita aikuisia on ihan liikaa maailmassa! Toisekseen on kivinen tie oppia ettei maailma mene niin :I

Onko isoksi tytöksi sanominen vittuilua? Sitä kuitenkin kuulee tuolla maailmalla paljon ja lastenkasvatuksen ammattilaiset myös kehottaa vanhempia muistuttamaan lapsia siitä, että ollaan 'isoja'. Ja tuo lapsen vauvapuhehan on osittain tahallista, siksi olen sanonut että puhuu kuin isot tytöt. Tokikaan ei normaalissakaan puheessa ole kaikkia kirjaimia, mutta silti selkeästi lapsi välillä lässyy vauvapuhetta että saisi esim palvelua osakseen, tai herkkuja.

Ap tässä...
Kyllä, siitähän mä lähdinkin kirjoittamaan että ongelma on tuo mies! En kysellytkään lapsen jutuista, vaan siitä, että miksi mieheni on niin herkkänahkainen? Hän ei kestä yhtään, että joku sanoo lapselle muutakin kuin pelkkiä kehuja. Ärsyttää se, että minun tekemisiä mies arvostelee välillä julmastikin ja tekee itse perään samalla tavalla!

Onko tuo mieheltä mustasukkaisuutta lapsesta? Vai joku äärimmilleen viety omistushalu, kun lapsen biologinen äiti ei ole kuvioissa kun muutaman päivän vuodessa. Miksi syttyy sota, jos joku uskaltaa sanoa mitään hänen lapsesta, pyytää lapselta jotain tai ylipäätään vaan suhtautua neutraalisti. Miksi vain lässytys ja ylitsevuotavat kehut riittää? Ja todella kukaan ei saa sanoa lapsesta mitään, ei edes lapsen mummo.

Jos itselläni olisi lapsia en edes haluaisi kasvattaa lasta siihen uskoon, että hän on maailman paras kaikessa ja kaikki mitä hän tekee on ehdoitta parempaa kun mihin muut pystyy. Koska sellaisista lapsista kasvaneita aikuisia on ihan liikaa maailmassa! Toisekseen on kivinen tie oppia ettei maailma mene niin :I

Onko isoksi tytöksi sanominen vittuilua? Sitä kuitenkin kuulee tuolla maailmalla paljon ja lastenkasvatuksen ammattilaiset myös kehottaa vanhempia muistuttamaan lapsia siitä, että ollaan 'isoja'. Ja tuo lapsen vauvapuhehan on osittain tahallista, siksi olen sanonut että puhuu kuin isot tytöt. Tokikaan ei normaalissakaan puheessa ole kaikkia kirjaimia, mutta silti selkeästi lapsi välillä lässyy vauvapuhetta että saisi esim palvelua osakseen, tai herkkuja.
Kyllä se on vittuilua, vähättelevää ja epäkohteliasta. Se sisältää viestin että "isous" on jotain tavoiteltavaa ja parempaa kuin pienenä oleminen mikä jo itsessään on vähän kyseenalaista kovin ahkeraan toistettuna, ja lisäksi persoonaan kohdistuvan arvostelun että lapsi ei tähän parempien ihmisten joukkoon kuulu. Varsinkin jos (kun) lapsella on puheenkehityksen viivästymää niin todella ala-arvoista kommentointia.

Pelleilylässytykseen (!) voi sanoa että en saa selvää, en voi auttaa kun en ymmärrä mitä sanot, minua ärsyttää/turhauttaa jos puhut tarkoituksella epäselvästi kun silloin joudun ponnistelemaan enemmän että ymmärrän, ja ole hyvä ja puhu tavallisesti että ymmärrän sinua.

Kyllä se on vittuilua, vähättelevää ja epäkohteliasta. Se sisältää viestin että "isous" on jotain tavoiteltavaa ja parempaa kuin pienenä oleminen mikä jo itsessään on vähän kyseenalaista kovin ahkeraan toistettuna, ja lisäksi persoonaan kohdistuvan arvostelun että lapsi ei tähän parempien ihmisten joukkoon kuulu. Varsinkin jos (kun) lapsella on puheenkehityksen viivästymää niin todella ala-arvoista kommentointia.

Pelleilylässytykseen (!) voi sanoa että en saa selvää, en voi auttaa kun en ymmärrä mitä sanot, minua ärsyttää/turhauttaa jos puhut tarkoituksella epäselvästi kun silloin joudun ponnistelemaan enemmän että ymmärrän, ja ole hyvä ja puhu tavallisesti että ymmärrän sinua.

Öööö ja ongelma oli tuo pelleilylässytys, johon on sanottu että puhuis selvemmin nii aikuiset ymmärtää....

Ja siis. Joo otsikkosi oli miehestä, mutta ainut riita teillä on tyttö.

Ei. Vaan ainut riitä teillä on miehen käytös sua kohtaan ja sun käytös tyttöä kohtaan.

Hei miten olisi. Olette niin tyypillinen esimerkki uusioperhehelvetistä kuin vaan uusioperhe pahimmillaan voi olla ja usko ti älä, nii tolla teidän suhtautumisella saatte tytöstä viidenteen luokkaan mennessä vikisevän valehtelijan ja itsenne eri osoitteisiin. Niin hakeutukaapas kuule ihan neuvolan perhetyöntekijän juttusille.

Te tarviitte apua.

Tulipa muuten mieleen kysymys aapeelle.

Miten usein tyttö teillä on?

Tyttö on meillä käytännössä aina, kun tytön äiti ei halua olla kuvioissa kun muutaman päivän vuodessa, sillon kun hänelle sopii. Ovat siis eronneet jo silloin kun tyttö on ollu vauva.

Jos kyseessä olisi oma lapseni olisin ollut varmaan kymmenen kertaa vaativampi ja opettanut jo nuorempana tekemään asioita mitä mieheni lapsi ei vieläkään osaa. Olenhan itsekin ollut lapsi, ehjästä perheestä tosin. Mutta ei meillä suututtu silloin eikä suututa nyt jos ei toisia teititellä. Siksi en ymmärrä mieheni reagointia siihen, että hoidan kuitenkin huushollin työt käytännössä yksin ja jos kerran kuussa neuvon tyttöä jossain, mihin minun mielestä pitäisi puuttua nii lähes lennän talosta ulos. Ei ole ainakaan palautteen vastaanottaminen ja antaminen mieheni vahvinta osa-aluetta. Kun mistään ei voi keskustella. Asiat menee rataa että minä sanon jostain, mies mölyää etten voi haukkua, en uskalla sanoa enää mitään ja sitten pidetään mykkäkoulua niin kauan että minulle tulee jotain asiaa miehelle.

Ja huom! Lapsi ei ole kertaakaan reagoinut mitenkään negatiivisesti minun sanomisiin! Sitten lapsella menee suu mutruun kun isänsä alkaa lapsen kuullen möykkäämään minua vastaan.

Tyttö on meillä käytännössä aina, kun tytön äiti ei halua olla kuvioissa kun muutaman päivän vuodessa, sillon kun hänelle sopii. Ovat siis eronneet jo silloin kun tyttö on ollu vauva.

Jos kyseessä olisi oma lapseni olisin ollut varmaan kymmenen kertaa vaativampi ja opettanut jo nuorempana tekemään asioita mitä mieheni lapsi ei vieläkään osaa. Olenhan itsekin ollut lapsi, ehjästä perheestä tosin. Mutta ei meillä suututtu silloin eikä suututa nyt jos ei toisia teititellä. Siksi en ymmärrä mieheni reagointia siihen, että hoidan kuitenkin huushollin työt käytännössä yksin ja jos kerran kuussa neuvon tyttöä jossain, mihin minun mielestä pitäisi puuttua nii lähes lennän talosta ulos. Ei ole ainakaan palautteen vastaanottaminen ja antaminen mieheni vahvinta osa-aluetta. Kun mistään ei voi keskustella. Asiat menee rataa että minä sanon jostain, mies mölyää etten voi haukkua, en uskalla sanoa enää mitään ja sitten pidetään mykkäkoulua niin kauan että minulle tulee jotain asiaa miehelle.

Ja huom! Lapsi ei ole kertaakaan reagoinut mitenkään negatiivisesti minun sanomisiin! Sitten lapsella menee suu mutruun kun isänsä alkaa lapsen kuullen möykkäämään minua vastaan.

Ehkä miestä vaivaa se ettei biologinen äiti piittaa lapsesta ja haluaa siksi tehdä tämän elämästä pehmeämpää.

Sulle tosi paska tilanne. Ja lapselle.

Tsemppiä! Pidä pääsi koska sä osaat käyttää järkeä.

• Tykkää
Reactions: Aqela
Ehkä miestä vaivaa se ettei biologinen äiti piittaa lapsesta ja haluaa siksi tehdä tämän elämästä pehmeämpää.

Sulle tosi paska tilanne. Ja lapselle.

Tsemppiä! Pidä pääsi koska sä osaat käyttää järkeä.

Kiitos! Itsehän en asioista sano pahuuttani tai ilkeyttäni. Nimenomaan lapsen parasta ajatellen. Yritän auttaa asioita siihen suuntaan ettei lapselle tulisi niin kivinen tie. Ja pelkään pahoin että liikaa pumpuliin käärittynä, kaikki passattuna nenän eteen ja aina isä huitomassa muut ihmiset ympäriltä pois opettamasta elämää, ei tule elämästä helppoa lapsella. Ja kun sen tiedän, että lapsi pystyisi paljon enempään, kun vain siihen houkuteltaisiin. Mutta se karu maailma alkaa viimeistää yläkoulussa, eikä sillon voi olla enää isin vauveli.

Hauskahan tässä on myös se, että vain minun pitää kumarrella. Mies ei käytä puheessaan näitä isi-päätteitä sanoja ja lapsi saa karjua pöydässä MAITOO. Mutta tätä se yleensä on tää äitipuolen elämä.

On hieman suhteellista toi "sotkee syödessään ruokaa vaatteille, tuolille, lattialle, pöydälle... Itsensä ja kaiken ympärillä olevan". - Kyllä, vielä 10-vuotiaskin sotkee syödessä. Mutta miten paljon?
Kyllä, 7- vuotiaan ruuan ottoa vahditaan, ylilyöntejä tapahtuu.
"Puhu niin kuin isot tytöt"-on vittuilua. "Ettei koulussa kiusata"- sinä kiusaat jo nyt kotona.
totta:(

Ei, se ei sisällä viittausta siihen, että isous on jotain tavoiteltavaa. Se on viittaus siihen, että kaikki kypsyy iän mittaan ja pitäisi opetella toimimaan ikätasolla. Esim. voidaan odottaa, että ekaluokkalainen osaa käydä itse vessassa ja pyyhkiä pyllynsä. Lasta useimmiten kannustetaan tähänkin toimintaan kehumalla "isoksi tytöksi" tai "isoksi pojaksi". Ei se vittuilua ole.

Yhteistyössä