Mikä oli peruskoulun päättötodistuksen keskiarvosi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hikarivaiei
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Hikarivaiei

Vieras
Eli mikä keskiarvo komeili todistuksessa 9-luokan jälkeen? Miten pärjäsit sen jälkeen koulussa ja elämässä? Ennakoiko hyvä todistus hyvää elämää vai heittikö kaikki häränpyllyä?

Kerro myös hieman taustaa, ikä, sukupuoli ja mitä nykyään teet.

Minä olen 44-vuotias nainen, jonka keskiarvo yläasteella oli 8,1. Tuo oli lukioon menevälle tytölle jopa melko huono keskiarvo tuohon aikaan. Lukiossakaan en ollut kovin hyvä, mutta niin vain yliopistoon pääsin opiskelemaan. 15 vuotta olin matikan, fysiikan ja kemian opettaja mutta nyt uudella uralla.

Keskiarvolla ei ole juurikaan mitään tekemistä miten pärjää elämässä. Jos peruskoulu on mennyt eri kriiseissä, niin kyllähän se näkyy sen huonoutena. Siitä eteenpäin oma asenne ja äly ratkaisee miten menee.

Lukioon menin 7,3 ka ja nostin lukiossa 8,4. Luin insinööriksi ja nyt opiskelen lisää kemiaa, mikä on todella mielenkiintoista. Haaveena olisi myös kemistin paperit. Ikää 35v.

Keskiarvolla ei ole juurikaan mitään tekemistä miten pärjää elämässä. Jos peruskoulu on mennyt eri kriiseissä, niin kyllähän se näkyy sen huonoutena. Siitä eteenpäin oma asenne ja äly ratkaisee miten menee.

Lukioon menin 7,3 ka ja nostin lukiossa 8,4. Luin insinööriksi ja nyt opiskelen lisää kemiaa, mikä on todella mielenkiintoista. Haaveena olisi myös kemistin paperit. Ikää 35v.

Kyllä se vaan keskimäärin näkyy. Korkean keskiarvon omaavat menestyvät elämässään selkeästi paremmin kuin alemman omaavat. Mutta toki yksittäistapauksissa on heittoa ja rajusti. Itsekkin olen sellainen yksittäistapaus.

Oma yläasteen keskiarvo oli 8,7 , mutta kasin lopulla se oli 9,5. Sitten alkoi mun villit vuodet. Oikeesti olisin ansainnut peruskoulun päättötodistukseen max kasin keskiarvon, mutta kun tullaan ylhäältä alas, ei opettajat kehtaa pudottaa ihan härskisti.

Peruskoulusta lähtiessä ka oli 9.5. Lukion numeroita en muista, mutta kirjoitin ihan hyvät paperit. Pääsin jatko-opiskelemaan haluamaani alaa ensimmäisellä yrityksellä, vaikka koulu oli melko vaikeapääsyinen. Työllistyin heti valmistuttuani.

En usko, että tämä kaikki liittyy keskiarvoon, vaan ennemminkin siihen, että olen oppinut jo nuorella iällä tekemään töitä numeroiden ja onnistumisten eteen. Myös tuurilla on varmasti vaikutusta.

Lyhyesti sanottuna sain siis valmistua ja työllistyä toiveammattiini. Valitettavasti toiveammattini on kuitenkin sosiaali- ja terveysalan kentällä, joten palkkarahoilla ei tulla koskaan juhlimaan :D

Rahdun yli kahdeksan se oli.
Ylioppilaskirjoituksissa haalin pari ällää. Myöhemmin pari ammattitutkintoa. Mutta taaskaan en ole työssä alalla mitä olen opiskellut. Uuden oppiminen viehättää yhä.

Yläasteen päästötodistus tais olla 8,4 ja lukio 8,1. Ajelehtimisen kautta kouluun, opinnot seis, toiseen kouluun ja sen jälkeen heti töihin. Töitä 1,5 vuotta, jonka jälkeen uuteen kouluun, josta 4 vuoden opintojen jälkeen alempaa korkeakoulututkintoa vastaavan koulutuksen kautta töihin. Töitä 4,5 vuotta, jonka jälkeen burnout, ja muulle alalle töihin, jonka jälkeen lisää alan 2 opintoja ja töihin alalle 1. Nyt taas vuosi töissä ja mietin, että mitä sitä aikuisena haluaisi tehdä. Ikää on yli 40, mutta alle 45.

8,4. Ja sama lukiossa. En oikein pärjännyt muissa kuin matemaattisissa ja luonkontieteellisissä aineissa.

Omalla tytöllä on 9,4. Hän ei pärjännyt matemaattisissa, muissa kyllä ;)

Ysiltä 8,9, lukiosta 8,8.
Yliopistoon hain ja pääsin. Kahden vuoden jälkeen vaihdoin tiedekuntaa. Opiskelin melkein DI:ksi ja päädyin vaihtamaan tiedekuntaa vielä kerran. Kolmannesta valmistuin. Myöhemmin opiskelin vielä tutkinnon ammattikorkeakoulusta.

Muistaakseni 8,6 oli lukuaineiden keskiarvo. Menin omasta halustani lukioon, jossa oli alhainen keskiarvovaatimus. Kirjoitukset menivät huonosti, mutta pääsin yliopistoon pääsykokeen avulla. Jätin sen lopulta kesken ja olen nykyään duunari. Oikeastaan kehityskulku on ollut hyvin looginen: aina sieltä missä aita on matalin. Olen laiska enkä tykkää haastaa itseäni.

Nainen 26v, 7,5 oli k.a. ja amikseen menin. Amiksen jälkeen aloin opiakelemaan insinööriksi, mutta keskeytin ja palasin töihin. Suoritin erikoisammattitutkinnon ja työnjohto tehtävissä kk palkka tällä hetkellä n. 4500€. 3 lasta pyöräytetty töiden välissä ja elämääni tällä hetkellä täysin tyytyväinen :)

Yhteistyössä