..Ja taas rasismia...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Rasismia?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

Rasismia?

Vieras
"Asiakas tilasi Vantaalla taksin, esitti rasistisen toiveen kuskista – taksiyhtiö toivoo ongelmasta julkista keskustelua".
Juttu IS,missähän sitä vois keskustella, kun ei ole kommentointimahdollisuutta... No, ei tarvitse olla rasisti, jos toivoo SUOMEN KIELEN TAITOISTA taksikuskia. Myös asiakaspalvelu mielellään Suomen malliin...
Harvakseltaan tarvitsen taksia, mutta viimeksi käyttäessäni jouduin maahanmuuttaja taksikuskin "kaappaamaksi", kun kuski väenväkisin lähti viemään Vantaalle, vaikka selkeästi sanoin osoitteen Helsingin sisällä, ja neuvoin alkuun. "Tämä olla oikea osoite" kuski sanoi vaan, kun pyysin ajamaan oikein. Navigaattori oli uskottavampi, mielestään.
Homma selvisi vasta, kun kieltäydyin maksamasta, ja pyysin päästämään kyydistä. Sama osoite oli, eri kaupunki.

Ymmärrän halun, mutta sehän ei tilauskeskuksen kautta onnistu. Olisi kovasti laitonta, jos keskus pitäisi rekisteriä työntekijöiden etnisestä taustasta tai uskonnosta tai sairauksista ja jakaisi sitten keikkoja sen mukaan. Tolpalla kuljettajan saa valita kuten on aina ennenkin saanut, jos valinnanvaraa on.

Ymmärrän halun, mutta sehän ei tilauskeskuksen kautta onnistu. Olisi kovasti laitonta, jos keskus pitäisi rekisteriä työntekijöiden etnisestä taustasta tai uskonnosta tai sairauksista ja jakaisi sitten keikkoja sen mukaan. Tolpalla kuljettajan saa valita kuten on aina ennenkin saanut, jos valinnanvaraa on.
Mulle pari vuotta sitten tampereella tolpalla kuski sano et pitää ottaa järjestyksessä ja käski meneen edellä olevaan taksiino_O

Mulle pari vuotta sitten tampereella tolpalla kuski sano et pitää ottaa järjestyksessä ja käski meneen edellä olevaan taksiino_O
Kuljettajat kunnioittavat yleensä tolppajärjestystä eivätkä vie kollegan keikkaa. Mutta lakiin tai välitysyhtiöiden sääntöihin moinen ei liity. Vastaavia tapoja on esimerkiksi se, että keikkaa ei oteta vastaan näköetäisyydellä tolpasta tai esimerkiksi Helsingissä pyritään ajamaan viikonloppuöisin keikkaa tolpalta ja vältetään ottamasta käsipystyjä jononkiertäjiltä.

Jos olisin yksin menossa taksiin, en uskaltaisi mennä arabikuskin kyytiin, koska olen lukenut muutaman järkyttävän uutisen siitä, miten tällainen kuski on raiskannut asiakkaansa. Eikö tätä asiaa kerrota taksikuskeiksi aikoville? Aiemmin olen aina ajatellut olevani turvassa, kun olen noussut taksin kyytiin, nyt siihen ei voi enää luottaa. Siinä vaiheessa, kun omat tyttäreni aikuistuvat, en voi ajatella, että antaisin heille ravintolailtaan mukaan taksirahaa, jotta he pääsisivät turvallisesti kotiin, kun se raiskaaja voi nykyään olla itse taksikuski.

Tässä on asia, jota Taksiliiton kannattaisi ajatella!

Jos olisin yksin menossa taksiin, en uskaltaisi mennä arabikuskin kyytiin, koska olen lukenut muutaman järkyttävän uutisen siitä, miten tällainen kuski on raiskannut asiakkaansa. Eikö tätä asiaa kerrota taksikuskeiksi aikoville? Aiemmin olen aina ajatellut olevani turvassa, kun olen noussut taksin kyytiin, nyt siihen ei voi enää luottaa. Siinä vaiheessa, kun omat tyttäreni aikuistuvat, en voi ajatella, että antaisin heille ravintolailtaan mukaan taksirahaa, jotta he pääsisivät turvallisesti kotiin, kun se raiskaaja voi nykyään olla itse taksikuski.

Tässä on asia, jota Taksiliiton kannattaisi ajatella!
Ei nämä raiskarikuskit kuulu Taksiliittoon.

Laki muuttuu maaliskuun alusta ja sen jälkeen taksinkuljettajien ei tarvitse tuntea ainuttakaan osoitetta, eli vastuu perille pääsemisestä siirtyy asiakkaalle. Se on vähän niinku itsepalvelua.
Häh? Kuka sen reitin katsoo? Onko sillä kuskilla navi vai asiakasko huikkaa takapenkiltä?

Ei todellakaan sa valita läheskään aina..
Saa valita, mutta kuljettajalla ei ole mitään velvollisuutta ottaa keikkaa. Kun itse ajoin taksia, ohjasin asiakkaan yleensä aina ensimmäiseen taksiin koska se on kuljettajien välillä reilua. Minä en vie kaverin keikkaa ja kaveri ei vie minun keikkaani. Poikkeuksena sitten juurikin tällaiset asiakkaat, jotka ilmoittivat että eivät mene neekerin kyytiin. Silloin otin heidät kyytiin, jos jonon keulalla oli maahanmuuttaja.

Taksikuskien ei tarvitse tietää osoitetta, eikä bussikuskin reittiään.
Asiakkaat sanoo miten mennään.
Entäs, jos on ulkopaikkakuntataustainen, eikä tiedä reittiä, niin mitä silloin?

Yhteistyössä